Sumari
1. Context
general de la ciutat de Tarragona
2.
Justificació local
3. Utilitat
de l'eina per a la planificació lingüística
4.
Principals resultats: taules i gràfics
5. Oferta de
català a l'Administració pública
6. Oferta de
català als sectors de l'economia i de la societat
7. Oferta de
català als mitjans de comunicació i a l'ensenyament i sanitat
8.
Conclusions en l'àmbit local
1. Context general de la ciutat de
Tarragona
Tarragona
és una ciutat industrial, turística i de serveis, capital de província i amb un
fort creixement urbanístic des de finals dels anys 90. La Tarragona actual és fruit de
levolució social i econòmica dels últims 40 anys del segle XX: de la ciutat de
"militars i funcionaris" sha passat a la ciutat de la indústria
petroquímica (entre les 3 primeres dEuropa), amb una forta implantació
dindústries multinacionals i grans cadenes comercials i un nombre molt elevat de
turistes cada any per visitar, bàsicament, els monuments de lèpoca romana, les
platges i el complex turístic dUniversal Mediterranea (Port Aventura). Segons
lúltim cens, publicat el 4 dabril de 2002, la ciutat compta amb 119.353
habitants, encara que les previsions més realistes parlen de 140.000 habitants, ja que
durant els darrers tres anys shan instal·lat a la ciutat un gran nombre de persones
immigrants que encara no figuren al cens oficial.
Per a
lelaboració de lOfercat de lany 2001, les dades sobre les quals es va
treballar van ser les següents: 109.995 habitants censats i amb una competència
lingüística que oscil·la entre 94,5 (entendre) i un 73,5 (saber parlar), segons el cens
de 1996. Com a capital de província, compta amb tot tipus de representació
administrativa: estatal, autonòmica, provincial, comarcal, local i judicial, i el sector
serveis inclou comerços i empreses de tot tipus.
Lanatomia
urbana és peculiar i ha determinat la realitat actual. Trobem un centre urbà fortament
poblat i una sèrie de nuclis separats (cada vegada menys, a causa de ledificació
constant) que formen els barris de Ponent i de Llevant. Històricament, aquesta estructura
ha comportat laïllament dels barris: han estat nuclis de població separats amb una
realitat sociolingüística diferenciada. Així, els barris de Ponent shan format
sobre la base de lemigració massiva dels anys 60 i 70, mentre que els barris de
Llevant han estat conseqüència de la instal·lació de població residencial que ha
deixat el nucli urbà per buscar més espai i tranquil·litat.
No és
difícil concloure que ens trobem amb un centre i uns barris residencials amb una
presència notable del català, mentre que els barris de Ponent estan formats per persones
de llengua castellana, majoritàriament, que han mantingut el castellà com a llengua
dús habitual. Només la presència del català a lescola ha fet possible que
les noves generacions que viuen en aquests barris aprenguin les dues llengües oficials i
que tinguin un nivell de coneixement (no necessàriament dús) acceptable.
2.
Justificació local
En el moment
de fer el pilotatge del programa Ofercat, es van triar cinc tipus de població molt
diferents, prenent com a base criteris de diversitat sociolingüística, activitat
econòmica i nombre dhabitants. Alhora, però, aquestes poblacions són
representatives de les principals tipologies de poblacions presents a Catalunya avui dia.
3.
Utilitat de l'eina per a la planificació lingüística
Dençà
de la creació del Consorci
per a la Normalització Lingüística (CPNL), fa catorze anys,
una de les feines que ha dut a terme en col·laboració amb
daltres organismes ha estat precisament crear i desenvolupar
instruments danàlisi rigorosos, amb lobjectiu final
dobtenir dades fiables que permetin la planificació de lacció
normalitzadora més escaient en cada espai i en cada moment.
LIndexplà
i el Programa per a lanàlisi lingüística dorganitzacions van ser les
primeres eines daquest tipus que va crear el CPNL, aplicables a tota mena
dorganitzacions, individualment. Ara, lOfercat representa un pas endavant
important en aquest procés de creixement i millora de les eines. Es disposa dun
programa que permet lanàlisi global de tot un municipi, però també dun
barri en concret, si es vol. Sha passat del nivell individual Indexplà,
de poca utilitat sociolingüísticament, potser, al col·lectiu Ofercat,
que forneix informació real de lús públic de la llengua des de diverses
perspectives i que també pot ser útil i aplicable als estudis sociolingüístics.
Amb
lOfercat sanalitza loferta de català en aquest cas de tot
un àmbit territorial amb indicadors referits a: ladministració pública, el món
socioeconòmic (sector primari, secundari i terciari; des de la indústria al petit
comerç, passant pels centres comercials i els serveis públics), la sanitat,
lensenyament, el mitjans de comunicació, lassociacionisme, lesport i
loci. El resultat es pot expressar mitjançant gràfiques i xifres concretes que
permeten quantificar el grau doferta lingüística en català dun determinat
territori, municipi o barri.
Amb les
gràfiques generades pel programa es pot començar a valorar els resultats, des dels més
globals als més concrets per àmbits. Naturalment, els índexs Ofercat es poden
prendre com a referència per detectar els punts forts i els punts febles del territori
estudiat de cara a la planificació de les accions de normalització lingüística
pertinents als àmbits i sectors que ho necessitin. Una altra possibilitat que ofereix el
programa, atès que es pot aplicar periòdicament al mateix territori, és estudiar
levolució dels usos públics, tant si shi han aplicat accions normalitzadores
sen detectaria la incidència, com si no en aquest cas reflectiria
levolució natural de les tendències dusos públics de la llengua en
cada àmbit.
El CPNL preveu
fer observacions cada cinc anys, de manera que la segona observació a Tarragona es farà
el 2006 i sen presentaran els resultats lany següent.
Quant
a tendències, des del punt de vista sociolingüístic, la comparació
de resultats dels diferents territoris on sha aplicat també
aporta una informació valuosa per establir el mapa dús social
públic de la llengua i, en successives observacions, veure levolució
de les tendències apuntades des de la primera aplicació del programa.
Cal dir que la comissió que ha desenvolupat el programa ha comptat
amb tècnics del CPNL, de lInstitut de Sociolingüística Catalana
http://www.gencat.cat/llengua/dades (ISC, òrgan de la DGPL) i un
assessor en avaluació i informàtica. En aquest sentit, des de lISC,
shan creuat les dades obtingudes per lOfercat amb les
dades devolució de població, les dades sociolingüístiques
de coneixement i ús del català extretes dels censos lingüístics
i les que aporten algunes enquestes concretes sobre coneixement
i ús declarat de la llengua aquesta darrera dada, només disponible
per a Tarragona (dades de 1991), Manresa i Santa Coloma de Gramenet
(aquestes dues poblacions, amb dades de lany 2000). Aquestes
comparacions permeten observar tendències sociolingüístiques i també
concloure que coneixement, ús i oferta lingüístics són tres variables
estretament interrelacionades que es condicionen mútuament.
4. Principals resultats: taules i gràfics
Lestudi
Ofercat a Tarragona es va fer entre la primavera de 2001 i la de 2002. El treball de camp
es va dur a terme entre novembre i gener daquell període. El juny de lany
passat es va fer la presentació pública de resultats a tota la ciutat, amb un acte obert
a lAjuntament i diversos dossiers de premsa i els subsegüents reportatges que van
publicar alguns mitjans de comunicació locals. A finals dany, es va presentar una
comunicació sobre el funcionament del programa a les Jornades sobre la llengua a les
comarques de Tarragona (27 a 29 de novembre de 2002); en aquestes Jornades també es va
projectar una presentació en Power Point dels resultats presentats al juny i, part
daquests resultats, encara no fets públics anteriorment, es van utilitzar per a la
ponència de làmbit socioeconòmic. Totes les dades que es presenten a continuació
són un resum daquestes diferents presentacions públiques.
5. Oferta de català a lAdministració pública
En els
gairebé vint anys transcorreguts dençà de la promulgació de la Llei de
normalització lingüística (abril de 1983), lAdministració pública shi ha
anat adaptant en graus diferents. Tarragona, com a capital de província, té una àmplia
representació de totes les administracions: des de la de lEstat (amb delegacions de
tots els ministeris) fins a lestrictament local (municipal), passant per
lautonòmica (amb delegacions territorials de tots els departaments de la
Generalitat), la provincial (Diputació) i la comarcal (Consell Comarcal del Tarragonès),
a més de lAdministració de Justícia (amb una trentena de dependències
diferents). Això permet fer una radiografia força completa dels diferents graus
doferta de català segons cadascuna.
LAdministració
autonòmica i la local presenten uns índexs altíssims, 98% i 96% de mitjana
respectiva. En el cas de lautonòmica, només les comunicacions escrites [CE]
presenten un índex inferior al 90% concretament un 85%, atesa
lobligatorietat legal de disposar de models de documents en castellà per als
ciutadans que els sol·licitin.
Gràfic
1. Administració local
Gràfic
2. Administració autonòmica
|