PRESENTACIÓ
JUSTIFICACIÓ
LÍNIES EDUCATIVES
COM TREBALLAR-HO?
BIBLIOGRAFIA
 
 
Material per a l'activitat «
Imprimir «
La decisió difícil
BREU DESCRIPCIÓ
Dinàmica de grup en què es tracta d’arribar a una decisió per consens de totes les persones participants en una situació de crisi.
OBJECTIUS
Ajudar a examinar el procés de presa de decisions per consens, en petits grups, i analitzar de quina manera decidim les nostres prioritats i els valors personals, així com conèixer i atendre els de les altres persones.
Reflexionar sobre la dificultat de prendre decisions en situacions de crisi. .
CONTINGUTS ESPECÍFICS

Treballar la percepció del risc i la influenciabilitat i l’escassa consciència d’un mateix mitjançant una decisió important.

METODOLOGIA / INSTRUCCIONS
Instruccions del joc:
Imaginem-nos que tots ja tenim el permís de conduir i un bon dia anem circulant per una carretera d’aquelles amb molts revolts que no hi passen gaires cotxes, però que de tant en tant en surt algun a molta velocitat.
Tot de cop, el motor del nostre cotxe comença a treure fum: primer no en fem gaire cas, però després la cosa es complica moltíssim (molt de fum i molta pudor de cremat); decidim aturar el cotxe i abandonar-lo ràpidament. Justament aquell dia dúiem moltes coses perquè fèiem un trasllat. S’ha fet de nit. Estem lluny de qualsevol poble i portem 4 infants.
Però abans de baixar del cotxe intentem endur-nos el màxim de coses que hi portem; com que comencen a sortir flamarades del capó, només tenim temps d’emportar-nos quatre coses de les que hi portem.
• Durant 5 minuts de rellotge, s’han de triar les quatre coses més importants que ens
  emportaríem de la llista del full adjunt.
• Un cop tothom ha triat es fan grups de tres o quatre persones i després cada grup té
  15 minuts de rellotge per triar les quatre coses que col·lectivament salvaria.
• Finalment, tots els grups elegeixen un coordinador per moderar un debat per arribar
  al consens de les quatre coses que ens emportaríem i quin és l’ordre de prioritats.
Debat i avaluació:
• El debat el podem plantejar en un altre moment i no a continuació. Per exemple, en
  unes colònies, un bon moment seria al vespre, després de sopar del dia que haurem
  fet el joc. Per això, el debat es pot programar com una activitat a part del joc.
• Farem una ronda d’explicacions personals comparant les quatre coses que
  individualment hem triat i les quatre decidides per tots, una valoració personal de com
  ens hem sentit, quins rols hem observat durant l’exercici, quines coses dificulten i
  quines afavoreixen el consens...
Pautes del joc:
• S’ha de prendre una decisió seriosa sobre les coses que són importants en una
  situació de crisi. Qualsevol cosa no salvada serà totalment destruÍda i, per això,
  després de l’incendi només haurem pogut rescatar aquelles quatre coses. NO ES PODEN
  FER VOTACIONS, hi ha d’haver acord.
• Recorda que teniu només 5 minuts i que qualsevol cosa que no salveu serà destruÍda
  per l’incendi.
Coses que portem al cotxe, de les quals només en podem salvar quatre:
1. El mòbil d’última generació
2. L’ordinador portàtil
3. L’armilla reflectora
4. Un llarg poema en què fa mesos que estàs treballant
5. Àlbum de fotografies
6. El diari personal que fa anys que escrius diàriament
7. El teu equip de música
8. La farmaciola
9. Els triangles de precaució
10. Un llibre manuscrit molt valuós sobre un treball d’investigació –exemplar únic– que
      un amic t’ha deixat
11. Una valuosa catifa que vas comprar en un viatge a l’Índia
12. Un test amb plantes que han començat a brotar. Es tracta d’una espècie en perill
      d’extinció que tu has començat a aconseguir que visquin amb la intenció de tornar a
      repoblar els boscos de la teva comarca
13. Menjar i beguda
14. Les cartes d’amor del primer cop que et vas enamorar
15. El canari de la teva mare, que ja no canta perquè és molt gran
16. Roba d’abric
17. El permís de conduir
18. 600 euros
19. La carpeta amb els papers del cotxe on hi ha l’assegurança
20. Una maleta amb tota la teva roba preferida
RECURSOS / MATERIALS
Preparatius del joc
Imprimiu per a cada participant el full de les coses que portem al cotxe i de les quals només en podem salvar quatre, que trobareu aquí.
 
PROPOSTES D'ACTIVITATS
3-8 ANYS
8-13 ANYS
13-17 ANYS
Mobilitat i conflicte
La nostra cancó
L'herència de Prudenci
La decisió dificil
I tu... què faries?
Carnet de conduïr
Dilemes morals
La bandera