Sumari 1. Esquema general d'un procés de
recerca sociolingüística
1.1 La pregunta inicial
1.2 L'exploració prèvia a la recerca
1.3 L'enfocament de l'estudi
1.4 La construcció del model
d'anàlisi
1.5 El treball de camp i els mètodes
de recollida de dades
1.6 L'anàlisi de les dades
1.7 La redacció de l'informe
2. Els mètodes bàsics de recerca
sociolingüística
2.1 Investigació de dades secundàries o d'arxiu
2.2 Investigació de camp o
observacional
2.3 Investigació per sondeig o
enquesta
2.4 Investigació experimental i
quasi experimental
1. Esquema
general d'un procés de recerca sociolingüística
D'acord amb Raymond Quivy i
Luc Van Campenhoudt a Manual de recerca de ciències socials (1) les set etapes d'un procés
d'investigació són les següents: la pregunta inicial, l'exploració prèvia,
l'enfocament, la construcció del model d'anàlisi, el treball de camp, l'anàlisi de les
dades i la redacció de l'informe.
1.1. La
pregunta inicial
La millor manera de començar
un treball de recerca social consisteix a enunciar el projecte en forma d'una pregunta
inicial. Amb aquesta pregunta s'intenta expressar amb la màxima exactitud possible què
és allò que es vol saber, explicar i comprendre. La pregunta inicial servirà de fil
conductor de la recerca. Cal formular la pregunta inicial tot procurant respectar aquests
criteris: claredat, viabilitat i pertinència. La claredat es refereix a la precisió i
concisió de la formulació de la pregunta inicial. La viabilitat denota el caràcter
realista o no del treball a través de la pregunta proposada. La pertinència mostra que
la pregunta inicial sigui una pregunta de debò, que l'estudi abordi allò que és real i
que hi ha una voluntat de comprensió dels fenòmens estudiats. Finalment, el fet
d'explicitar un enfocament ajuda a reformular la pregunta inicial. Sovint el
sociolingüista o recercador no és el primer formulador de la pregunta inicial, sinó que
rep un encàrrec de l'organització o client. En cada etapa, caldrà harmonitzar els
interessos de l'organització o client amb la metodologia proposada.
1.2.
L'exploració prèvia a la recerca
Després d'haver formulat
provisionalment el projecte de recerca en forma d'una pregunta inicial, es tracta
d'aconseguir una certa informació de qualitat sobre l'objecte d'estudi i de descobrir la
millor manera d'abordar-lo. Aquesta és la funció principal del treball exploratori, que
consta de dues fases: a) les lectures preparatòries i b) les entrevistes exploratòries.
a) Les lectures preparatòries
serveixen per informar-se de les investigacions ja realitzades sobre el tema, i per situar
en el marc d'aquestes contribucions la nova aportació que es pensa fer. La selecció de
les lectures s'ha de fer d'acord amb la pregunta inicial.
b) Les entrevistes
exploratòries són un complement utilíssim de les lectures. La funció principal de les
entrevistes exploratòries és la de fer emergir certes dimensions o aspectes del fenomen
que no s'havien previst inicialment. Per gentilesa, primer caldrà fer les lectures
necessàries i després preguntar i escoltar els experts.
|