Estudi Joventut i seguretat a Catalunya
Tipus de joves
No caldrà afegir que estem destacant
relacions estadístiques, i no relacions causals. És a
dir, estem assenyalant l’ocurrència simultània de diversos
fenòmens amb l’objecte d’avançar en el coneixement dels
comportaments problemàtics dels joves escolaritzats.
En aquest sentit, les dades obtingudes permeten afirmar
que el conjunt de l’alumnat pot agrupar-se en quatre
segments internament homogenis, sobretot en matèria de
valors, i amb comportaments ben diferenciats, sobretot
pel que fa a les accions contràries a la convivència.
En primer lloc, s’ha
identificat un segment reduït de nois i noies que enregistra
un nombre extraordinàriament elevat d’amenaces o d’agressions
contra les persones més properes (pares / mares, la parella)
però també contra els seus professors o professores.
Constitueix només l’1,1% de l’alumnat, però conforma
un grup que requereix especial atenció ja que el seu
procés de socialització sembla explícitament en crisi:
disposen de força diners per a les seves coses, però són
els que tenen pitjors relacions amb els seus pares i
mares i les seves relacions amb el professorat també es
troben entre les pitjors. Són els que tenen menys amics
i els que més falten a classe i per més temps. El seu
nivell d’implicació en diferents comportaments problemàtics és
superior al de la mitjana, com a víctimes o com a autors.
I no obstant això, la seva agressivitat sembla que s’adreça,
sobretot, contra les persones més properes o contra el
professorat però no tant –ni de bon tros– contra els
seus companys o companyes d’escola. Consumeixen bastant
més alcohol i droga que la resta de joves.
El segon grup també manifesta
símptomes d’inadaptació, però les seves característiques
són diferents. És responsable de la majoria dels danys
contra les coses, dintre i fora de l’escola, i és autor
d’una part desproporcionada dels maltractaments contra
els seus companys i companyes. Semblaria que la seva
agressivitat adopta formes més soterrades. Constitueix
el 6,1% del total i la immensa majoria són nois. Es troben
millor amb la seva família que els membres del grup anterior,
però sensiblement per sota de la resta. Disposen de la
setmanada més alta dels quatre grups considerats, i afirmen
que tenen molts amics i bones relacions amb els companys
i les companyes d’escola. Això no obstant, deixen d’anar
a escola amb relativa freqüència sense causa justificada,
són els pitjors estudiants i mantenen les pitjors relacions
amb els professors, pitjors encara que les del grup anterior,
tot i que la diferència sigui petita. Són els que consumeixen
més drogues i alcohol dels quatre grups considerats.
Aquests dos col·lectius
concentren una part molt important dels comportaments
problemàtics, i s’ha de ressaltar que, en hipòtesi, el
seu sistema de valors està associat a aquests comportaments.
En termes comparatius, valoren especialment els diners,
la fama o l’èxit amb les persones de l’altre sexe i donen
menys importància al compliment de les normes, a les
qualificacions acadèmiques o a les activitats altruistes.
Evidentment, no es tracta d’un esquema de valors exclusiu
d’aquests segments, però aquí s’expressa amb la màxima
intensitat.
El tercer segment és
ja força més ampli: inclou el 28,4% de l’alumnat i queda
caracteritzat per uns valors centrats en el present,
amb inclinacions lúdiques i una alta valoració de les
noves vivències. Podríem dir que intenten gaudir, passar-s’ho
bé, sense donar gaire importància a res més ni preocupar-se
gaire pels estudis. No tenen tendències agressives contra
les persones ni contra els béns, en tot cas no de forma
habitual, però sí que participen de manera destacada
en determinats comportaments problemàtics que, aparentment,
consideren "profitosos", com ara la utilització dels
transports públics sense pagar, la conducció de vehicles
sense permís i els furts a casa o a les botigues. En
aquest tercer grup el consum de drogues i alcohol també es
troba per sobre de la mitjana però sovint tendeix a constituir
un comportament esporàdic, associat probablement a la
festa o als caps de setmana. Això no obstant, s’identifica
també un subgrup que tendeix als consums més freqüents.
Finalment, el segment
més nombrós està format pels escolars que poden considerar-se
comparativament ben integrats en l’àmbit social i normatiu.
Constitueixen, aproximadament, el 64% dels nois i les
noies escolaritzats: amb altres paraules, gairebé dos
de cada tres joves escolaritzats formen part d’aquest
grup. Els seus comportaments problemàtics estan sistemàticament
per sota de la mitjana. Com ja s'ha indicat anteriorment,
són adolescents i preadolescents, amb més presència de
noies. En comparació amb la resta de l’alumnat, aquest
grup dóna més importància al compliment de les normes,
a la col·laboració amb organitzacions humanitàries i,
sobretot, a l‘obtenció de bones qualificacions i a la
seva formació per al futur. Per contra, valoren menys
la fama, l'èxit amb les persones de l'altre sexe i, fins
i tot, tenir diners. Són nítidament els menys violents
contra les persones i contra les coses, els que estan
més ben integrats en el sistema escolar i, finalment,
són, amb diferència, els que menys alcohol i droga consumeixen.
En conseqüència, la
tipologia obtinguda podria resumir-se de la manera següent,
pel que fa als comportaments problemàtics que resulten
comparativament més freqüents en cada un dels quatre
grups identificats:
Taula 6. Resum
de la tipologia en matèria de comportaments problemàtics
Grup |
Comportaments problemàtics
destacats per sobre de la mitjana |
N |
% |
Agressius |
L’agressivitat
contra les persones properes (+ 6,17)
L’agressivitat contra
els professors o professores
En menys mesura, furts,
danys, conducció sense permís, viatges sense
bitllet
Consum d’alcohol i
drogues per sobre de la mitjana |
98 |
1,1 |
Incívics |
Els danys contra
les coses (+ 3,10)
Però també, les accions
negatives contra la resta de l’alumnat
En menys mesura, furts,
conducció sense permís, viatges sense bitllet
Són els que més alcohol
i drogues consumeixen |
415 |
6,1 |
Presentistes |
Els viatges sense
bitllet, la conducció sense permís i els furts
(+1,07)
Consums ocasionals
de drogues, consums d’alcohol similars a la mitjana |
1.943 |
28,4 |
Integrats
i normatius |
Integrats i normatius:
comportaments problemàtics per sota de la mitjana |
4.384 |
64,1 |
TOTAL (exclosos 576
que no han respost alguna/es pregunta/es) |
6.840 |
100% |
|