|
2.3. Imatge corporativa i retolació
exterior
La majoria de les
empreses diu que utilitza sovint o sempre el català (54,4 %) en la seva imatge
corporativa i la retolació exterior, si bé hi ha un percentatge significatiu d'empreses
que no utilitza mai aquesta llengua (23,5 %).
Segons
l'observació efectuada a les oficines de les empreses que han participat en aquest estudi
el castellà té una forta presència en el total de la retolació exterior (49,2 %),
mentre que el català és present en un 29,2 % del total d'aquests rètols.
2.4.
Comunicació i retolació internes
a)
Comunicació interna escrita
En la comunicació interna escrita hi ha una proporció semblant d'empreses que utilitzen
sovint o sempre el català (39,4 %) i dempreses que ho fan poc o mai (35,2 %).
Juntament amb aquest fet, cal destacar que una de cada quatre empreses utilitza tant el
català com el castellà a nivell intern escrit.
b)
Retolació interna
Lús divers de les llengües en la comunicació interna escrita es repeteix en la
retolació interna, on hi ha un 45 % de rètols en català, un 43 % de rètols en
castellà i un 10 % de rètols bilingües. Per tant, de l'observació de la llengua dels
rètols externs i interns cal destacar una major presència del català a l'interior dels
edificis.
c) Comunicació
interna oral
La comunicació interna oral, juntament amb l'atenció directa i telefònica, és
l'aspecte analitzat en què un major nombre d'empreses (85,9 %) utilitza sovint o sempre
el català. Tan sols el 5,6 % de les empreses utilitza poc o mai el català en aquest
àmbit. Tant les empreses grans com les mitjanes i petites utilitzen majoritàriament el
català en la comunicació interna oral, malgrat que el 10,6 % daquestes segones
lempra poc o no lempra mai.
d) Nòmines i contractes de
treball
En la recollida i observació directa d'aquesta documentació el castellà és la llengua
utilitzada en les nòmines en més del 80 % dels casos, mentre que la presència del
català és d'un 15,2 %, i el 4,3 % dels documents són bilingües.
2.5.
Publicitat i comunicació escrita amb clients i proveïdors
a) Publicitat
(premsa, ràdio i televisió)
Tot i que hi ha un grup d'empreses que no fan publicitat (20,8 %), les que sí que en fan
han escollit de manera majoritària el català, ja que gairebé el 60 % l'utilitza sovint
o sempre. La principal diferència entre els dos grups dempreses és que les grans
disposen de més recursos per a destinar-los a la publicitat, en canvi, però, un 34,2 %
de les mitjanes i petites no poden fer-ho.
b) Opuscles i
tríptics
Una altra manera de promocionar els productes de les empreses són els opuscles i
els catàlegs, aspecte en el qual es produeix una utilització del català i el castellà
força equilibrada, amb un nivell del 44,2 % que utilitza sovint o sempre el català,
superior al 37,1 % que l'utilitza poc o no lutilitza mai. D'altra banda, el 18,1 %
combina algunes vegades el català amb el castellà. Aquestes dades de l'enquesta s'han
contrastat amb la recollida de tríptics de les empreses:
Taula 2.
Llengua dels tríptics (observació directa)
Llengua |
Total |
Grandària |
Grans |
Mitjanes i petites |
Català |
22,2 |
29,4 |
37,5 |
Castellà |
47,0 |
38,2 |
56,3 |
Bilingüe |
19,7 |
32,4 |
6,3 |
Base (observació tríptics) |
66 |
34 |
32 |
|