Número 14 - Època III - Publicació trimestral - Gener 2014
infoTrànsit
RSS RSS  Youtube
Infotrànsit 14 > Seccions > A debat > Ha de ser obligatori el casc per a ciclistes també...

Ha de ser obligatori el casc per a ciclistes també en zona urbana?

A finals d’aquest novembre, el projecte de reforma de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària va superar el primer examen parlamentari. Malgrat que encara ha de seguir tot un procés, això implica que s’ha fet un pas més perquè, de cara a Setmana Santa, s’apliqui una de les mesures que més debat ha suscitat: obligar els ciclistes a portar el casc també en zona urbana, tal com passa en zona interurbana.

Malgrat que la proposta inicial de la Direcció General de Trànsit estatal (DGT) era que portar el casc fos de compliment obligat per a tots els ciclistes que circulessin per la ciutat, després va proposar rebaixar l’obligatorietat per als menors de 18 anys. Finalment, però, l’11 de desembre passat el Congrés dels Diputats va aprovar la proposta d’esmena de Convergència i Unió per la qual la futura aplicació de la mesura comportarà rebaixar l’edat dels 18 als 16 anys.   

El Servei Català de Trànsit (SCT) està satisfet amb l’aprovació d’aquesta esmena. Precisament, el 26 de novembre passat, el seu director, Joan Josep Isern, va traslladar la proposta de l'SCT al Congrés dels Diputats d’obligar els ciclistes menors de 16 anys a portar casc en zona urbana. Isern va recordar que, gràcies a la feina dels seus predecessors i a la seva, així com a la col·laboració dels agents socials implicats, des de finals dels 90, l’SCT ha educat tota una generació sobre els riscos a la via pública fins al punt que la sinistralitat dels menors de 30 anys s’ha reduït un 80% respecte de l’any 2000. Aquesta generació és la gran protagonista en l’ús i en la implantació definitiva de la bicicleta a la ciutat i a la carretera.

Durant la seva compareixença al Congrés, Isern també va recomanar que, dels 16 als 18 anys, siguin els pares qui decideixin si els seus fills ciclistes han de portar el casc en zona urbana i també que sigui obligatori per als majors de 18 anys que utilitzin la bicicleta com a vehicle de treball. En el cas dels darrers, els que utilitzen el vehicle per a ús professional a la ciutat, també s’ha arribat a un acord per aplicar la mesura.   

Sobre la conveniència o no d’obligar els ciclistes a portar el casc en zona urbana, reflexionen sis persones de diferents àmbits, però vinculats al món del ciclisme i la seguretat viària. Tots ells exposen i argumenten els motius pels quals hi estan a favor o en contra.

Text: Mireia Camats

Avís legal | Accesibilitat | Sobre gencat | © Generalitat de Catalunya