En quina situació et trobes?
Em trobo temporalment a l'estranger (ERTA)
Les persones que es troben temporalment a l’estranger i els terminis no els permeten votar presencialment o per correu des de l’Estat espanyol o bé prefereixen votar des de l’estranger ho han de sol·licitar prèviament.
Per exercir el dret de vot, han d'estar inscrites en el Registre de matrícula consular com a no residents. Aquesta inscripció s'ha de fer presencialment en les oficines o en les seccions consulars de les ambaixades. Es pot fer en el mateix moment en què se sol·licita el vot.
Sol·licitud de vot
La documentació per sol·licitar l'exercici del dret de vot es pot trobar als llocs següents:
- Les oficines consulars o a les seccions consulars de les ambaixades (imprès específic).
- En aquest web eleccionsparlament.cat i el web del Ministeri d’Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació.
Aquesta documentació, degudament emplenada, s’ha de lliurar personalment, presentant el DNI o passaport espanyol, entre el 19 de març i el 13 d'abril a les oficines consulars o seccions consulars de les ambaixades.
En el mateix moment de tramitar la sol·licitud de vot, també es pot tramitar la inscripció en el Registre de matrícula consular com a no resident.
RECORDEU:
El termini per demanar la sol·licitud de vot finalitza el 13 d'abril.
Cercador del web del Ministeri d'Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació
Documentació per votar
L’Oficina del Cens Electoral envia per correu certificat i urgent la documentació per votar a l’adreça que s’hagi indicat en la sol·licitud. No és necessari que l’adreça sigui de la mateixa demarcació consular on es fa la sol·licitud, pot ser d’una demarcació consular diferent.
L’Oficina del Cens Electoral ha de fer l’enviament, en tot cas, no més tard del 30 d'abril. A aquest termini cal afegir el temps que tardi el correu a arribar al domicili de l’elector a l’estranger.
La documentació enviada inclou:
- El certificat d’inscripció al cens
- Les paperetes de totes les candidatures
- El sobre de votació
- El sobre adreçat al president o presidenta de la mesa electoral que correspongui
- Un full explicatiu
Com es vota
S’introdueix la papereta en el sobre de votació i es tanca. Si es vol votar en blanc, s’ha de tancar el sobre sense incloure-hi cap papereta.
A continuació, s’ha d’introduir en el sobre adreçat al president o presidenta de la mesa electoral el següent:
- El sobre de votació amb la papereta
- El certificat d'inscripció en el cens
- L'imprès formalitzat per al reintegrament de les despeses de franqueig, si escau.
El termini per enviar aquesta documentació per correu certificat a la mesa electoral finalitza el 8 de maig.
Per tal que aquests vots siguin vàlids, ha de constar clarament en el sobre un mata-segells o qualsevol altra inscripció oficial d’una oficina de Correus de l’estat corresponent que certifiqui que l’enviament s’ha fet dins del termini previst.
El servei de Correus conserva fins al dia de la votació la correspondència adreçada a la mesa i la trasllada a les 9 del matí i fins a les 20 hores del mateix dia.
Visc a l'estranger permanentment (CERA)
Les persones que resideixen permanentment a l’estranger i consten en el Cens de residents absents a l’estranger (CERA) poden votar a les eleccions al Parlament de Catalunya del 12 de maig.
Amb la modificació normativa d’octubre de 2022, s’elimina el requisit de demanar el vot. Tots els electors rebran d’ofici la documentació per poder votar a l’adreça en què consten inscrits al cens electoral de residents absents.
A qui s'adreça?
Poden utilitzar aquest procediment les persones que resideixin a l’estranger de forma permanent i que estiguin inscrites al cens electoral de residents absents (CERA).
Totes les persones que, abans de la data de tancament del cens electoral d'aquesta convocatòria (1 de gener), hagin tramitat l’alta com a residents absents al Registre de matrícula consular de l'oficina o secció consular del seu país de residència automàticament formen part del CERA i poden participar en aquesta convocatòria electoral.
En el cas que hagin arribat a la demarcació després, encara poden inscriure’s al CERA per participar en les eleccions. Han de fer els tràmits següents:
- Donar-se d’alta al Registre de matrícula consularcom a resident permanent, aportant el passaport o el DNI, si encara no ho han fet.
- Durant el termini establert per rectificar el cens electoral, del 25 de març a l'1 d'abril,presentar una reclamació d’alta perquè se’ls inclogui al CERA a l'oficina o la secció consular de la seva demarcació, aportant el passaport, el DNI o, si no en tenen, un certificat d’inscripció al Registre de matrícula consular expedit per l'oficina o secció consular.
En el cas que les persones interessades no hagin tramitat l'alta com a resident absent i el termini de rectificació del cens electoral hagi finalitzat, no podran votar com a inscrits al CERA en aquella demarcació.
Adreces i telèfons de contacte
Documentació per votar
La delegació provincial de l'Oficina del Cens Electoral envia d’ofici a les persones inscrites al CERA el següent:
- Entre el 6 i el 12 d'abril, els sobres de votació, els certificats d’inscripció al cens electoral i tota la informació necessària per votar.
- Entre el 17 i el 21 d'abril,les paperetes de les diferents candidatures que es presenten a les eleccions, un cop les hagi proclamat la junta electoral competent.
- A més, a partir del 19 d'abril, també és possible descarregar-se les paperetes de les candidatures en línia des d'aquest web. IMPORTANT: només les poden utilitzar els inscrits al CERA que emetin el vot des de l'estranger; els que voten des de l'Estat espanyol, no.
La documentació electoral s’envia a l’adreça que els ciutadans van fer constar en el moment de tramitar l’alta al Registre de matrícula consular.
A més, els centres de votació posaran a disposició dels electors sobres i paperetes. També disposaran dels mitjans informàtics necessaris per permetre la descàrrega telemàtica i entrega de les paperetes de vot així com dels certificats d’inscripció al cens electoral necessaris per votar als electors que així ho sol·licitin.
Com es vota
1. VOT PER CORREU
Un cop hàgiu rebut la documentació o hàgiu descarregat la papereta escollida:
- Introduïu la papereta de la candidatura al sobre de votació i tanqueu-lo. En el cas que vulgueu votar en blanc, no hi introduïu cap papereta.
- Poseu el sobre de votació dins del sobre adreçat a la junta electoralcompetent, juntament amb el següent:
- Un dels dos certificats d’inscripció al cens. Heu de signar i escriure el número de DNI al revers.
- Una fotocòpia del DNI, el passaport o el certificat de nacionalitat, o bé el certificat d’inscripció al Registre de matrícula consular.
- Introduïu el sobre adreçat a la junta electoral competent dins del sobre adreçat a l'oficina o la secció consularen què consteu com a inscrit, juntament amb el segon certificat d’inscripció al cens.
- Un cop hàgiu tancat el sobre amb tota la documentació de vot, envieu-lo per correu postal (si pot ser, certificat) a l'oficina o la secció consular d’adscripció. Podeu fer-ho fins al 7 de maig.
No són vàlids els vots enviats directament a les juntes electorals provincials a Catalunya.
2. VOT PRESENCIAL A L'URNA
Els electors que optin per dipositar el vot a l’urna poden fer-ho entre el 4 i el 9 de maig. Han d’entregar personalment els sobres corresponents a les ambaixades, oficines o seccions consulars en què estiguin inscrits o en els llocs que s’habilitin a aquest efecte, inclosos els consolats honoraris de l’Estat espanyol, en l’horari especial de matí i tarda que estableixi cada consolat.
El procés és el següent:
- L’elector ha d’acreditar la identitat, aportant el passaport, el DNI o la certificació de nacionalitat, o bé el certificat d’inscripció al Registre de matrícula consular expedit per l'oficina o la secció consular del país de residència.
- L’elector ha d’entregar un dels certificats d’inscripció al cens electoral.
- L’elector ha d’introduir la papereta de la candidatura escollida dins del sobre de votaciói tancar-lo (o no posar-hi cap papereta, en cas que vulgui votar en blanc).
- Els sobres de votació s'han d'introduir en el sobre dirigit a la junta electoral provincialcorresponent, juntament amb el segon certificat d'inscripció al cens
- El funcionari consular ha de signar i segellar el revers del sobre amb la data del dipòsit.
- Finalment, aquest sobre s’ha d’introduir a l'urna.
Visc a l'estranger (CERA), però em trobo temporalment a l'Estat espanyol
Si algun elector del CERA es troba temporalment a Catalunya o a l’Estat espanyol durant la convocatòria del procés electoral, pot sol·licitar el vot per correu des de qualsevol oficina de Correus de l’Estat, sense que això suposi la baixa del CERA.
Si la documentació electoral ja s’ha enviat al domicili d’inscripció a l’estranger, s’enviarà a l’elector un certificat d’inscripció amb la marca “DUPLICAT”.
Aquests electors no poden votar personalment a la mesa electoral.
Sol·licitud del vot
Des de la convocatòria de les eleccions i fins al 2 de maig les persones que desitgin votar per correu ha d'enviar la sol·licitud de vot a l'Oficina del Cens Electoral.
La sol·licitud de vot per correu es pot fer de dues maneres:
- Per la via telemàtica, a través del web de Correus. Cal disposar d’un certificat electrònic reconegut.
- L’elector ha d’entregar l’imprès personalment a qualsevol oficina de Correus. Pot demanar cita des de l’aplicació o el web de Correus i, un cop a l’oficina, ha d’acreditar la identitat mitjançant un d’aquests documents:
- El document nacional d’identitat (DNI).
- El passaport (amb la fotografia i la signatura de la persona titular).
- El carnet de conduir (amb la fotografia i la signatura de la persona titular).
Només en cas de malaltia o incapacitat acreditades mitjançant un certificat mèdic oficial una persona que no sigui la interessada pot cursar la sol·licitud de vot per correu, per a la qual cosa ha d’estar autoritzada per un document notarial o consular estès individualment (en aquests casos, tant el certificat mèdic com l'escriptura notarial o consular són gratuïts).
L'Oficinal del Cens Electoral enviarà la documentació a l'adreça de l'Estat espanyol que s'hagi indicat a la sol·licitud.
Si no disposeu de cap certificat, podeu sol·licitar-lo en aquest enllaç.
Accés al web de correos.es
Recepció de la documentació electoral
L’Oficina del Cens Electoral envia per correu certificat un sobre amb la documentació per poder votar al domicili que s'ha indicat a la sol·licitud, no més tard del 5 de maig. A aquest termini cal afegir-hi el temps que tardi el correu a arribar al domicili indicat en la sol·licitud.
El sobre conté la documentació següent:
- El certificat d’inscripció en el cens.
- Una papereta de votació de cadascuna de les candidatures.
- El sobre de votació.
- Un sobre adreçat al president o presidenta de la mesa en la qual correspon votar.
- Un full explicatiu del procediment que s’ha de seguir
L’elector ha de rebre personalment aquesta documentació, havent acreditat prèviament la identitat.
En cas que l’elector no es trobi a l’adreça assenyalada en l’imprès de sol·licitud, haurà de presentar-se, personalment o, en cas de malaltia o incapacitat certificada mèdicament, a través d’un representant autoritzat notarialment o consularment, a l’oficina de Correus corresponent.
Reexpedició de la documentació de vot
En el cas que els horaris de l’oficina de Correus impedeixin o dificultin la recollida de la documentació de vot, és possible sol·licitar que la documentació electoral es reexpedeixi a qualsevol altra oficina de Correus o adreça.
Per sol·licitar-ho, cal presentar-se personalment a qualsevol oficina de correus i aportar aquests documents:
- El DNI del sol·licitant.
- Un escrit signat pel sol·licitant que demani la reexpedició de la documentació del vot per correu, i en què consti el següent:
- Nom, cognoms i DNI del sol·licitant.
- Oficina de Correus o l’adreça on vol rebre la documentació.
- El número de seguiment que consta a l’avís de Correus que indica al sol·licitant on pot passar a recollir la documentació.
Enviament del vot
L'elector té fins al 8 de maig (termini ampliat fins al 9 de maig) per enviar el sobre dirigit a la mesa electoral per correu certificat. L'enviament és gratuït.
Per enviar el vot, l'elector ha d'anar personalment a les oficines de Correus i identificar-se amb el DNI, passaport, permís de conduir o qualsevol altre document vàlid que permeti identificar-lo (en tot cas, ha de ser un document públic oficial original on hi constin la fotografia i la signatura de l'elector). Els documents poden estar caducats però han de ser originals.
També és vàlid el carnet de conduir digital (en què no consta la signatura), sempre que el titular vagi personalment a la oficina de Correus.
La documentació s'ha d'enviar com a correu certificat dirigit a la mesa electoral.
Si el votant no pot anar personalment a l'oficina de Correus, pot autoritzar una altra persona major d’edat perquè ho faci en nom seu. L’autorització ha d’estar signada pel votant i s’ha d’acompanyar d’una fotocòpia del DNI, passaport o altre document oficial que identifiqui el votant.
L’autorització l'ha d'entregar presencialment la persona autoritzada. No es pot presentar de forma digital.