e-Escoles Verdes
Butlletí electrònic del programa Escoles Verdes
Núm 44, octubre de 2011

Us expliquem...
Les escoles parlen...
Racó de l'alumnat
Fem xarxa
Compartim projectes amb les entitats
Agenda
Un xic més

Us expliquem
X Trobada d’Escoles Verdes

El Premi Ramon Margalef

> Més informació

Les escoles parlen
Estalvia benzina, regala aire net! a l’Escola Guillem Fortuny (Cambrils)

Els nostres horts

Escola Centcelles (Constantí)

Escola El Temple (Tortosa)

Escola Mare del Diví Pastor (Igualada)

El decàleg de l’Escola Els Til·lers (Artesa de Lleida)

La batalla contra el canvi climàtic a l’Institut Francesc Ribalta (Solsona)

L’Escola Volcà Bisaroques (Olot) celebra els 10 anys d’Escola Verda

La maleta de les herbes aromàtiques ha arribat a la Gespa!

L’alumnat del CEE Santa Maria del Alba (Tàrrega) ha guanyat el 1r Concurs “Els teus petits gestos pel medi ambient” organitzat per FICMA i Viladrau

> Més Informació

Racó de l'alumnat
Carta al Planeta Terra de l’Escola Olga Xirinacs (Tarragona)

El club dels Tarraconins i l’Escola Sagrat Cor (Tarragona)

> Més informació

Fem xarxa
Les escoles del Bisaura ja tenen Agenda

> Més informació

Compartim projectes amb les entitats
CRAM. Fundació per a la conservació i recuperació d’animals marins

> Més informació

Agenda
Exposició "De font en font. Aprenem de l'aigua". Un viatge per les fonts de l’Alt Camp de la mà dels alumnes de la comarca

Neix EL PETIT FICMA. Mostra del Festival Internacional de Cinema del Medi Ambient per a Infants i Joves

Formació
Presentació del Global Experiment:

Curs d’eines i estratègies pedagògiques per a l’educació ambiental

Cicle de Xerrades: Sostenibilitat i Comunicació

I Congrés Internacional “Educació i Sobirania Alimentària”

Concursos

Tercera edició del concurs “Els teus objectius”

Històries del canvi climàtic a concurs

> Més informació

Un xic més...
Fora de classe.
Guia de criteris de qualitat per a les activitats d’educació ambiental

Agenda escolar electrònica de la Diputació de Barcelona

Biodiversia, una xarxa social per als amants de la natura

Quèquicom: recursos per a saber-ne més

L'insostenible consum energètic del sistema alimentari

El viatge del paper

El Montseny, recurs educatiu

> Més informació



Us expliquem...
X Trobada d’Escoles Verdes

La Trobada d’Escoles Verdes és l’acte on reben el Distintiu d’Escola Verda els centres educatius que han finalitzat la formació i que tenen un compromís de continuar amb el projecte d’educació per a la sostenibilitat al seu centre.


Així mateix, a l’acte, hi esteu convidats els centres que enguany acabeu el vostre Pla d’acció triennal i que heu renovat el vostre compromís de continuïtat. Als que no hi pugueu venir, us farem arribar el Diploma a les Comissions de Seguiment.

Aquest curs, tenint en compte que la majoria dels centres que reben el Distintiu són de les comarques de Lleida, hem volgut fer la trobada en aquest territori. Aviat us enviarem informació detallada de l’acte, però ja us avancem que serà a final de novembre a Tàrrega.

> Centres nous que reben el Distintiu
> Centres que el renoven

El Premi Ramon Margalef

El Premi Ramon Margalef va ser creat per la Generalitat de Catalunya l'any 2004 per honorar la memòria del professor Ramon Margalef (Barcelona, 1919-2004), el qual va dur a terme una tasca científica i intel·lectual de primera magnitud en el camp de l'ecologia moderna, fins al punt de ser-ne considerat un dels màxims exponents mundials. L’objectiu del guardó, que es lliura anualment, és el reconeixement a aquelles persones d'arreu del món que s'han distingit de manera excepcional en el conreu de la ciència ecològica.

Aquest any 201, el guardonat ha estat l’ecòleg Juan Carlos Castilla (Xile, 1940), considerat el pioner de l’ecologia marina sud-americana. És destacable la seva aportació a les polítiques públiques en aquesta matèria i la seva alta productivitat científica —reconeguda internacionalment— a través de la publicació de llibres i articles a diaris i revistes.

En el marc dels actes que tindran lloc amb motiu del Premi Ramon Margalef 2011, us convidem a venir a l’Aquàrium de Barcelona (Moll d'Espanya del Port Vell s/n) el dijous 27 d’octubre, per tal de conèixer Juan Carlos Castilla i debatre amb ell i altres experts qüestions fonamentals sobre el litoral marí i la seva sostenibilitat. L’acte serà moderat pel professor Jordi de Manuel.

Si esteu interessats a assistir amb els vostres alumnes, cal que us poseu en contacte amb la Montserrat Roca (ambiental@xtec.cat). A causa de la capacitat de la sala és imprescindible fer reserva.

Les escoles parlen
Estalvia benzina, regala aire net! a l’Escola Guillem Fortuny (Cambrils)

La setmana del 22 al 29 de setembre es va celebrar la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura. Durant aquesta setmana es van organitzar campanyes per promoure l’ús d’un transport més sostenible, saludable i amb més seguretat.
L’Ajuntament de Cambrils —i concretament el departament de Medi Ambient i la Policia local— s’adhereix a les activitats que promou, per a aquesta setmana, la Generalitat de Catalunya organitzant l’activitat “Estalvia benzina, regala aire net!”: una oportunitat d’apropar a la població cambrilenca l’ús de la bicicleta per als trajectes urbans.

L’escola Guillem Fortuny de Cambrils ha volgut col·laborar en aquesta activitat conjuntament amb la Policia Local, per tal de contribuir en l’objectiu de disminuir la contaminació ambiental a fi de viure en una ciutat millor i respirar un aire més net i saludable. Per aquest motiu s’ha convidat tot l’alumnat a venir a l’escola utilitzant un mitjà de transport sostenible: bicicleta, amb patinet, patins, caminant...

S’ha cregut oportú organitzar aquesta iniciativa en dos dies, de manera que el 27 de setembre s’ha reservat per a l’alumnat d’educació Infantil i cicle inicial i el 28 per al de cicle mitjà i superior; per a cada curs, s’han habilitat uns espais determinats i senyalitzats a la zona dels patis i a l’entrada, per tal que els i les alumnes hi puguin deixar el seu mitjà de transport sostenible.
L’àrea d’educació física ha aprofitat la iniciativa per realitzar activitats esportives amb les bicicletes i els patinets.

Amb aquesta col·laboració de l’escola s’aconsegueix assolir un dels objectius que tenim fixats com a Escola Verda: que cada alumne pugui aportar, amb la col·laboració de les famílies, el seu granet de sorra i prendre consciència de la importància de tenir cura del nostre planeta.

Els nostres horts

Escola Centcelles (Constantí)

D’ençà que va començar el curs passat, estem engegant de nou l’hort de l’escola. Quan vam tornar de vacances teníem un munt de feina: treure les males herbes, moure la terra, regar…i començar a plantar una altra vegada les llavors perquè llueixin tant bonic com l’any passat.

Com podeu veure a les fotografies, al nostre hort hi fèiem de tot! I també ens menjàvem tot el que hi conreàvem! La feina a l’hort era una de les estones que més divertia l’alumnat; ara ens toca la feina més dura, però aviat n’obtindrem resultats.

Escola El Temple (Tortosa)

Tot va començar quan el mestre ens va dir que havíem de fer planter a classe per a, després, poder fer el nostre hort, l’hort de l’escola.

Passats uns dies, vam veure com al pati neixia l’hort amb calaixos de plàstic, terra bona i una borrassa perquè la terra no marxés. Molts alumnes de Pàrvuls van ajudar a muntar-lo.

Després les classes de Primària vam omplir l’hort amb les plantes del planter. Però ens vam trobar amb un problema: ens faltava espai! Cuidant-les i regant-les, les plantes ja s’han fet grans. Ara creixen carabassons, tomates, enciams, cebes i carlotes. Cal dir, però, que a les tomates encara les hi vam haver de fer més espai fins que estiguessin a gust les sis que ara creixen.

Que orgullosos hem d’estar del començament de l’hort de l’escola! Esperem amb il·lusió que poguem treure prompte la nostra primera collita.

Escola Mare del Diví Pastor (Igualada)

L’alumnat de cicle superior de l’escola Mare del diví Pastor d’Igualada ha estat molt atrafegat aquests darrers dies, ja que tenia la missió de mantenir l’hort i intentar que totes les plantes sobrevisquessin a un clima advers. Cal dir que, en la creació i conservació de l’hort, tot l’alumnat de l’escola hi ha posat el seu granet de sorra: alguns van comprar les llavors, altres les van plantar...

Per regar aquest hort, hem buscat molta informació en llibres i documents d’internet i, després de molt buscar, hem vist que el millor sistema per a regar l’hort era el sistema gota a gota. Aquest sistema permet regar l’hort de manera continuada durant un període de temps; així la terra absorbeix una quantitat més gran d’aigua. Això ens agrada molt, ja que d’aquesta manera estalviem aigua.

Un cop hem tingut clar el que volíem fer, hem dissenyat un projecte per construir aquest sistema amb material reciclat! Unes garrafes d’aigua fan de dipòsits, la força de la gravetat ens dóna la pressió necessària per regar i una mànega foradada amb orificis molt petitets fa la funció del gota a gota.

També hem provat el sistema del gota a gota amb el material que es fa servir a l’hospital per posar el sèrum als pacients; aquest sistema és ideal per a plantes que estiguin soles.
A continuació, podeu veure imatges de tot el procés.

El decàleg de l’Escola Els Til·lers (Artesa de Lleida)

El dia 15 d’abril, com a cloenda del segon trimestre, vam fer un acte de reconeixement d’Escola Verda amb la participació de tot l’alumnat i els membres del Comitè.
En aquest acte es va concretar el decàleg, prèviament treballat per tutories, que ha de regir la nostra escola com a centre compromès amb el medi.

Els dos alumnes assistents al I fòrum de la XESC van aprofitar per projectar i explicar a la resta de l’alumnat la presentació en power point que havien elaborat.

Com a cloenda, tot l’alumnat va sortir al carrer a presenciar la penjada de la placa d’Escola Verda que, a partir d’aquest moment, llueix a la nostra façana.

> El decàleg d’escola verda

La batalla contra el canvi climàtic a l’Institut Francesc Ribalta (Solsona)

PER QUÈ NO FAS RES ???
El canvi climàtic és un gran problema global, del qual sentim a parlar, però que en realitat moltes vegades no coneixem prou bé.
La Terra és el nostre bé més preuat i l’hem de cuidar. Per això hem de saber estar informats i, amb tota aquesta informació, prendre mesures que estiguin a les nostres mans davant d’aquest problema.
Si tots ajudem, podem fer que el canvi climàtic no avanci tan ràpidament. Per molt que no mirem el problema, aquest ens afecta perquè afecta el nostre planeta.
Per això, l’Institut Francesc Ribalta es va proposar aprendre més sobre el canvi climàtic i pensar formes d’ajudar a aturar-lo!
Primer vam escollir una de les activitats següents:

  • Buscar informació sobre el canvi climàtic (presentació amb diapositives):

    • Què és?
    • Per què es produeix?
    • Quins efectes a llarg termini creuen els científics que tindrà?
    • Quins efectes a curt termini estem vivint?

  • Fer un mural/muntatge/pòster per posar a casa amb comportaments que puguem fer per reduir les emissions de CO2 amb la família. Utilitzar dibuixos i fotografies perquè les mesures siguin més fàcils de recordar.
  • Pensar cinc comportaments que poden ajudar a retallar les emissions que puguem fer a l’institut per ajudar a aturar el canvi climàtic.

Ens van quedar uns molt bons treballs i vam aprendre moltes coses noves sobre el canvi climàtic.

L’Escola Volcà Bisaroques (Olot) celebra els 10 anys d’Escola Verda

A continuació detallem les 10 accions que s’han dut a terme el dia de la festa:

  1. Projecció audiovisual.Es van recollir experiències i activitats d’aquests 10 anys a través de fotografies i vídeos. La projecció es va fer el dia de la festa a la biblioteca escolar.
  2. Exposició de fotografies. Es va organitzar un concurs familiar de fotografia, en què la cura de l’entorn era el tema. El guanyador del concurs va veure ampliada i penjada la seva fotografia en un espai de l’escola .
  3. Guies. Els guies verds van ser alumnes de 6è que van acompanyar els pares a un circuit per l’escola i van comentar els espais i accions: hort, plantes medicinals, noms dels arbres, neteja, reciclatge, exposició mural,....En total es visitaren 9 punts verds. Els alumnes portaven una gorra verda per tal que fossin reconeguts.
  4. Banderola verda. Cada alumne/a va fer una banderola (diferents tècniques segons els cursos) per tal d’elaborar unes cortines gegants que cobrien l’entrada principal, donant a l’accés un to verd que recordava el nom del projecte.
  5. Elaboració d’un mural- exposició. Cada curs va elaborar un mural que explicava un ecosistema diferent, i on es podien veure animals i plantes que estudien en interacció.
  6. Jocs i espectacles. Durant la festa es van llogar els ECOXOCS. Són uns autos ecològics que dirigeixen uns monitors animadors.
  7. Filmació d’un vídeo musical. Es va filmar cada curs i tots els altres col·lectius que formen la comunitat educativa (mestres, monitors cuineres senyores de la neteja, portera, administratives ,..) fent una acció concreta sota una banda musical de cançons que expressen el sentit del Projecte http://www.youtube.com/watch?v=jaS5O1n7ir0
  8. Recuperació de la colada. A partir de la iniciativa de l´AMIPA es va recuperar la visió de la colada basàltica, que es troba just sota l’escola. Es va netejar de vegetació i s’hi van replantar plantes autòctones, a fi de mantenir un aspecte bonic i alhora il·lustratiu de la seva naturalesa. El dia de la festa es va visitar i se’n va explicar l’origen.
  9. Replantació de plantes aromàtiques. Amb la col·laboració de jardiners de la brigada es van replantar 10 espais amb herbes aromàtiques, per tal que cada curs pogués cuidar-les i aprendre’n les propietats medicinals.
  10. Excursió. El dissabte 4 de juny es va fer una sortida conjunta i guiada d’alumnes amb famílies a l’entorn del Volcà Bisaroques, comentada pels guies dels Serveis Pedagògics del Parc Natural.

La maleta de les herbes aromàtiques ha arribat a la Gespa!

Us volem donar a conèixer alguna de les activitats que hem fet amb “La maleta de les herbes aromàtiques”, un material creat pel Centre de Recursos del Vallès Occidental 1 de Sabadell, que, tot i que no estava pensat per infants de 0-3 anys, ens han donat l’oportunitat de posar-lo a l’abast dels nens i nenes de la nostra escola adaptant-ne les propostes al Primer Cicle d’Infantil.

Al document annex, us expliquem com ha anat

L’alumnat del CEE Santa Maria del Alba (Tàrrega) ha guanyat el 1r Concurs “Els teus petits gestos pel medi ambient” organitzat per FICMA i Viladrau

Es tracta d’un vídeo que mostra com es viu i treballa a l’escola tota la temàtica mediambiental, a partir d’accions quotidianes que contribueixen a la millora del Medi Ambient.
Reduir, Reciclar i Reutilitzar són petits gestos que l’alumnat ha fet seus, ja que, com a Escola Verda, és un dels principals objectius que ens hem proposat per fomentar entre l’alumnat una consciència respectuosa envers el medi ambient. 
És la primera vegada que ens presentem al concurs i, tot i que crèiem
en el bon treball realitzat, no ens podíem imaginar que el guanyaríem.
A veure què us sembla!

Racó de l'alumnat
Carta al Planeta Terra de l’Escola Olga Xirinacs (Tarragona)

Per celebrar el dia Mundial de la Pau i el fet de ser Escola Verda, l’alumnat de l’escola Olga Xirinacs ha fet una Carta al Planeta Terra, que adjuntem.

> Carta

El club dels Tarraconins i l’Escola Sagrat Cor (Tarragona)

L’alumnat de 5è de l'escola Sagrat Cor de Tarragona explica al Club dels Tarraconins les actuacions que fa com a Escola Verda. Us convidem a veure el vídeo.

Fem xarxa
Les escoles del Bisaura ja tenen Agenda

Com cada curs, des de fa 7 anys, els i les escolars del Parc del Castell de Montesquiu comencen el curs amb l’agenda escolar Viu el Parc. Aquesta agenda és fruit de la trobada que fa l’alumnat de cicle superior de les cinc escoles del Bisaura que comparteixen projectes com el Programa escoles verdes i aquest de Viu el Parc. Durant tot el curs l’alumnat treballa sobre un tema relacionat amb el Parc i el seu entorn i el dia de la trobada es fa una sortida i diferents activitats permeten fer un intercanvi de coneixements entre l’alumnat d’un mateix territori.
Aquest darrer curs, el dia de la trobada, l’alumnat va fer unes fitxes tipus informatives sobre la flora i la fauna, les característiques del Parc, històries i llegendes, la riera de La Solana i la font Codineta. Aquestes fitxes, les van posar en uns fitons que desprès van clavar al voltant de la font.
En aquest programa, hi participem: ESC Segimon Comas, ESC Santa Maria de Besora, ESC Comtes de Lacambra, ESC El Rocal i ESC Santa Bárbara.


Compartim projectes amb les entitats
CRAM. Fundació per a la conservació i recuperació d’animals marins

El CRAM és una entitat dedicada a la conservació del medi marí i de les espècies que hi habiten, que rescata i tracta les espècies marines amenaçades per poder-les retornar al seu hàbitat.
A més, desenvolupen campanyes d’investigació per aplicar-les a projectes de conservació. Tot plegat acompanyat d’accions de sensibilització sobre l’estat del medi marí i les seves amenaces .
Des de l’inici, el 1994, el CRAM aposta per l’educació com a eina per fomentar el compromís de la societat amb la preservació del medi marí i motivar actituds ambientalment responsables on tothom participi.
El projecte CRAM es troba actualment al nou Centre de Recuperació d’Animals Marins ubicat als Espais Naturals del Delta del Llobregat.

Us convidem a contactar amb ells i a participar en alguna de les activitats que hi fan, així com a col·laborar en algun dels projectes que desenvolupen.
Aquest curs escolar, el CRAM ofereix a les Escoles Verdes un 20% de descompte en el paquet “visita general més activitat complementària”.

> Programa d’activitats
Telèfon de contacte: 93.752.45.81
a/e: edu@cram.org
web: www.cram.org

Agenda
Exposició "De font en font. Aprenem de l'aigua". Un viatge per les fonts de l’Alt Camp de la mà dels alumnes de la comarca

Exposició realitzada per tal d'obrir al públic general la feina feta per tots els centres de la comarca participants al programa (www.defontenfont.cat) durant els cursos 2008/2009/2010/2011 i ampliar la possibilitat que els i les alumnes la visitin acompanyats de la seva família i/o amics
Del 30/09/2011 fins al 16/10/2011, a la Sala Sant Roc de l'Institut d'Estudis Vallencs (Valls)
Horari: de dimarts a dissabte de 19 a 21h. Dissabtes, diumenges i festius de 12 a 14h.

Neix EL PETIT FICMA. Mostra del Festival Internacional de Cinema del Medi Ambient per a Infants i Joves

Organitzat pel FICMA i, amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat, la mostra es realitzarà els dies 9,10 i 11 de novembre a l’Espai Jove la Fontana, de Barcelona (c/ Gran de Gràcia, 190)

> Programa

Inscripcions: jaumegil@ficma.com - tel: 619777099
Data límit de la inscripció: 30 d’octubre de 2011 > Més informació

Formació

- Presentació del Global Experiment: l’aigua una solució química, i de l’oferta de formació del Museu Agbar de les Aigües

Es tracta d’una jornada de formació adreçada al professorat de cicle superior de primària, ESO i batxillerat. Els participants rebran un certificat de 5 hores del pla de formació.
Data: 15 d’octubre del 2011, de 9.00 a 14.00 hores
Lloc: Museu Agbar de les Aigües - Cornellà de Llobregat
Inscripcions: cliqueu aquí

> Més informació

- Curs d’eines i estratègies pedagògiques per a l’educació ambiental

Curs adreçat a mestres, educadors i professionals o persones interessades en el món de l'educació impartit per Olga Vilagrassa.
19 i 20 de novembre, Les Planes de Son.
Per a més informació CX MónNatura Pirineus: 973 62 67 22 http://www.monnaturapirineus.com/es/content/agenda

- Cicle de Xerrades: Sostenibilitat i Comunicació

Organitzat per UNESCOCAT. Aquest cicle vol donar veu a diferents experts en sostenibilitat i posar-los en contacte amb els professionals dels mitjans de comunicació per intentar donar resposta a aquestes i moltes altres preguntes. 

1. Però què vol dir realment sostenibilitat?
2. I és que l’aigua no és infinita. L’exhauriment dels recursos naturals renovables.
3. Crisi energètica: cap on volem anar? Explotació de recursos no renovables
4. Ni negacionistes ni catastrofistes: parlem seriosament del canvi climàtic.
5. La biodiversitat no és un luxe, és una necessitat
6. Els efectes de conviure amb els productes químics.
7. Riscos naturals. Un món en canvi.

Per formalitzar la inscripció, cal emplenar el formulari disponible a la pàgina web d’UNESCOCAT fins a 24 hores abans de l’inici de la xerrada. La inscripció és gratuïta i dóna accés a la descàrrega dels materials de la xerrada de la plataforma virtual del Centre UNESCO de Catalunya.

> Més informació

- I Congrés Internacional “Educació i Sobirania Alimentària”

Organitzat per Educació Sense Fronteres amb la col·laboració de l’Agencia Espanyola de Cooperació Internacional al Desenvolupament, amb l’objectiu de promoure espais d’intercanvi i estratègies de desenvolupament entre institucions andines i europees que treballen en els sectors de l’Educació i la Sobirania Alimentària.
Dates: 13, 14 i 15 d’octubre
Llocs: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i Centre d’Estudis i Documentació Internacionals de Barcelona (CIDOB)

> Més informació

Concursos

- Tercera edició del concurs “Els teus objectius”

Organitzat per l'Associació Catalana de Ciències Ambientals (ACCA) i el Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible (CADS), aquest concurs estableix 3 modalitats: Vídeo, Fotografia i Micropoesia via Twitter, i  3 categories:

  • Categoria A: Públic general
  • Categoria B: Centres de secundària i de batxillerat
  • Categoria C: Organitzacions

Els participants han de fer arribar una fotografia, un vídeo d’una durada màxima d’un minut o un rodolí en format piulada en què expliquin alguna petita acció del seu dia a dia que contribueixi a avançar cap a una societat més sostenible.
El termini per a l’enviament dels treballs fineix el 14 de novembre de 2011.

> Podeu  consultar les bases al web del concurs

Històries del canvi climàtic a concurs

L’Obra Social CatalunyaCaixa i el Centre UNESCO de Catalunya, amb el suport dels CESIRE de Ciències i de Llengua de la Generalitat de Catalunya, proposen la realització d’un concurs de contes sobre el canvi climàtic adreçat a nens i nenes de sisè de primària de totes les escoles catalanes.

  • Les bases del concurs
  • Inscripcions: entre l’1 de setembre del 2011 i el 31 d’octubre del 2011 a través del formulari al web.
  • Termini de lliurament dels contes: 15 de febrer del 2012

Un xic més
Fora de classe

Guia de criteris de qualitat per a les activitats d’educació ambiental
La publicació s’ha elaborat de forma col·lectiva per part d’alguns membres del Consell de Centres d’Educació Ambiental (àmbit de la SCEA, que des del 1991 aglutina centres d’educació ambiental), i s’ha realitzat amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat i l’Obra Social de CatalunyaCaixa.

> La podeu trobar aquí

Agenda escolar electrònica de la Diputació de Barcelona
El web de l’Agenda escolar és el portal on trobareu informació relacionada amb el medi ambient i la sostenibilitat. Us convidem a fer-hi una ullada, tot navegant per les diferents opcions dels menús! 

> Més informació

Biodiversia, una xarxa social per als amants de la natura
Biodiversia és un espai virtual que ha posat en marxa la Fundación Biodiversidad, per consultar i aportar informació sobre biodiversitat a tots aquells interessats en la biodiversitat i el patrimoni natural. Posa a l'abast dels usuaris el Biomap, un visualitzador cartogràfic amb tota la informació generada per l'Inventari espanyol del patrimoni natural i la biodiversitat.

> Més informació

Quèquicom: recursos per a saber-ne més

El programa Quèquicom i el portal www.recercaenaccio.cat han iniciat una col·laboració per tal d’ampliar els continguts dels programes.
Cada setmana, Recerca en Acció presenta un seguit de recursos i enllaços que permeten aprofundir en els temes tractats pel popular programa de divulgació científica del Canal 33.

Podeu veure la nova secció a Quèquicom: recursos per a saber-ne més

Fins ara, hem ampliat informació sobre quatre programes:

1/ Defensant les dents (Ecologia dental i reptes d’higiene)
2/ La vida privada de les bèsties (Imatges insòlites dels animals)
3/ L’energia solar (aplicacions tèrmiques i fotovoltaiques)
4/ L’energia nuclear (conceptes bàsics després de Fukushima)

L'insostenible consum energètic del sistema alimentari

Quan l'om demana peres és un estudi publicat per Enginyers Sense Fronteres que descriu el nostre sistema agroalimentari des del consum d’energia. Ens introdueix al sistema agroalimentari mundial i a les seves alternatives; ens parla del consum energètic associat a les diferents fases de la producció, distribució i consum d'aliments; i ens ofereix una comparativa energètica entre quatre aliments provinents de diferents models alimentaris a partir de casos reals: la poma, el tomàquet, la carn de porc i la llet de vaca. A través de les diferents comparacions podem veure com petits canvis en els nostres hàbits de consum poden comportar reduccions significatives en l'energia associada a l'alimentació.

> Podeu descarregar-lo aquí

El viatge del paper

La Asociación Española de Recuperadores de Papel y Cartón, REPACAR, amb el suport del Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí, ha creat aquest material didàctic amb l'objectiu de  fomentar la correcta gestió dels residus de paper i cartró. Es tracta d’una eina de comunicació i sensibilització multimèdia que pretén apropar el món de la recuperació i el reciclatge del paper i cartró. Incorpora una Guia per a l’educador, que pot ser una eina útil per integrar aquests continguts en els vostres programes d’educació ambiental.

A través del menú Episodios s’accedeix als sis capítols d'una minisèrie de dibuixos animats disponible en castellà, català, euskera, i  gallec.

> Més informació

El Montseny, recurs educatiu

És un servei pedagògic i educatiu de resposta als dubtes, propostes i curiositats formatives de mestres i alumnes. Aquestes demandes sorgeixen de la necessitat de donar un recurs per desenvolupar les competències bàsiques de l’alumnat. Aquestes preguntes es vehiculen via els mestres, tutors de curs o cicle de cada un dels centres. És per això que no és, en cap moment, una eina de respostes en l’àmbit de la gestió de l’espai natural protegit, sinó un instrument pedagògic de coneixement del Parc Natural del Montseny.

> Més informació


© 2011 Generalitat de Catalunya