Logotip de la revista Noves SL

Presentació

hemeroteca

bústia

Logo

Sociolingüística catalana


Usos, actituds i serveis lingüístics a les empreses d'assegurances, per l'Institut DEP i Joan Solé i Camardons


CONTINUA


En els àmbits de relació amb el client s'observa un menor ús del català. La comunicació escrita amb el client es fa sovint o sempre en català en el 47,2 % de les empreses; i en el disseny i la redacció dels opuscles i catàlegs es fa sovint o sempre en català en el 44,2 % dels casos. Quant a les pòlisses, document principal del sector de les assegurances, és del 40,9 % en les empreses de la UCEAC.

Gràfic 1. Quin és el grau d'utilització del català en la seva empresa, en...?

Grau d'utilització del català en l'empresa

En els aspectes de caràcter intern és on la utilització del català tendeix a ser més aviat baixa. Gairebé quatre de cada deu empreses utilitza sovint o sempre el català en la comunicació interna escrita, malgrat que a nivell de nòmines i contractes de treball l’ús freqüent del català es dóna només en el 13,9 % de les empreses.

Tot i la diversitat de situacions, les empreses utilitzen preferentment el català en el nivell oral que és més espontani. Quant a l'ús escrit, més institucional i formalitzat, les asseguradores utilitzen més freqüentment el castellà.

Gràfic 2. Mitjana d'ús del català

Mitjana d'ús del català

2.2. Atenció directa al públic

El català és la llengua més usada en l'atenció directa al públic i telefònica de les empreses associades a la UCEAC, ja que gairebé la meitat d'aquestes empreses (47,2 %) usa sempre el català per atendre directament o per telèfon el client, i el 38,9 % ho fa sovint.

Taula 1. Quin és el grau d’utilització del català a la seva empresa, en l’atenció directa al públic i l’atenció telefònica?

Freqüència d'ús

Total

Grandària

Grans

Mitjanes i petites

Sempre

47,2

58,8

37,8

Sovint

38,9

35,3

43,2

Algunes vegades

9,7

2,9

16,2

Poc

1,4

-

2,7

Mai

1,4

2,9

-

Ns/Nc

1,4

-

2,7

MITJANA

4,3

4,5

4,2

Base

72

34

38

MITJANA (1 = mai , 5 = sempre)

 


2 de 9