|
2.6. Directrius lingüístiques internes
Malgrat que
hi ha un cert predomini de les empreses que prefereixen no regir-se per cap directriu
lingüística pròpia en relació amb l'ús del català (55,6 %), un 44,4 % afirma
tenir-ne, tot i que aquestes tenen un caràcter informal ja que no estan recollides en cap
document.
Taula 6.
Em podria resumir aquestes directrius?
Directrius lingüístiques |
Total |
Grandària |
Grans |
Mitjanes i petites |
Adaptar-se a la llengua del client |
50,0 |
65,0 |
25,0 |
Utilitzar el català de manera preferent |
37,5 |
15,0 |
75,0 |
Intentar aplicar la llei de
normalització lingüística |
9,4 |
15,0 |
- |
Saber escriure, llegir i parlar el
català és un requisit per a la selecció de personal |
3,1 |
5,0 |
|
Base (Tenen definides directrius
lingüístiques) |
32 |
20 |
12 |
El català i la selecció de personal
Gairebé la
totalitat dempreses associades a la UCEAC té en compte el català en els processos
de selecció del personal que tindrà un tracte directe amb el públic. El coneixement del
català és considerat més com a requisit indispensable per a formar part de la plantilla
(68,0 %), que com a mèrit de valoració (27,8 %). Només el 4,2 % de les empreses
d'aquest sector no el consideren un criteri a tenir en compte.
3. Actituds lingüístiques
3.1.
Evolució i valoració de l'ús del català
Segons la pregunta
formulada a l'entrevista, els directius de les empreses d'assegurances creuen que l'ús
del català ha augmentat en aquests darrers tres o quatre anys en el 75 % de les empreses
associades a la UCEAC. D'aquestes, el 41,7 % ha experimentat un lleuger
augment i el 33,3 % un gran augment.
Els dos motius
principals que expliquen laugment en la utilització del català en el sector de les
companyies d'assegurances són: les noves incorporacions de personal format en català
(42,6 %), i la creixent demanda que el mercat i la societat fan envers l'ús del català
(42,6 %).
D'altra banda, el
principal factor pel qual s'ha mantingut el mateix nivell d'ús del català en els darrers
anys en aquest sector empresarial és la falta de canvis en l'estructura i la política
lingüística de les companyies (73,3 %).
Valoració
de l'ús del català
Més de la
meitat de les empreses associades a la UCEAC valora alt l'ús del català a les seves
organitzacions (51,4 %), el 36,1 % el valora com a moderat i, en canvi, només l'11,1 %
considera que en fan un baix ús. La valoració mitjana de lús del català és de
6,6 en una escala del 0 al 10, on el 0 equival a molt baix i el 10 equival a molt alt.
El principal motiu
que explica lelevat ús del català en una part d'aquestes empreses és el fet de
tractar-se de la llengua principal dels treballadors (40,5 %). A pesar d'aquesta
valoració positiva, si el català no s'utilitza totalment és perquè s'alterna el seu
ús amb el del castellà a nivell intern i extern (35,1 %) i perquè bona part de la
documentació es redacta principalment en castellà (21,6 %).
La majoria de les
empreses que tenen un nivell moderat d'utilització del català
(65,4 %), ho expliquen per l'ús indistint que es fa del català i el castellà en la seva
organització. En segon lloc, els motius de lús moderat del català apunten al fet
que es tracta d'empreses on el castellà és la llengua vehicular de l'organització i de
les persones que la integren (26,9 %), tenint en compte també que es tracta
dorganitzacions dependents duna seu central ubicada fora de Catalunya (19,2
%).
Aquelles
empreses que valoren com a baix el seu ús del català donen tres motius principals
relacionats amb la centralització del sistema fora de Catalunya (25 %), en compartir
l'ús del català amb el del castellà (25 %) i el fet que el castellà predomini com a
llengua principal dels treballadors i l'organització (25 %).
Gràfic
3. Com valora l'ús del català en la seva empresa?
|