|
Aquest estudi, doncs, es pot entendre
com una ratificació empírica de la postura que tendeix a incloure la sociolingüística
dins de la dialectologia; a través seu és factible percebre com resulta artificiós
tractar de separar les variants diastràtiques de les diatòpiques. Igualment, és fàcil
reconèixer la intenció obertament crítica dels fets socials que es desprenen de
lanàlisi lingüística, que no per això deixa de ser objectiva, amb la qual cosa
lemmarquem en la frontera de lanàlisi crítica dels discursos.
3. Metodologia
Pel que fa al
mètode, es conserva el model tradicional de la geografia lingüística ja que es reconeix
un nombre reduït dinformants (deu en total). Per recollir materials tenim mètodes
qualitatius (observació de parla espontània, observació participant) i quantitatius
(entrevistes, enquestes), obeint a la mateixa naturalesa del problema basada en relacions
de classe, és a dir, de tall diastràtic, percebut en un primer contacte amb la comunitat
sikuani que habita la zona de Puerto Gaitán.
4. Variables
Cal recalcar el
caràcter preliminar daquesta anàlisi a causa, en part, dels grans inconvenients en
el seu desenvolupament, com són: 1) temps de permanència amb la comunitat, 2) certa
desconfiança dels informants cap als investigadors, 3) gestions i tràmits burocràtics
per fer enquestes i entrevistes, 4) falta de suport estatal, 5) dificultats daccés
a la zona per la presència de grups subversius, entre daltres.
5. Els sikuani i la forma de
tractament pariente
Actualment les
comunitats de lètnia sikuani a Colòmbia viuen un procés accelerat de pèrdua
didentitat cultural a conseqüència del contacte interètnic. La seva relació amb
el 'blanc', de qui tracten demular lestil de vida, els ha portat a un estat
destranyament que es manifesta simultàniament en la pèrdua didentitat i la
no-acceptació per part dels grups 'civilitzats'. Avui dia, els membres de la família
sikuani habiten tant als resguards com als pobles pròxims a aquests, enmig dun
ambient dhostilitat donada la naturalesa dels seus patrons culturals i lerrada
transposició que fan dels patrons colons. Ser sikuani ha deixat de ser sinònim de
patrimoni nacional per convertir-se en problemàtica social.
Emparat en aquesta idiosincràsia nacionalista perduda, laborigen es veu a si mateix
com a objecte dinterès del turista i, sobretot, dels investigadors de
les diferents universitats que hi acudeixen, i tendeix a usufructuar-se econòmicament
daquesta condició a través dexigències a les autoritats civils
(departamentals i nacionals) per acabar oblidant les seves responsabilitats i deixar-se
despreocupadament en mans del govern. Les terres que els han estat condonades en molts
dels casos ni tan sols les utilitzen per viure-hi; com a molt, per establir-hi conreus o
cria de bestiar, aus de corral o piscicultura. Això només demostra el mal que
laplicació de models aliens a la realitat (polítiques proteccionistes) exerceix
sobre una cultura amb caràcters propis.
Lalienació
cultural de la comunitat té quatre modalitats bàsiques dexpressió en el Meta:
social, religiosa, investigativa i política. Lalienació social es produeix per la
penetració dels colons amb la seva càrrega de productes, bars, festes, prostíbuls,
etc., és a dir, tota la saga dhàbits quotidians típics dels sistemes
civilitzats. En segon lloc, lafany cru i desconsiderat de les
missions catòliques i protestants de fer créixer el nombre dadeptes
obligant-los a desprendres de la seva riquesa mitològica, ritual i de creences
mil·lenàries. Duna altra banda, hi ha els grups dinvestigació
lingüística, antropològica, etc., mal entrenats en els mètodes de conservació
didentitat, que entren i obtenen la informació que requereix el seu treball
trepitjant desprevingudament lautonomia de les comunitats. Per últim, ens trobem
amb la pesada càrrega de les polítiques estatals habituades a solucionar problemàtiques
díndole social assignant recursos, però mai a establir un estudi detallat dels
factors heterogenis que incideixen en aquesta qüestió i a partir daquí encaminar
millor el pressupost.
Dins de les
principals manifestacions de la despersonalització tenim en primera instància la marcada
penetració dels valors mercantils; canvi en el tipus dautoritat
politicoadministrativa cada vegada menys en mans del capità, bruixot o xaman; oblit de
les tradicions culturals: balls (les danses col·lectives són substituïdes pels ritmes
tropicals), menjar, beure, vestit, elements per a la caça i la pesca; i, en general, la
aculturació material, espiritual i social (els fills abandonen la llar, canvia el rol de
la dona...).
"En
conclusió, lindígena que ha suportat un procés accelerat daculturació i
persecució física és un desadaptat social, sense identitat de cap gènere. Ja no està
lligat a la seva comunitat però tampoc no és acceptat per la societat
"civilitzada". Com que ha descobert que la societat gira entorn dels diners i a
la possessió de béns materials, pensa que aconseguint-ho pot esborrar una mica la seva
suposada inferioritat i deixarà de ser tractat i vist com a "irracionals". De
tota manera, la seva escassa experiència en el món mercantil i monetari facilita els
enganys i les trampes que tradicionalment li paren els sectors amb els quals es
relaciona." (Agudelo y Cantor, 1988) |