PRESENTACIÓ
JUSTIFICACIÓ
LÍNIES EDUCATIVES
COM TREBALLAR-HO?
BIBLIOGRAFIA
 
 
Introducció: factors de risc (*)
Les fitxes següents són recursos didàctics per treballar diferents aspectes d'educació per a la mobilitat segura, per ajudar a sensibilitzar i millorar la seguretat d'infants i joves des de la perspectiva dels factors personals de risc.
Els factors de risc són elements que determinen, augmenten o multipliquen un risc. Entenem el risc com la probabilitat de patir un dany més o menys greu (personal o material) en relació amb el temps i la seva magnitud: com més danys o com menys temps a aparèixer, més risc. Perquè ens interessi prevenir un risc, han de donar-se alhora dues condicions: d'una banda, ha de ser possible que hi hagi un accident i, de l'altra, que aquest accident suposi un dany.
Després d'analitzar algunes causes d'accidents, s'han identificat quatre factors personals de risc, relacionats amb la psicologia de les persones, que ajuden a explicar el perquè d'alguns accidents de trànsit i a fer intervencions preventives.
Aquests factors de risc poden ser presents al llarg de tota la vida de les persones. Però en cada etapa de la vida hi ha alguns factors personals que poden assumir un pes especìfic més rellevant i que mereixen una atenció especial en l'acció educativa, ja que incideixen de manera molt especial en la seguretat. En el cas dels infants i joves, hi ha tres factors personals que cal tenir en compte.
Per això, la proposta de continguts d'aquests recursos didàctics que presentem va lligada a aquests factors de risc segons les edats a què es dirigeix cadascuna de les activitats.
 
(*) Vegeu: Servei Catalàde Trànsit (2005). Guia d'educació per a la mobilitat segura.
     
Barcelona, Generalitat de Catalunya.
 
PROPOSTES D'ACTIVITATS

Factors de risc

Classificació d'activitats

3-8 ANYS
8-13 ANYS
13-17 ANYS