-
Les conclusions ofereixen un resum dels resultats degudament comentats i
realacionats amb els objectius i les hipòtesis de treball descrites en la introducció. - La bibliografia es pot
presentar en diversos formats, però cada referència ha de ser completa i exacta.
- Si els materials que
s'utilitzen són massa llargs per a incloure's en l'informe s'han d'incloure en un o més
apèndixs o bé en annexos. Exemples d'annexos: el qüestionari, els procediments
de treball, les transcripcions i qualsevol altra informació que permeti repetir l'estudi.
- En una recerca acadèmica
d'investigació s'inclou un apartat de discussió que s'ha d'iniciar amb un breu resum de
les hipòtesis i els resultats relatius a aquelles hipòtesis. No es pot limitar a exposar
coses ja dites, la discussió és una discussió de resultats.
- Amb independència de la
llargada de l'informe, és convenient preparar un resum amb els punts principals.
Normalment, el resum de l'informe, d'uns 100 o 150 mots, se sol posar al principi d'un
article de revista.
- És molt recomanable disposar
de més d'un lector assessor. Els companys i amics són una font excel·lent de comentaris
sobre l'informe de recerca.
Es sabut que molts lectors es
posen a llegir un treball començant precisament per les conclusions o resum de resultats.
I és que aquesta lectura permet al lector de fer-se ràpidament una idea de l'interès
que el treball pot tenir, sense necessitat d'haver de llegir l'informe sencer. A partir
d'aquest primer diagnòstic, hom decideix si val la pena continuar llegint algunes parts
del treball, o fins i tot l'estudi sencer. Això significa que cal posar molta cura en la
redacció del resum de resultats, i fer-hi aparèixer les informacions que poden tenir
utilitat per als lectors potencials.
2. Els
mètodes bàsics de recerca sociolingüística
Els mètodes de recerca
sociolingüística enunciats a continuació són una adaptació dels mètodes generals de
recerca de Francis C. Dane (9).
- Investigació de dades
secundàries o d'arxius
- Investigació de camp o
observacional
- Investigació per sondeig o
enquesta
- Investigació experimental i
quasiexperimental
2.1.
Investigació de dades secundàries o d'arxius
La investigació de dades
secundàries o d'arxius, també anomenada recerca de despatx, inclou qualsevol
projecte en el qual les unitats d'observació són documents o dades ja recollides o
existents. Poden incloure altres estudis o informes, dades en brut, globals o sèries
estadístiques recollides per altres. Una de les limitacions d'aquest tipus
d'investigació és que les dades existents sovint no responen a les necessitats de la
nostra recerca.
Entre els treballs recents de
recerca de dades secundàries anotem Competencia y usos lingüísticos entre los
jóvenes en Catalunya (10) i també Els joves i ús del català,
que és una explotació específica de les dades sobre l'Enquesta sobre la parla de la
gent. Inuscat de 1994 (11). A més d'estudis quantitatius
destaquen, entre molts d'altres, els d'estudis històrics o actuals sobre ideologies o
comportaments sociolingüístics: El català al segle XIX (12) o La llengua silenciada (13).
Actualment, Internet és una
font d'informació molt útil per a estudis de recerca de dades secundàries. Un bon
exemple és: Estudi sobre els usos lingüístics universitaris en diversos països amb
llengües relativament minoritàries (14) que utilitza, entre altres fonts
d'informació, les pàgines webs de les universitats que són objecte de l'estudi.
2.2.
Investigació de camp o observacional
La investigació de camp o
observacional inclou les recerques aplicades a esdeveniments naturals, és a dir, els
esdeveniments que no s'han creat, allargat o interromput per motius relacionats amb la
recerca. Els dos tipus principals de mètodes d'investigació de camp són l'observació
externa i l'observació participant. |