e-Escoles Verdes
Butlletí electrònic del programa Escoles Verdes
Núm 22, juny de 2009

Us expliquem....
Les escoles parlen...
El racó de l'alumnat
Fem xarxa
Agenda
Un xic més

Us expliquem
Premis Medi Ambient d'Escoles Verdes

Resum de les aportacions del Fòrum

Xerrades d'apicultura pel proper curs

Recordatori als centres que han de renovar el Distintiu

> Més informació

Les escoles parlen
10 anys i + de meteorologia a l'escola Montseny de Sant Just Desvern

El Ple Municipal del CEIP Benviure de Sant Boi de Llobregat

Coses sezilles que tu pots fer per salvar la terra

El mapa sònic de l'IES Camps Blancs de Sant Boi de Llobregat

La importància de l'alimentació ecològica al CEIP Àngel Guimerà de Tàrrega

El CEIP LA Mercè de Tortosa vol evitar l'ús de 90.000 bosses de plàstic

Celebrem ser Escola Verda

> Més informació

El racó de l'alumnat
La Festa de l'arbre 2009 al Col·legi Cor de Maria de Figueres

> Més informació

Fem Xarxa
30 anys, 30 converses

Les escoles de Sant Feliu de Llobregat participen en la Fira de la rosa

> Més informació

Agenda
Us convidem a conèixer les novetats de CosmoCaixa per a aquest estiu

Premi "Participa a l'escola"

VI Setmana de l'Educació Ambiental a Olot

> Més informació

Un xic més
Bloc Amics dels arbres

> Més informació


Us expliquem...
Premis Medi Ambient d’Escoles Verdes

En el marc de la celebració del desè aniversari del programa Escoles Verdes, la Generalitat de Catalunya crea el premi Escoles Verdes per impulsar el reconeixement públic a iniciatives exemplars d’educació per a la sostenibilitat, realitzades per les escoles que disposen del Distintiu d’Escola Verda.

Han estat 49 candidatures meravelloses. Totes les escoles sou mereixedores d’aquest premi però, malauradament, només unes quantes han estat les afortunades en rebre un reconeixement específic que va tenir lloc el passat 4 de juny al Mercat de les Flors de Barcelona en el marc de l’entrega dels premis Medi Ambient 2009.

Les guardonades han estat:

Premi al reconeixement a una actuació singular

  • Grup d’escoles verdes de la Vall del Ges, Orris i Bisaura, per l’actuació Font en font, aprenem de l’aigua.
  • Escoles verdes de Súria, per l’actuació L’energia que mou Súria.

Mencions honorífiques a les actuacions següents:

  • L’aigua: un bé escàs del CEIP Montessori de Rubí.
  • Apadrinem les escultures del nostre poble del CEIP Montserrat de Sarrià de Ter.
  • Barcanova verda a la ràdio de l’Escola Barcanova de Santa Perpètua de la Mogoda
  • La creació d’un bosc mediterrani, una aula de natura a l’escola, del CEIP Castell Ciuró de Molins de Rei.

 

Premi al reconeixement a una trajectòria

  • CEIP Les Guilleries de Sant Hilari Sacalm
  • IES Municipal Bosc de Montjuïc de Barcelona

Menció honorífica als centres següents:

  • CEIP Montsant de Reus
  • CEIP Font d’en Fargas de Barcelona
  • Escola Virolai de Barcelona
  • Fundació Llor de Sant Boi de Llobregat

Felicitats a tots els que treballeu per millorar l’escola!

- Resum de les aportacions del Fòrum

Us adjuntem un recull de les aportacions realitzades a la dinàmica realitzada amb el professorat i l’alumnat en els fòrums d’Escoles Verdes (març 2009)

- El Professorat: “Des de l’escola fem xarxa, des de la xarxa fem escola”.

Gràfics elaborats a partir del buidatge de les vostres aportacions

Resum de les aportacions

- L’alumnat: El nostre ideal d’escola verda

- Xerrades d’apicultura pel proper curs

Tenint en compte la valoració tan positiva que heu fet d’aquesta activitat, ampliem l’oferta pel proper curs.
Les sessions s’adrecen a Educació Primària (a partir de 3r de Primària) , Educació Secundària o cicles formatius, i s’han de desenvolupar durant aquest primer trimestre del proper curs escolar.

Programa

  • La biologia de l’abella i l’eixam. L’evolució de les espècies i l’organització de la societat. L’apicultor i les seves eines. Els productes que se n’extreuen. Les problemàtiques actuals de les abelles en el medi.
  • Coneixement del material. Simulació dels treballs de l’apicultor. Material que es fa servir: caixes, equip d’apicultor, eines, bresca de mel, cera, pol·len.
  • Les característiques de les mels. Per què són diferents? Què és una mel monofloral? Tast de mels de Catalunya.

La durada de l’activitat és d’unes 2 hores.

Si esteu interessats en aquesta activitat, només cal que ens ho feu saber a través de l’adreça electrònica del Programa escolesverdes.dmah@gencat.cat

Les sol·licituds s’atendran segons un ordre de demanda rigorós i prioritzarem arribar al major nombre de centres possible. Per tant, es prioritzen les escoles que no van poder fer l’activitat aquest curs i es farà un màxim de 2 tallers per escola.

- Recordatori als centres que han de renovar el Distintiu

Com ja us vam comentar al butlletí de maig, els centres educatius que actualment esteu desenvolupant un programa d’acció 2006-09 i que vulgueu renovar el vostre compromís haureu de presentar la sol·licitud que us adjuntem amb l’acta/escrit del Consell Escolar en què s’aprova sol·licitar la renovació del Distintiu d’Escola Verda als Serveis Territorials del Departament d’Educació, abans del 30 de juny.

La resta de documentació la podeu enviar electrònicament als vostres assessors territorials.

  • PA 06-09 valorat. Cal fer-lo arribar als vostres assessors territorials per correu electrònic abans del 30 de juny.
  • PA 09-12 i membres del Comitè Ambiental. Atenent els suggeriments fets per alguns centres, ampliem el termini de presentació al 30 de setembre, també per correu electrònic als vostres assessors territorials.

Els centres educatius de Barcelona ciutat que heu de renovar el Distintiu aquest curs escolar heu de presentar la sol·licitud i el projecte triennal a la Secretaria de l’Agenda 21 escolar.

> Sol·licitud de renovació

Les escoles parlen
- 10 anys i + de meteorologia a l’escola Montseny de Sant Just Desvern

Seguint el nostre pla d’acció d’Escoles Verdes i sempre amb la filosofia de trobar projectes comuns a tota l’escola, el claustre de mestres es va plantejar per al curs 2008-2009 l’eix transversal de la meteorologia.
Ja fa molts anys que al centre es prenen les dades meteorològiques, tot i que només hi ha registre escrit dels darrers deu anys.

Al terrat de l’escola hi ha una estació meteorològica i cada dia, alumnes des de 3r fins a 6è pugen amb un mestre. En un full de registre anoten la temperatura, la pluviositat, la direcció del vent... Després, aquestes dades són traspassades a la resta dels companys/es de la classe i s’anoten en un plafó que hi ha al passadís, perquè tothom pugui consultar-les.

Els nens i les nenes des de P3 fins a 2n també observen el temps cada dia, però des de l’aula mateixa.

La campanya que vam engegar es va anomenar 10 anys i + de meteorologia a l’escola Montseny, i es va estructurar en diferents fases: presentació de la campanya, treball a les aules, exposició al poble i cloenda (ho trobareu al document annex).

La valoració de la campanya és molt positiva per diferents raons: ha aglutinat tota l’escola (mestres i alumnes) en un mateix projecte, s’ha potenciat el treball cooperatiu entre alumnes de diferents edats, hem estat conscients del treball sobre la meteorologia que es fa a l’escola… I una vegada més, s’ha intentat sensibilitzar la comunitat educativa sobre la importància del medi ambient i la seva cura.

> Més informació

- El Ple Municipal del CEIP Benviure de Sant Boi de Llobregat

La celebració de setmanes temàtiques donen un punt de confluència on els tres col·lectius (famílies, escola i Administració local) tenen l'oportunitat de trobar-se per millorar.

Aquest va ser el cas del CEIP Benviure que durant la Setmana de la Mobilitat d'enguany va participar en una simulació del ple municipal. Des del centre es van treballar els transports que es feien servir al llarg del dia, els serveis públics dels quals disposem i, dividits en grups segons el grau de defensa del transport públic, es van elaborar una sèrie de propostes de millora que es van exposar i debatre al centre.

En una segona fase, els portaveus dels grups participants van assistir a la simulació del ple en presència de l'alcalde i els/les regidors/es. D'aquesta manera, l'entitat municipal va prendre consciència directa de les propostes de l'alumnat quant a sensibilització, riscos ambientals, necessitats de treball en equip, entre d'altres.

> Més informació

- Coses senzilles que tu pots fer per salvar la terra

El CEIP Santa Magdalena del Pont d'Armentera ens envien alguns articles del seu dossier "coses senzilles que tu pots fer per salvar la terra". Cada 15 dies incorporen un article al dossier que tenen tots els alumnes (de P3 a 6è) per comentar-lo tant a casa com a l'escola.

> Un exemple: tresors de la natura


El mapa sònic de l’IES Camps Blancs de Sant Boi de Llobregat

Al llarg d'aquest curs, l'IES Camps Blancs (Sant Boi de Llobregat) està portant a terme un treball de recerca de batxillerat tecnològic en col·laboració amb l'aula oberta sobre el comportament del soroll dins el centre.

Mitjançant els sonòmetres per a la recollida de dades, l’equip informàtic d'avaluació sonora, que consulta la legislació i els programes de disseny de pàgines web per poder enllaçar el treball al web del centre, es pretén fer una diagnosi de l'estat actual per prendre consciència dels límits normatius, millorar la qualitat dels espais amb mesures correctores, conscienciar l'alumnat sobre aquest tipus d'impactes i difondre els resultats fent servir la revista i el web de l'institut.

Per evitar efectes tendenciosos, els mesuraments es fan a l'atzar de manera arbitrària quant a calendari i horari durant llargues estones, mai inferiors a 15 minuts. Amb fulls de seguiment, es deixa constància de les dades obtingudes i s'elaboren quadres i taules que, finalment, donaran lloc a gràfics i mapes de colors segons un rang establert d'afectació.

Tot i que cal continuar amb la recollida d'informació, enguany ja s'han proposat accions pedagògiques i físiques per poder reduir el soroll en els sectors més crítics.

- La importància de l’alimentació ecològica al CEIP Àngel Guimerà de Tàrrega

Al CEIP Àngel Guimerà de Tàrrega, per conscienciar els alumnes i les famílies sobre la importància de l'alimentació, estem iniciant la introducció de productes ecològics en el menú. De moment es fan els llegums, la fruita (peres i pomes) i la vedella. Aquesta iniciativa ha estat promoguda per l’AMPA del centre amb l’assessorament del Consell Comarcal de l’Urgell.

Continuant amb la tasca docent d’Escoles Verdes, la setmana de l’1 al 5 de juny el centre disposarà dels materials de l’exposició: Què són els aliments ecològics?. Aquesta exposició itinerant pretén ser un material atractiu i didàctic per a totes les escoles que estem treballant la producció agrària ecològica, ja sigui perquè disposen d’un hort escolar ecològic, perquè hem introduït aliments ecològics al menú del seu menjador o, senzillament, perquè tenim interès a treballar aquest tema.

> Més informació: Web DAAR

- El CEIP La Mercè de Tortosa vol evitar l'ús de 90.000 bosses de plàstic

El CEIP La Mercè de Tortosa ha posat en marxa un projecte per evitar l'ús de
bosses de plàstic entre els membres de la comunitat educativa. Així, tota
la comunitat educativa del centre ha participat en la confecció d'una bossa de roba per al pa, que utilitzarà cada família. A les hores d'educació artística i plàstica, tots els alumnes han après a enfilar l'agulla i a cosir per fer les bosses, però també hi han col·laborat els mestres, les mares i els pares i les monitores. Si al CEIP La Mercè hi ha unes 250 famílies, cada dia que van a comprar el pa reben una bossa de plàstic. Segons els càlculs del centre, són 7.500 bosses mensuals que al cap de l'any esdevenen 90.000 bosses de plàstic, que ara podran estalviar-se.

Adjuntem la notícia que ha sortit a El Punt i al bloc més llegit de
les Terres de l'Ebre: La Marfanta. També al bloc dels alumnes fan referència a la notícia: http://blocs.xtec.cat/lamercetortosa/escola-verda/

- Celebrem ser Escola Verda

Jornada anual d’Escoles Verdes a l’IES Francesc Ribalta de Solsona

El dia 3 d’abril, l’IES Francesc Ribalta de Solsona ha celebrat la seva jornada anual d’Escoles Verdes. En aquesta ocasió, el professorat dinamitzador d’aquest projecte va preparar una àmplia gamma d’activitats, diferents per a tots els cursos, i la majoria d’elles en contacte amb la natura. L’alumnat de 1r d’ESO ha assistit a xerrades dels Agents Rurals sobre el medi natural i d’un estudiant de l’Escola Agrària sobre rapinyaires. També ha penjat a diferents indrets caixes niu per a mussols i òlibes. El de 2n d’ESO ha fet activitats de reciclatge a la deixalleria i a la Fundació Volem Feina. Hem col·laborat també amb el Projecte Rius, tot analitzant les característiques físiques, químiques i biològiques del riu Aigua d’Ora. Els encarregats n’han estat els nois i les noies de 3r. El Centre Tecnològic ha acollit l’alumnat de 4t d’ESO i de 1r de batxillerat, els ha ofert interessants tallers sobre la destil·lació de plantes aromàtiques, l’estudi d’amfibis o la caldera de biomassa forestal. Els/les alumnes de química de 2n de batxillerat s’han acostat al Centre d’Aigua de Can Font, a Manresa, per realitzar una anàlisi d’aigües, activitat subvencionada per Aigües de Manresa. Volem expressar el nostre agraïment a totes les persones i entitats que han col·laborat amb nosaltres i han fet possible que reeixís aquesta jornada tan educativa i especial.

EL CEIP Joan XXIII de Balenyà ja és Escola Verda i ho ha volgut celebrar.

Al mes de desembre, un cop col·locada la placa al centre, ens vam reunir tots al pati i vam repartir a cada família de l’escola una planta, un pensament, perquè en tinguessin cura durant tot l’hivern. A finals de febrer es va demanar a l’alumnat que tornessin les plantes. Vam quedar sorpresos de la gran quantitat de plantes que van tornar a l’escola. Els i les alumnes de sisè van plantar-les en tres racons de l’escola i entre tots hem fet un calendari de rec on participen tots els cursos.
Són uns racons molt respectats per tots i totes.

El CEIP Mare de Déu del Sòl del Pont de Roda de Ter penja la placa d’Escola Verda

En un acte on va participar l’Ajuntament i el Departament de Medi Ambient i Habitatge, els alumnes del CEIP MD del Sòl del Pont, com a mostra de participació en el Programa, reben un distintiu per a cada classe i entre tots construeixen un arbre gegant al pati.

Volem felicitar el CEIP La Parellada de Santa Oliva ja que han corregit i tancat la "no- conformitat" que els va obrir l'auditor extern del seu SGA i ja poden tramitar els dos certificats ISO 14001 i EMAS. El CEIP La Parellada va presentar aquesta experiència al Fòrum d'enguany. A més, podeu trobar més informació de la implantació d'aquest sistema de gestió ambiental al web del Centre.

El racó de l'alumnat
La Festa de l’arbre 2009 al Col·legi Cor de Maria de Figueres

Amb motiu de la Festa Major de Figueres, l'Ajuntament ha organitzat la Festa de l'Arbre i les escoles hi han participat plantant arbusts i plantes.
El dia 29 d’abril els nens de 3r i 4t del Col·legi Cor de Maria de Figueres hi van participar. Aquest any es volien plantar arbusts i plantes ornamentals, i a nosaltres ens va tocar plantar margarides grogues al parc Bosc. En grups de tres es van repartir la feina: van cavar un clot a terra i van plantar la flor amb l’ajut d’un jardiner. Cada escola va plantar una flor diferent. Després, van menjar xocolata i melindros mentre tenien l’animació d’en Jordi Tonetti.
Els alumnes es van divertir molt.
Comitè Ambiental del Cor de Maria de Figueres


Fem Xarxa

- 30 anys, 30 converses

Amb motiu de la celebració dels 30 anys de la seva existència, el Grup de Mestres de l’Anoia ha organitzat a diferents cafeteries de la ciutat d’Igualada tertúlies sobre diferents temes d’actualitat relacionades amb l’educació per poder realitzar un recull dels diferents punts de vista i de les inquietuds dels docents.

Tots els que ens dediquem a l’educació sabem que hi ha molts aspectes a parlar i que segur que hi podríem dedicar-hi molt de temps. Però després de l’experiència i de la participació de més de 160 persones diferents en aquestes converses pensem que ha valgut molt la pena.

Una d’aquestes converses amb el títol de L’escola en un món sostenible va reunir 8 persones vinculades a l’Educació per a la Sostenibilitat a la ciutat d’Igualada el passat 20 d’abril. Us adjuntem un resum.

- Les escoles de Sant Feliu de Llobregat participen en la Fira de la rosa

Cada primavera, des de fa ja 3 cursos, les 11 escoles de Sant Feliu de Llobregat que participen a l’Agenda 21 Escolar municipal (10 de les quals ja són Escola Verda) organitzen una acció conjunta. Enguany han participat en la campanya de civisme en l’ús dels contenidors que està promovent l’Ajuntament. Les escoles han treballat els missatges de la campanya fent-hi participar, també, les famílies dels alumnes, i col·laborant en la seva difusió. El resultat d’aquest treball s’ha plasmat en una exposició dels millors treballs realitzats pels centres, que s’ha pogut visitar del 8 al 10 de maig, durant la Fira de la Rosa de Sant Feliu. L’estand oficial de l’Ajuntament dedicat a la campanya de civisme tenia exposats els missatges que els nostres nois i noies donaven als més grans. Un treball conjunt per aconseguir una ciutat més sostenible!

Agenda
Us convidem a conèixer les novetats de CosmoCaixa per a aquest estiu

> Info

Premi “Participa a l’escola”

Com ja us vam informar al butlletí de maig, la Direcció General de Participació Ciutadana convoca, per primer cop, el Premi "Participa a l'Escola". Els beneficiaris d'aquest premi poden ser alumnes de batxillerat, personal docent de primària i secundària en actiu i centres educatius també de primària i secundària.

El premi està dotat amb 6.000 euros i la data de termini de presentació de sol·licituds és el 30 de juliol.


> Més informació al web

VI Setmana de l’Educació Ambiental a Olot

Pensada per donar a conèixer als professionals de l'educació aportacions innovadores, recursos i eines de treball per a un bon coneixement i una millor gestió del medi ambient.

En la seva 6a edició, la Setmana se centrarà en El riu i els seus paisatges, un fil de vida, i s’estructura en:

  • Sessions formatives. Ponències marc que tracten temes clau relacionats amb la temàtica de la Setmana.
  • Experiències educatives. Presentació de diferents experiències educatives relacionades amb la temàtica del riu i que es poden desenvolupar tant a dins de l'aula com a l'exterior.
  • Sortida de camp. Hi ha una sortida de camp per visitar el Centre d'Estudis dels Rius Mediterranis a Manlleu.

> Programa

Un xic més

Bloc Amics dels arbres

Es tracta d’un bloc dedicat als arbres on hi ha articles, vídeos, enllaços diversos, etc. A l’índex trobareu una pila de recursos sobre llibres, històries, cançons i versos. Per exemple, en aquest darrer, hi ha un recull per espècie. Un material útil tant per la classe de llengua i literatura com per qualsevol suport al centre, quant a coses a fer en els arbres del pati, etc.

> Bloc

Amb bici a l'institut

Amb Bici a l’institut és un projecte pedagògic, integral i transversal que té com a objectiu fomentar l’ús de la bicicleta entre els estudiants de secundària.
Aquest material es complementa amb audiovisuals i recursos als quals es pot accedir mitjançant la pàgina web www.bicinstitut.cat

L’escola que estigui interessada a rebre’l només cal que enviï un correu a info@bicinstitut.cat, i demani el nombre d’exemplars i l’adreça de l’enviament.

"Alimentació"

Ja ha sortit el núm. 5 de la Revista Educació i Sostenibilitat, dedicat a l’alimentació. En uns dies el rebreu al vostre centre. 
> Us adjuntem el pdf de la revista


Guia EA 34: Som allò que vestim: Guia per al consum responsable de moda

Guia que pretén informar sobre les característiques socials i ambientals relacionades amb el tèxtil i el món de la moda, alhora que ofereix consells i recomanacions per actuar des del consum quotidià. No només en el moment de comprar la roba, sinó també a l’hora de considerar alternatives sostenibles després d'utilitzar-la: afavorir-ne la reutilització i garantir-ne el reciclatge.

Publicació fruit de la col·laboració entre l’Ajuntament de Barcelona i quatre organitzacions socials que treballen en l’àmbit de la sostenibilitat, la cooperació internacional i la inclusió social com ara la Fundació Ecología y Desarrollo (ECODES), SETEM, l’Associació Intersectorial de Recuperadors i Empreses Socials de Catalunya (AIRES) i Cooperativa Roba Amiga.

> PDF de la revista

Altres guies: http://www.bcn.es/agenda21/publicacions/guiesdeducacio.htm

© 2009 Generalitat de Catalunya