1.5.4.
El treball de camp En
aquesta fase de la recerca es tracta de recollir adequadament totes les
informacions que proporcionen els enquestadors o els observadors. D'acord amb R. W. Heyns
y A. F. Zander (6), un bon instrument de mesura és el que
pot mesurar amb precisió i en diferents moments allò que se suposa que mesura. Per a
què una persona sigui un instrument de mesura es necessari preparar-la, per a què
observi allò que ha d'observar. Aquesta tasca pot ser simple o complexa, segons les dades
que es vulguin aconseguir. A continuació s'exposen els mètodes bàsics de recollida
dades, adaptada de la tipologia del Manual de recerca en ciències socials (taula.doc)
1.6.
L'anàlisi de les dades
La recerca té per finalitat
poder respondre la pregunta inicial. Amb aquest propòsit, es formulen les hipòtesis, es
recullen les dades necessàries per a validar o bé falsar les hipòtesis inicials. Però
un cop fet això, es tracta de comprovar si les dades recollides es corresponen amb les
hipòtesis. Així doncs, la verificació empírica constitueix l'objectiu principal
d'aquesta etapa d'anàlisi de les informacions.L'anàlisi de les informacions comporta
múltiples operacions, però n'hi ha tres que són obligades:
a) la descripció i la
preparació, amb agregació o sense, de les dades necessàries per verificar les
hipòtesis
b) l'anàlisi de les relacions
entre les variables
c) la comparació dels
resultats obtinguts amb els que les hipòtesis feien esperar.
Però la realitat sempre és
més rica i més matisada que no pas les nostres hipòtesis sobre aquesta realitat. Sovint
una anàlisi aprofundida posa de relleu uns fets nous, al costat d'aquells que s'havien
previst; apareixen noves relacions, que també cal tenir en compte. Per tant, l'anàlisi
de les dades té una funció secundària, que és la d'interpretar aquests fets
inesperats, revisant o afinant les hipòtesis, per tal que en les conclusions es pugui
suggerir un perfeccionament del model d'anàlisi i proposar pistes de reflexió i de
recerca ulteriors. Els mètodes d'anàlisi de dades pertanyen, majoritàriament, a una
d'aquestes dues categories: l'anàlisi estadística de les dades o l'anàlisi de
contingut. De tota manera, alguns dels mètodes presentats a l'etapa anterior com a
mètodes de recollida de dades serveixen també en la fase d'anàlisi d'informacions. La
distinció entre la recollida i l'anàlisi de les informacions no sempre és tan clara com
podria semblar a partir de la manera de presentar l'organització de les diferents etapes
de la recerca.
1.7. La
redacció de l'informe
Aquesta etapa inclou
l'elaboració de l'informe de recerca. A continuació s'exposa un breu resum sobre Com
redactar un informe de recerca (7).
- L'objectiu d'un informe de
recerca és informar els altres amb exactitud i claredat sobre una investigació.
- L'estil de l'informe,
ha de ser succint, però no eixut. És preferible l'ús de la veu activa i la limitació
en l'ús de la primera persona. Us recomanem per la seva utilitat el llibre El treball
de recerca. Procés d'elaboració, memòria escrita, exposició oral i recursos (8) que conté el capítol "Redacció
i presentació formal de la memòria escrita".
- La introducció ha
d'iniciar-se amb una presentació sobre el tema que interessa i després conduir el
lector, lògicament als objectius i a les hipòtesis de treball de l'estudi.
- L'apartat de metodologia
ha de descriure de manera precisa la manera en què foren recollides les dades. Ha de
contenir prou aclariments perquè el lector entengui els procediments utilitzats i un
altre recercador pugui repetir el vostre estudi. Els subapartats que poden descriure's
són: els participants, la mostra, el materials i els procediments de treball. És
recomanable que alguns d'aquests elements formin part dels annexos.
- L'apartat de resultats
és on s'informa dels resultats de les anàlisi fetes, al voltant de les quals se centra
tot l'informe. Aquest apartat ha de fer una exposició preliminar dels principals tipus
d'anàlisis utilitzades. També ha d'incloure tots els resultats obtinguts, ordenats de
manera que els resultats més importants es presentin en primer terme. No cal incloure-hi
tot el material que s'ha utilitzat, sinó només, allò pertinent. |