PRESENTACIÓ
JUSTIFICACIÓ
LÍNIES EDUCATIVES
COM TREBALLAR-HO?
Introducció
Directors i directores
Monitors i monitores
BIBLIOGRAFIA
 
 
Què hem de tenir en compte les monitores i els monitors de lleure?
QUÈ HEM DE PORTAR A LES SORTIDES
Documentació
En les sortides de quatre o més dies, cal que tinguem en compte que hem de dur tota la documentació que exigeix el Decret 137/2003.
En les sortides curtes d’un dia, que no cal notificar a la Secretaria de Joventut (jugar a la plaça, gimcana pel barri, excursió d’un dia...), recomanem portar:
Autorització dels tutors legals dels menors per sortir de l’entitat.
Llista de participants i monitors/ores amb adreces i telèfons.
Fitxa de salut i fotocòpia o original de la tarja de la Seguretat Social o de la mútua dels participants i monitors/ores (per comprar receptes de la Seguretat Social cal tenir la tarja original).
Fitxa de programació de l’activitat.
Pòlissa vigent d’assegurança d’accidents i responsabilitat civil.
Medicaments i farmaciola
La farmaciola ha de ser molt bàsica; és imprescindible que la revisem abans de cada sortida (caducitat dels productes, guants de làtex...), que l’adaptem a les particularitats de la sortida i que la mantinguem lluny de l’abast dels infants.
Per fer un ús correcte de la farmaciola recomanem que se n’atorgui la responsabilitat a la persona més capacitada de l’equip i que seguim les recomanacions d’ús estipulades per la normativa.
Farmaciola proposada per fer cures bàsiques: (9)
  Material instrumental:
  » Tisores rectes de punta rodona i pinces de punta rodona amb dents o sense.
  Material de cures:
  » Gases esterilitzades, benes de diferents mides, banda adhesiva (esparadrap) de diferents mides (de roba i hipoal.lèrgic)
  » apòsits preparats, de mides diferents
  » benes de cotó fluix, de mides diferents
  » frondes triangulars
  Material auxiliar:
  » guants d’un sol ús (de làtex)
  » termòmetre
  » sèrum fisiològic
  » gel sintètic (es fa servir per a les contusions)
  » crema protectora solar (útil si es va d’excursió)
  » imperdibles
  » flassada d’alumini (és l’equivalent a la manta i en cas d’excursions s’ha de portar per evitar hipotèrmies)
  Antisèptics
  » Povidona iodada: és un derivat del iode i un bon desinfectant per a la pell i les mucoses. És el desinfectant per excel·lència.
IDEES PER REDUIR RISCOS JUGANT A PLACES I PARCS
Cal que coneguem prèviament la zona de jocs i revisem si són entorns adequatsa l’edat dels infants: fàcil orientació, fàcil de veure-hi tothom, accessibles, proximitat a cap carretera, il·luminació; a l’estiu hem de tenir en compte cercar llocs amb punts d’aigua i ombra.
Cal que portem la farmaciola i la documentació necessària.
Assegurem la ràtio. La normativa indica que ha de ser d’un monitor per cada deu infants. En cas d’infants petits caldria més monitors (1 per cada 5-6 infants).
Abans de sortir del nostre local, cal que treballem amb els infants tots els aspectes de la seguretat pròpia i la del grup, i que acordem normes i límits.
Segons l’edat, és important que senyalitzem els llocs perillosos, per evitar-ne l’accés als infants, i que ho treballem amb ells.
Acordem com i on ens situarem els monitors/ores durant els jocs i el temps lliure.
Proposem establir un lloc fix de trobada amb cada grup d’infants o joves; d’aquesta manera els facilitarem l’orientació.
IDEES PER REDUIR RUSCOS CAMINANT PER LA CIUTAT
Cal que triem i revisem el grau de seguretat del recorregut: fàcil orientació, fàcil de veure-hi tothom, accessibilitat, semàfors i passos de vianants, proximitat a cap carretera, il·luminació; a l’estiu hem de tenir en compte cercar llocs amb punts d’aigua i ombra.
És molt important que totes les monitores i els monitors coneguem prèviament el recorregut que farem i que revisem la documentació i la farmaciola.
Cal que portem la farmaciola i la documentació necessària.
Abans de sortir del nostre local treballem amb els infants tots els aspectes de la seguretat pròpia i la del grup i acordem normes i límits, com també el recorregut i el punt d’arribada de la sortida (com es diu).
Assegurem la ràtio. La normativa indica que ha de ser d’un adult per cada deu infants. En cas d’infants petits caldria millorar la ràtio (5 o 6 infants per monitor).
Valorarem fer distintius d’identificació per a cadascun dels infants, tot indicant clarament què cal fer i on cal trucar en cas de pèrdua.
Assegurem una bona organització prèvia del grup i dels monitors/ores:
  » Cada monitor/a pot tenir assignat un petit equip d’infants del grup (5 a 10 segons l’edat), de manera que siguem el seu referent durant tota la sortida.
  » Cada monitor/a responsable d’un equip hauria de portar a mà una llista actualitzada amb el nom dels infants que ens acompanyen.
  » El més aconsellable és que organitzem els infants en fileres de parelles, amb monitores i monitors alternats dins la filera, segons l’equip assignat.
  » Si provem d’anar dos equips d’infants sempre junts, hi ha d’haver dos monitors/ores per donar-nos un cop de mà i evitar l’efecte “goma” que es produeix a les fileres.
  » També podem comptar amb l’opció de la corda per als més petits.
  » Cal que caminem per la vorera i pel cantó de la paret, allunyant-nos dels cotxes i deixant pas a la resta de vianants.
Travessem els carrers amb precaució:
  » És bàsic esperar-nos fins que arribi tot el grup abans de travessar.
  » Cal que travessem pels semàfors o passos de vianants i al més allunyats possible dels vehicles.
  » És important que un monitor/a ens posem, a tall de “guàrdia urbà”, davant els possibles vehicles i protegint la filera.
  » En cas que s’esgoti el temps del semàfor i haguem de trencar la filera, cal que cada equip d’infants resti amb la seva monitora o el seu monitor.
Recomptem els infants abans i després d’entrar i sortir dels llocs establerts.
IDEES PER REDUIR RISCOS EN EL TRANSPORT PÚBLIC
Cal que triem i revisem el grau de seguretat del recorregut i del transport: fàcil orientació, fàcil de veure-hi tothom, accessibilitat, proximitat a cap carretera, il·luminació; a l’estiu hem de tenir en compte cercar llocs amb punts d’aigua i ombra.
Cal que portem la farmaciola i la documentació necessària
És molt important que tots els monitors i monitores coneguem prèviament el recorregut que farem i els transports que usarem (nom parada/es).
Abans de sortir del nostre local treballem amb els infants tots els aspectes de la seguretat pròpia i la del grup i acordem normes i límits, com també el recorregut,
el transport i el punt d’arribada de la sortida (com es diu).
Assegurem la ràtio. La normativa indica que ha de ser d’un adult per cada deu infants. En cas d’infants petits caldria que la reduíssim (5-6).
Valorarem fer distintius d’identificació per a cadascun dels infants, tot indicant clarament què cal fer i on cal trucar en cas de pèrdua.
Assegurem una bona organització prèvia del grup i dels monitors/ores:
  » Cada monitor/a pot tenir assignat un petit equip d’infants del grup (5-10 segons l’edat), de manera que siguem el seu referent durant tota la sortida.
  » Cada monitor/a responsable d’un equip hauria de portar a mà una llista actualitzada amb el nom dels infants que ens acompanyen.
  » El més aconsellable és que organitzem l’equip d’infants en parelles i que anem dos equips d’infants junts; així hi haurà sempre dos monitors/ores.
És preferible esperar el transport següent que anar corrent per agafar-lo.
Si som un grup nombrós i és possible, ho posarem en coneixement del cap d’estació i/o al conductor.
Recomanem esperar el mitjà de transport al costat de la paret i organitzats de la mateixa manera que hi pujarem (per equips i amb els monitors/ores corresponents).
Al metro o al tren, és preferible distribuir els equips per portes i vagons i que cada dos equips entrem per una porta diferent, sempre dos monitors/ores junts, controlant les portes o entrades.
Cal pensar molt bé l’organització durant les pujades i baixades dels transports:
  » Amb tranquil·litat, sense presses. No hem de patir perquè tanquin les portes, és competència del conductor. Si és possible, avisem-lo de la nostra parada.
  » Recomanem que un monitor/a es posi a la porta per ajudar a pujar o baixar els infants, controlant la porta i els infants que queden a l’andana o vorera.
  » L’altre monitor/a serà dins o fora del transport; pujarem els primers i baixarem amb els dos darrers infants.
Recomptem els infants abans i després de pujar i baixar.
Dalt dels transports públics cal que anem ben asseguts o ben agafats.
Malgrat tot, acordarem prèviament amb els monitors i els infants que en el cas de quedar-se a l’andana cal esperar-se, o bé, en el cas de quedar-se sol al vagó, baixar a la parada següent i esperar el grup.
IDEES PER REDUIR RISCOS A L'AUTOCAR
Cal que portem a mà la farmaciola i la documentació necessària, a més de la còpia del contracte de l’autocar.
És molt important que una persona, com a mínim, conegui el camí i l’estació de servei, si està previst fer una aturada (per esmorzar...). Informació que haurem comunicat en el moment del contracte de l’autocar.
Abans de sortir del nostre local treballem amb els infants tots els aspectes de la seguretat pròpia i la del grup i acordem normes i límits, com també el temps del recorregut, el transport i punt d’arribada de la sortida (com es diu).
Assegurem la ràtio. La normativa indica que ha de ser d’un adult per cada deu infants. En cas d’infants petits caldria que la reduíssim (5-6).
Valorarem fer distintius d’identificació per a cadascun dels infants, tot indicant clarament què cal fer i on cal trucar en cas de pèrdua.
Assegurem una bona organització prèvia del grup i dels monitors/ores:
  » Cada monitor/a pot tenir assignat un petit equip d’infants del grup (5-10 segons l’edat), de manera que siguem el seu referent durant tota la sortida.
  » Cada monitor/a responsable d’un equip hauria de portar a mà una llista actualitzada amb el nom dels infants que ens acompanyen.
  » El més aconsellable és que organitzem l’equip d’infants en parelles i que anem dos equips d’infants junts; així hi haurà sempre dos monitors/ores.
· Pensem prèviament on preferim que aparqui l’autocar, tenint en compte l’espai i que pujarem i baixarem de l’autocar sempre pel costat de la vorera. Podem delimitar aquest espai. A l’estiu hem de tenir en compte cercar l’ombra.
Revisem l’estat de l’autocar abans de pujar: estat de les rodes, data de revisió segons l’adhesiu de la ITV, estat de l’interior, extintors, (10) martellets trencavidres, cartells de transport escolar...
Recomanem esperar l’autocar al costat de la paret i organitzats de la mateixa manera que hi pujarem (per equips i amb els monitors/ores corresponents...).
Pensem molt bé com ens organitzem els monitors/ores durant la càrrega i descàrrega de l’autocar:
  » Quin és el monitor/a que revisa l’autocar (abans i després).
  » Quins som els monitors/ores que carregarem i descarregarem les motxilles.
  » Quins som els monitors/ores que atendrem les famílies.
  » Quins som els monitors/ores que estarem amb els infants (els de les portes per ajudar a pujar o baixar, el que ajuda a seure i el primer a entrar a l’autocar, els que anem seient amb els infants, els que anem controlant els que encara són a la vorera...).
Recomptem sempre els infants abans i després de pujar i baixar.
Dalt de l’autocar cal que:
Tots anem ben asseguts i amb el cinturó (si n’hi ha), un infant per seient i que els monitors/ores ens distribuÍm entre els infants segons l’organització dels equips.
Evitem que els infants ocupin els seients més perillosos: els del costat de la porta i el del mig del fons ocupem-los els monitors/ores.
Tinguem en compte algunes recomanacions en cas de mareigs:
  » Els autocars d’un sol pis maregen menys que els de dos. En el segon cas, és millor el pis de sota.
  » Les persones propenses als mareigs, poden evitar-los millor a les places de davant de l’autocar, que hauríem de reservar per a això.
  » Tinguem en compte la temperatura ambiental de l’autocar.
  » Recomanem als pares que l’esmorzar o l’àpat previ no sigui líquid (llet, sopes, greixos...).
  » Portem bosses de plàstic i mocadors de paper i colònia (la mala olor d’uns pot provocar més vòmits).
IDEES PER REDUIR RISCOS A PEU PER CARRETERA
Cal que portem a mà la farmaciola i la documentació necessària.
És molt important que totes les monitores i monitors coneguem prèviament el recorregut que farem.
Abans de sortir del nostre local treballem amb els infants i joves tots els aspectes de la seguretat pròpia i la del grup i acordem normes i límits, com també el temps del recorregut i el punt d’arribada (com es diu).
Assegurem la ràtio. La normativa indica que ha de ser d’un adult per cada deu infants. En cas d’infants petits caldria que la reduíssim (5-6).
Valorarem fer distintius d’identificació per a cadascun dels infants, tot indicant clarament què cal fer i on cal trucar en cas de pèrdua.
  Assegurem una bona organització prèvia del grup i dels monitors/ores:
  » Cada monitor/a pot tenir assignat un petit equip d’infants o joves del grup (5-10 segons l’edat), de manera que siguem el seu referent durant tota la sortida.
  » Cada monitor/a responsable d’un equip hauria de portar a mà una llista actualitzada amb el nom dels infants o joves que ens acompanyen.
  » El més aconsellable és que organitzem l’equip d’infants en filera i que anem dos equips d’infants junts; així hi haurà sempre dos monitors/ores, l’un davant i l’altre darrere.
Cal que coneguem les principals normes per circular per carretera.
Caminant per zones de vianants:
Transitem per la zona de vianants, excepte si no existeix o no és practicable; en aquest cas podem fer-ho per la voravia o, si no n’hi ha, per la calçada.
Caminant per la calçada o voravia:
Caminarem per l’esquerra fora de població i en trams de població que no disposin d’espai reservat per a vianants.
Com a excepció, podrem caminar per la dreta per raons de més seguretat.
Quan existeixi refugi o zona de vianants, aquests no s’han de parar a la calçada ni a la voravia.
Caminant de nit:
Haurem de dur els llums necessaris per indicar la situació del grup i les seves dimensions (color blanc o groc cap endavant, i vermell cap endarrere). Cada infant ha de portar un reflector en un lloc visible.
Caminant en passos per a vianants i encreuament de calçades:
Cal que obeÍm els senyals i semàfors de trànsit.
En els passos sense senyals, tenim preferència els vianants, però només hem de travessar quan la distància i la velocitat dels vehicles que s’aproximen permetin fer-ho amb seguretat.
No podem travessar les places ni les glorietes, hem de rodejar-les.
IDEES PER REDUIR RISCOS AMB BICICLETA
Cal que portem a mà la farmaciola i la documentació necessària.
És molt important que triem un recorregut segur i que totes les monitores i els monitors coneguem prèviament el recorregut què farem.
Abans de sortir a la via pública, els monitors i les monitores hem de conèixer i comprovar les habilitats i coneixements dels nois i noies per tenir les màximes garanties de seguretat a l’hora de circular amb bicicleta. A més, treballem amb els nois, noies i joves tots els aspectes de la seguretat pròpia i la del grup i acordem normes i límits del grup, normes de circulació amb bicicleta, com també el temps del recorregut i el punt d’arribada de la sortida (com es diu).
Abans de la sortida, és recomanable treballar la consciència de grup en la circulació amb bicicletes: “Si faig un moviment brusc, puc perjudicar els companys”. Recomanem fer petits assajos en parcs o zones pròximes amb poca circulació.
Assegurem la ràtio. La normativa indica que ha de ser d’un adult per cada deu infants, però pel risc de l’activitat i segons l’edat dels joves, hauríem de considerar de reduir-la (7-8 per adult).
Valorarem fer distintius d’identificació per a cadascun dels nois i noies, tot indicant clarament què cal fer i on cal trucar en cas de pèrdua.
Assegurem una bona organització prèvia del grup i dels monitors/ores:
  » Cada monitor/a pot tenir assignat un petit equip (7 o 8) de nois, noies o joves del grup, de manera que siguem el seu referent durant tota la sortida.
  » Cada monitor/a responsable d’un equip hauria de portar a mà una llista actualitzada amb el nom dels infants o joves que ens acompanyen.
  » El més aconsellable és que organitzem l’equip d’infants en filera. És recomanable que vagin junts dos equips d’infants; així serem sempre dos monitors/ores, l’un davant i l’altre darrere.
Abans de la sortida, revisem l’estat de la bicicleta i assegurem-nos que portem l’equipament necessari i que està en bon estat:
  » Personal: casc, guants, roba de colors clars i peça reflectora (imprescindible si circulem a la nit).
  » Bicicleta: frens, timbre, llum blanc davanter, llum i catadiòptric vermell darrere i reflectors.
En el moment de circular tinguem en compte que no estem sols a la carretera i que hem d’indicar clarament les nostres intencions, amb prou temps perquè la resta dels conductors ho puguin veure i actuar en conseqüència.
El Reglament de circulació considera el grup de ciclistes com a vehicle únic; per tant, som un grup compacte que no s’ha de dividir. Ara bé, tinguem en compte que hi ha pocs conductors que coneguin aquesta norma. Cal estar alerta!
Tinguem en compte que podem fer viatges combinant la bicicleta i el transport públic (bàsicament el tren). En aquest cas haurem de notificar per escrit a l’empresa de transport totes les dades de la sortida de grup, a més del nombre de bicicletes. Ens retornaran la confirmació i una proposta d’ubicació als vagons.
 
PROPOSTES D'ACTIVITATS
3-8 ANYS
8-13 ANYS
13-17 ANYS