Sumari
1. Objectius i metodologia
2. Usos
lingüístics
3.
Actituds lingüístiques
4.
Valoració de la política lingüística
5.
Interès pels serveis lingüístics
6.
Recomanacions
7.
Recursos lingüístics en línia
1. Objectius i metodologia
1.1. Objectius
L'objectiu general
daquest estudi és descriure la situació actual del català en les empreses
associades a la UCEAC. Els objectius específics són:
a) Conèixer els
usos lingüístics en aspectes com: imatge corporativa i retolació exterior; publicitat;
opuscles, catàlegs i pòlisses; nòmines i contractes de treball; atenció directa al
públic i telefònica; comunicació escrita amb el client; comunicació interna oral i
escrita.
b) Conèixer les expectatives de les empreses pel que fa a l'augment de lús del
català.
c) Detectar els motius que addueixen les empreses per utilitzar el català o no fer-ho.
d) Conèixer l'opinió d'aquestes empreses sobre la política lingüística de la
Generalitat.
e) Avaluar l'interès dels serveis lingüístics oferts a les empreses
1.2. Metodologia
Univers
destudi: 115 empreses asseguradores i reasseguradores ubicades a Catalunya
i membres de la UCEAC. D'aquestes 43 són grans empreses i 72 mitjanes o petites. Cal
tenir present que la UCEAC compta amb 142 entitats associades. D'aquestes, 27 formen part
d'algun grup empresarial. S'ha entrevistat un representant per grup.
Mètode de
realització de lentrevista: Entrevista personal als 115 directius de les
empreses mitjançant un qüestionari semiestructurat.
Mostra:
Realització d'un total de 72 entrevistes vàlides, que representa el 62,6% de l'univers
d'estudi. Concretament, s'ha entrevistat el 78,6 % de les 43 grans empreses; i el 54,2 %
de les 72 mitjanes i petites. No obstant això, no es pot parlar de marges d'error
estadístic ja que no hi ha hagut cap selecció probabilística de la mostra.
Treball de
camp: El treball de camp sha fet entre el 27 de novembre de 2000 i el 22 de
febrer de 2001.
Procés
metodològic: La tria de les empreses ha estat feta a partir dels criteris de la
UCEAC: s'ha distingit entre grans empreses que facturen més de 30.000 milions de
pessetes, i mitjanes i petites que en facturen menys de 30.000.
2. Usos lingüístics
2.1.
Ús empresarial del català
El català i el
castellà conviuen com a llengües de treball en les empreses associades a la UCEAC. La
utilització de cada una d'aquestes llengües varia en funció de la tasca empresarial a
què ens referim i al tipus dempresa segons si és petita i mitjana o gran. Més del
85 % de les empreses de la UCEAC utilitza sempre o sovint el català en l'atenció directa
al públic i telefònica i en la comunicació interna oral.
En els aspectes
més comercials sis de cada deu empreses (59,6 %) utilitza sovint o sempre el català a
l'hora de fer publicitat a Catalunya i el 54,4 % de les empreses l'utilitza en la imatge
corporativa i la retolació exterior.
|