L'observació
externa comporta observar activitats o esdeveniments lingüístics sense prendre-hi part.
Els estudis sobre Els usos lingüístics en la retolació a Barcelona l'any 1997 (15) i La llengua de la publicitat
exterior a Barcelona (16) són treballs que utilitzen el mètode
que anomenem observació sociolingüística visual i no participant. El primer d'aquests
treballs estudia la llengua usada en la retolació exterior a les vint àrees comercials
més importants de Barcelona, amb una mostra de 5800 establiments que s'ha establert amb
l'assessorament de la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona. L'observació participant suposa fer
observacions tot prenent part en la seqüència d'un fet sociolingüístic; a vegades el
recercador és reconegut com tal i altres vegades no. L'obra de Joan Pujolar De què
vas, tio? (17) utilitza els mètodes de l'observació
participant entre dos grups de joves. Aquesta obra derivada de la seva tesi doctoral,
basada en un intens treball de camp sobre dos grups de joves de barris obrers de
Barcelona. És un treball alhora sociològic, dialectològic i antropològic sobre els
joves, el seu comportament i la seva vivència dels temes que interessen l'autor: quins
usos fan de les llengües en presència, la identitat individual i grupal, i les
estratègies adoptades pels protagonistes.
També el treball Representacions
i comportaments lingüístics de monitors de lleure en dos centres juvenils de la regió
de Barcelona (18), d'Emili Boix i Mireia Galindo,
utilitza, entre altres, metodologies d'observació participant. Així, s'observa el
comportament lingüístic en diverses reunions de monitors i en sessions d'esplai amb
grups juvenils.
2.3.
Investigació per sondeig o enquesta
La investigació per sondeig o
enquesta utilitza mètodes amb els quals es fan preguntes directes als participants. Les
preguntes poden formar part d'un pla d'entrevista o d'un qüestionari, i es poden fer
mitjançant un sol procediment o diversos. La investigació per sondeig és una
denominació general aplicada a una diversitat de mètodes que comparteixen el fet
d'obtenir informació directament d'un grup d'individus.
L'enquesta és un mètode
objectiu que permet quantificar i extrapolar les dades, utilitzant mostres representatives
del global de la població que pretén estudiar. Hi ha diversos mètodes d'administració
d'enquestes: entrevista personal o cara a cara, enquesta per correu, entrevista
telefònica i enquesta amb mètodes barrejats. A tall d'exemple, destaquem diversos
estudis quantitatius, promoguts pel Departament de Cultura Els usos lingüístics en
les empreses associades a l'Institut de l'Empresa Familiar (19) que utilitza l'entrevista personal com
a tècnica principal de recollida d'informació. Aquest mateix departament, ha encarregat
l'estudi Enquesta sobre la política lingüística de la Generalitat i sobre
l'aplicació de la Llei 1/1998 de política lingüística (20) fet per mitjà d'entrevistes
telefòniques.
L'aspecte més important dels
mètodes d'administració de sondeig és determinar el que es necessita abans de decidir
un mètode o una mostra. Un punt especialment crític en aquest tipus de recerca és
escollir bé la mostra a entrevistar per tal que representi adequadament la població que
és pretén estudiar.
Els punts que cal comprovar
quan es prepara un instrument de sondeig o enquesta són els següents: objectiu de la
recerca, contingut, instrumentació, pretest i administració del qüestionari. Recomanem
l'apartat "Punts que cal comprovar quan es prepara un instrument de sondeig"
dins de Mètodes de recerca de Francis C. Dane, citat ja anteriorment.
2.4.
Investigació experimental i quasiexperimental
Els mètodes
d'investigació experimental són els únics mètodes dissenyats especialment per
comprovar les hipòtesis de causa - efecte. La causa possible s'anomena variable
independent; la variable dependent és l'efecte. Els experiments es duen a terme
manipulant la variable independent, assignant a l'atzar els participants en els diversos
nivells de la variable independent, controlant o eliminant explicacions alternatives i
mesurant les respostes per mitjà de la variable dependent.
Encara que el disseny
experimental proporciona la millor manera per a provar les relacions causa - efecte, de
vegades els experiments reals no són possibles; en aquests casos, els dissenys
quasiexperimentals són el mètode preferit. Els dissenys quasiexperimentals manquen
d'assignació a l'atzar. |