Logotip de la revista Noves SL

Presentació

hemeroteca

bústia

Logo

Sociolingüística catalana


Usos, actituds i serveis lingüístics a les empreses d'assegurances, per l'Institut DEP i Joan Solé i Camardons


CONTINUA


2.3. Imatge corporativa i retolació exterior

La majoria de les empreses diu que utilitza sovint o sempre el català (54,4 %) en la seva imatge corporativa i la retolació exterior, si bé hi ha un percentatge significatiu d'empreses que no utilitza mai aquesta llengua (23,5 %).

Segons l'observació efectuada a les oficines de les empreses que han participat en aquest estudi el castellà té una forta presència en el total de la retolació exterior (49,2 %), mentre que el català és present en un 29,2 % del total d'aquests rètols.

2.4. Comunicació i retolació internes

a) Comunicació interna escrita
En la comunicació interna escrita hi ha una proporció semblant d'empreses que utilitzen sovint o sempre el català (39,4 %) i d’empreses que ho fan poc o mai (35,2 %). Juntament amb aquest fet, cal destacar que una de cada quatre empreses utilitza tant el català com el castellà a nivell intern escrit.

b) Retolació interna
L’ús divers de les llengües en la comunicació interna escrita es repeteix en la retolació interna, on hi ha un 45 % de rètols en català, un 43 % de rètols en castellà i un 10 % de rètols bilingües. Per tant, de l'observació de la llengua dels rètols externs i interns cal destacar una major presència del català a l'interior dels edificis.

c) Comunicació interna oral
La comunicació interna oral, juntament amb l'atenció directa i telefònica, és l'aspecte analitzat en què un major nombre d'empreses (85,9 %) utilitza sovint o sempre el català. Tan sols el 5,6 % de les empreses utilitza poc o mai el català en aquest àmbit. Tant les empreses grans com les mitjanes i petites utilitzen majoritàriament el català en la comunicació interna oral, malgrat que el 10,6 % d’aquestes segones l’empra poc o no l’empra mai.

d) Nòmines i contractes de treball
En la recollida i observació directa d'aquesta documentació el castellà és la llengua utilitzada en les nòmines en més del 80 % dels casos, mentre que la presència del català és d'un 15,2 %, i el 4,3 % dels documents són bilingües.

2.5. Publicitat i comunicació escrita amb clients i proveïdors

a) Publicitat (premsa, ràdio i televisió)
Tot i que hi ha un grup d'empreses que no fan publicitat (20,8 %), les que sí que en fan han escollit de manera majoritària el català, ja que gairebé el 60 % l'utilitza sovint o sempre. La principal diferència entre els dos grups d’empreses és que les grans disposen de més recursos per a destinar-los a la publicitat, en canvi, però, un 34,2 % de les mitjanes i petites no poden fer-ho.

b) Opuscles i tríptics
Una altra manera de promocionar els productes de les empreses són els opuscles i els catàlegs, aspecte en el qual es produeix una utilització del català i el castellà força equilibrada, amb un nivell del 44,2 % que utilitza sovint o sempre el català, superior al 37,1 % que l'utilitza poc o no l’utilitza mai. D'altra banda, el 18,1 % combina algunes vegades el català amb el castellà. Aquestes dades de l'enquesta s'han contrastat amb la recollida de tríptics de les empreses:

Taula 2. Llengua dels tríptics (observació directa)

Llengua

Total

Grandària

Grans

Mitjanes i petites

Català

22,2

29,4

37,5

Castellà

47,0

38,2

56,3

Bilingüe

19,7

32,4

6,3

Base (observació tríptics)

66

34

32

 


3 de 9