|
Les
escoles parlen
- 10 anys i + de meteorologia a l’escola Montseny de Sant Just Desvern
Seguint el nostre pla d’acció d’Escoles Verdes i sempre amb la filosofia de trobar projectes comuns a tota l’escola, el claustre de mestres es va plantejar per al curs 2008-2009 l’eix transversal de la meteorologia.
Ja fa molts anys que al centre es prenen les dades meteorològiques, tot i que només hi ha registre escrit dels darrers deu anys.
Al terrat de l’escola hi ha una estació meteorològica i cada dia, alumnes des de 3r fins a 6è pugen amb un mestre. En un full de registre anoten la temperatura, la pluviositat, la direcció del vent... Després, aquestes dades són traspassades a la resta dels companys/es de la classe i s’anoten en un plafó que hi ha al passadís, perquè tothom pugui consultar-les.
Els nens i les nenes des de P3 fins a 2n també observen el temps cada dia, però des de l’aula mateixa.
La campanya que vam engegar es va anomenar 10 anys i + de meteorologia a l’escola Montseny, i es va estructurar en diferents fases: presentació de la campanya, treball a les aules, exposició al poble i cloenda (ho trobareu al document annex).
La valoració de la campanya és molt positiva per diferents raons: ha aglutinat tota l’escola (mestres i alumnes) en un mateix projecte, s’ha potenciat el treball cooperatiu entre alumnes de diferents edats, hem estat conscients del treball sobre la meteorologia que es fa a l’escola… I una vegada més, s’ha intentat sensibilitzar la comunitat educativa sobre la importància del medi ambient i la seva cura.
> Més informació


- El Ple Municipal del CEIP Benviure de Sant Boi de Llobregat
La celebració de setmanes temàtiques donen un punt de confluència on els tres col·lectius (famílies, escola i Administració local) tenen l'oportunitat de trobar-se per millorar.
Aquest va ser el cas del CEIP Benviure que durant la Setmana de la Mobilitat d'enguany va participar en una simulació del ple municipal. Des del centre es van treballar els transports que es feien servir al llarg del dia, els serveis públics dels quals disposem i, dividits en grups segons el grau de defensa del transport públic, es van elaborar una sèrie de propostes de millora que es van exposar i debatre al centre.
En una segona fase, els portaveus dels grups participants van assistir a la simulació del ple en presència de l'alcalde i els/les regidors/es. D'aquesta manera, l'entitat municipal va prendre consciència directa de les propostes de l'alumnat quant a sensibilització, riscos ambientals, necessitats de treball en equip, entre d'altres.
> Més informació
- Coses senzilles que tu pots fer per salvar la terra
El CEIP Santa Magdalena del Pont d'Armentera ens envien alguns articles del seu dossier "coses senzilles que tu pots fer per salvar la terra". Cada 15 dies incorporen un article al dossier que tenen tots els alumnes (de P3 a 6è) per comentar-lo tant a casa com a l'escola.
> Un exemple: tresors de la natura
El mapa sònic de l’IES Camps Blancs de Sant Boi de Llobregat
Al llarg d'aquest curs, l'IES Camps Blancs (Sant Boi de Llobregat) està portant a terme un treball de recerca de batxillerat tecnològic en col·laboració amb l'aula oberta sobre el comportament del soroll dins el centre.
Mitjançant els sonòmetres per a la recollida de dades, l’equip informàtic d'avaluació sonora, que consulta la legislació i els programes de disseny de pàgines web per poder enllaçar el treball al web del centre, es pretén fer una diagnosi de l'estat actual per prendre consciència dels límits normatius, millorar la qualitat dels espais amb mesures correctores, conscienciar l'alumnat sobre aquest tipus d'impactes i difondre els resultats fent servir la revista i el web de l'institut.
Per evitar efectes tendenciosos, els mesuraments es fan a l'atzar de manera arbitrària quant a calendari i horari durant llargues estones, mai inferiors a 15 minuts. Amb fulls de seguiment, es deixa constància de les dades obtingudes i s'elaboren quadres i taules que, finalment, donaran lloc a gràfics i mapes de colors segons un rang establert d'afectació.
Tot i que cal continuar amb la recollida d'informació, enguany ja s'han proposat accions pedagògiques i físiques per poder reduir el soroll en els sectors més crítics.

- La importància de l’alimentació ecològica al CEIP Àngel Guimerà de Tàrrega
Al CEIP Àngel Guimerà de Tàrrega, per conscienciar els alumnes i les famílies sobre la importància de l'alimentació, estem iniciant la introducció de productes ecològics en el menú. De moment es fan els llegums, la fruita (peres i pomes) i la vedella. Aquesta iniciativa ha estat promoguda per l’AMPA del centre amb l’assessorament del Consell Comarcal de l’Urgell.
Continuant amb la tasca docent d’Escoles Verdes, la setmana de l’1 al 5 de juny el centre disposarà dels materials de l’exposició: Què són els aliments ecològics?. Aquesta exposició itinerant pretén ser un material atractiu i didàctic per a totes les escoles que estem treballant la producció agrària ecològica, ja sigui perquè disposen d’un hort escolar ecològic, perquè hem introduït aliments ecològics al menú del seu menjador o, senzillament, perquè tenim interès a treballar aquest tema.
> Més informació: Web DAAR
- El CEIP La Mercè de Tortosa vol evitar l'ús de 90.000 bosses de plàstic
El CEIP La Mercè de Tortosa ha posat en marxa un projecte per evitar l'ús de
bosses de plàstic entre els membres de la comunitat educativa. Així, tota
la comunitat educativa del centre ha participat en la confecció d'una bossa de roba per al pa, que utilitzarà cada família. A les hores d'educació artística i plàstica, tots els alumnes han après a enfilar l'agulla i a cosir per fer les bosses, però també hi han col·laborat els mestres, les mares i els pares i les monitores. Si al CEIP La Mercè hi ha unes 250 famílies, cada dia que van a comprar el pa reben una bossa de plàstic. Segons els càlculs del centre, són 7.500 bosses mensuals que al cap de l'any esdevenen 90.000 bosses de plàstic, que ara podran estalviar-se.
Adjuntem la notícia que ha sortit a El Punt i al bloc més llegit de
les Terres de l'Ebre: La Marfanta. També al bloc dels alumnes fan referència a la notícia: http://blocs.xtec.cat/lamercetortosa/escola-verda/
- Celebrem ser Escola Verda
Jornada anual d’Escoles Verdes a l’IES Francesc Ribalta de Solsona
El dia 3 d’abril, l’IES Francesc Ribalta de Solsona ha celebrat la seva jornada anual d’Escoles Verdes. En aquesta ocasió, el professorat dinamitzador d’aquest projecte va preparar una àmplia gamma d’activitats, diferents per a tots els cursos, i la majoria d’elles en contacte amb la natura. L’alumnat de 1r d’ESO ha assistit a xerrades dels Agents Rurals sobre el medi natural i d’un estudiant de l’Escola Agrària sobre rapinyaires. També ha penjat a diferents indrets caixes niu per a mussols i òlibes. El de 2n d’ESO ha fet activitats de reciclatge a la deixalleria i a la Fundació Volem Feina. Hem col·laborat també amb el Projecte Rius, tot analitzant les característiques físiques, químiques i biològiques del riu Aigua d’Ora. Els encarregats n’han estat els nois i les noies de 3r. El Centre Tecnològic ha acollit l’alumnat de 4t d’ESO i de 1r de batxillerat, els ha ofert interessants tallers sobre la destil·lació de plantes aromàtiques, l’estudi d’amfibis o la caldera de biomassa forestal. Els/les alumnes de química de 2n de batxillerat s’han acostat al Centre d’Aigua de Can Font, a Manresa, per realitzar una anàlisi d’aigües, activitat subvencionada per Aigües de Manresa. Volem expressar el nostre agraïment a totes les persones i entitats que han col·laborat amb nosaltres i han fet possible que reeixís aquesta jornada tan educativa i especial.

EL CEIP Joan XXIII de Balenyà ja és Escola Verda i ho ha volgut celebrar.
Al mes de desembre, un cop col·locada la placa al centre, ens vam reunir tots al pati i vam repartir a cada família de l’escola una planta, un pensament, perquè en tinguessin cura durant tot l’hivern. A finals de febrer es va demanar a l’alumnat que tornessin les plantes. Vam quedar sorpresos de la gran quantitat de plantes que van tornar a l’escola. Els i les alumnes de sisè van plantar-les en tres racons de l’escola i entre tots hem fet un calendari de rec on participen tots els cursos.
Són uns racons molt respectats per tots i totes.


El CEIP Mare de Déu del Sòl del Pont de Roda de Ter penja la placa d’Escola Verda
En un acte on va participar l’Ajuntament i el Departament de Medi Ambient i Habitatge, els alumnes del CEIP MD del Sòl del Pont, com a mostra de participació en el Programa, reben un distintiu per a cada classe i entre tots construeixen un arbre gegant al pati.


Volem felicitar el CEIP La Parellada de Santa Oliva ja que han corregit i tancat la "no- conformitat" que els va obrir l'auditor extern del seu SGA i ja poden tramitar els dos certificats ISO 14001 i EMAS. El CEIP La Parellada va presentar aquesta experiència al Fòrum d'enguany. A més, podeu trobar més informació de la implantació d'aquest sistema de gestió ambiental al web del Centre. |