Pàgina principal Gencat   Departament d'Interior
  El Departament: Estudi Joventut i Seguretat a Catalunya
 

Estudi Joventut i seguretat a Catalunya

Preàmbul

L‘educació dels joves i les experiències que puguin afectar negativament el seu desenvolupament personal formen part de les preocupacions permanents de la població i de les administracions públiques. Però al llarg dels últims anys sembla que s’ha enregistrat una intensificació d’aquests sentiments. En tot cas, les darreres edicions de l’Enquesta de seguretat pública de Catalunya i de lEnquesta de victimització de Barcelona han situat tant l’educació com els comportaments problemàtics de la gent jove entre els assumptes que més preocupen els ciutadans.

Les dades disponibles recorden, doncs, la necessitat de reforçar l’educació en valors i normes, en un context en el qual s’incrementen les taxes d’escolarització. I plantegen també la necessitat de conèixer amb més precisió els fets contraris a la convivència que es produeixen entre l’alumnat, amb l’objecte de diagnosticar correctament els problemes i dissenyar els instruments d’intervenció més adequats. La crisi de la convivència escolar, a voltes greu, que s’ha produït en alguns països molt propers ens alerta, addicionalment, sobre la importància crítica que pot tenir aquesta qüestió en el bon funcionament del sistema educatiu.

Això no obstant, a Catalunya no es disposava, fins ara, de dades estadístiques sobre alguns dels fets que poden incidir negativament sobre la convivència entre els nois i les noies escolaritzats, com ara la victimització que hagin experimentat o les infraccions que hagin dut a terme. És a dir, no es disposava d’enquestes representatives sobre les accions contràries a la convivència que havien patit o en les quals s’havien implicat. I per tant, tampoc es disposava d’una base de dades que permetés interrelacionar les diverses variables associades als comportaments problemàtics de l’alumnat i estudiar la seva evolució al llarg de l’adolescència.

És cert que a Catalunya es realitzen algunes operacions estadístiques en àmbits propers que, lògicament, han contribuït a delimitar el nostre objecte d’estudi i a fixar el seu punt de partida. A tall d’exemple, podem citar l’Enquesta escolar sobre drogues (EED), centrada en el consum de substàncies psicoactives entre l’alumnat, o l’Enquesta de seguretat pública de Catalunya (ESPC) dedicada a estudiar la victimització i l’opinió en matèria de seguretat i policia entre la població general (16 anys i més). Però l’EED constitueix un estudi especialitzat en el consum de substàncies psicoactives que no cobreix altres comportaments problemàtics de l’alumnat, i l’ESPC no està adreçada a la població escolaritzada, tot i que compti amb una submostra limitada de joves en aquesta situació. Amb altres paraules, aquests treballs no tenen per objecte l’estudi de la victimització experimentada o de les infraccions reconegudes pel mateix alumnat. En conseqüència, havia de dissenyar-se una nova actuació estadística, específicament centrada sobre aquests problemes.

El disseny d’aquesta nova actuació estadística ha estat necessàriament interdepartamental ja que la victimització i els comportaments problemàtics poden produir-se dintre o fora de l’escola, i afectar diversos àmbits competencials. Però, addicionalment, els treballs de disseny es van plantejar de manera deliberadament participativa, escoltant les opinions i les propostes d’un seguit notable de professionals dels diversos departaments implicats i, en aquest punt, s’ha de destacar la competència i l’esperit de col·laboració de totes les persones consultades que, en definitiva, han contribuït de manera decisiva al disseny d’una operació estadística que té voluntat de continuïtat.

En aquest sentit, els departaments d’Ensenyament i d’Interior van constituir un equip de treball, en el qual també participaven el Departament de Justícia, la Secretaria General de Joventut i l’Institut d’Estadística de Catalunya, amb l’objecte bàsic d’elaborar un qüestionari autoadministrat. I el mateix Institut d’Estadística de Catalunya va responsabilitzar-se del disseny d’una mostra representativa de l’alumnat català de l’ESO, el Batxillerat i els cicles formatius de Grau Mitjà, és a dir, dels nivells corresponents a unes edats modals que van dels 12 als 18 anys.

Addicionalment, aquest equip de treball va disposar de l’assessorament extern dels professors Josep M. Aragay, Juli Sabaté i Elisabeth Torrelles, de la Universitat de Barcelona que van encarregar-se també de dirigir el treball de camp i dur a terme la primera explotació estadística de les dades. I molt especialment, es va disposar, al llarg d’aquest procés, de l’assessorament del professor Javier Elzo, de la Universitat de Deusto, que va orientar el conjunt de l’operació i que ha elaborat l’anàlisi dels resultats que ara presentem.

La realització d’aquest treball ha requerit, doncs, la participació de diferents organismes i de multitud de persones a qui no podrem agrair la seva contribució de manera individualitzada, i entre les quals destaquen els membres dels equips directius dels 5 instituts en els quals es va dur a terme la prova pilot, i dels 112 centres d’ensenyament finalment seleccions a la mostra, així com els professors dels grups entrevistats i, sobretot, els 7.416 nois i noies que ens van proporcionar, pràcticament sense cap incident notable, una valuosa informació sobre les seves experiències com a víctimes o com a autors d’accions contràries a la convivència. Potser la nostra millor manera d’agrair la seva contribució consistirà a transformar aquest primer estudi en una operació estadística periòdica, ajustada a la normativa estadística catalana, que posi a disposició de tots els operadors implicats un instrument destinat a mesurar les accions problemàtiques de la joventut escolaritzada i la seva evolució en el temps.

RELACIÓ DE COL·LABORADORS DE L’EQUIP DE TREBALL INTERDEPARTAMENTAL

Departament d’Interior

Àlex Bas i Vilafranca

Josu Gondra Bustinza

Anna Salarich i Banús

Carles Segura i Buixó

Departament d’Ensenyament

Pere Led i Capaz

Josep Ignasi Almirall i Bolíbar

Maria Dolors Martínez i Nó

Jesús Moral i Castrillo

Roser Gil i Campos

Joan Verdaguer i Andrés

José Javier Checa Fernández

Maria Virtudes Castaño i Reolid

Montserrat Carulla i Gratacós

Institut d’Estadística de Catalunya

Enric Ripoll i Font

Manel Falguera i Fernández

Julià Urrutia i Carratalà

Marta Masats i Folguera

Universitat de Barcelona. Fundació Bosch i Gimpera

Josep M. Aragay i Barbany

Juli Sabaté i Delgado

Elisabeth Torrelles i Puig

Elisabet Queralt i Blanch

Elena Sintes Pasqual

Departament de Justícia

Eulàlia Luque i Reina

Jaume Martín i Barberán

Secretaria General de Joventut

Pilar Paris i Pujol

Pere Solé i Masó

Josep Vila i Boix