Inventari de Classificació i
Etiquetatge.
Font: ECHA
Aquest Inventari conté informació sobre la classificació i l’etiquetatge de les més de 90.000 substàncies que els fabricants i importadors han registrat o notificat a l’ECHA fins a dia d’avui, i s’anirà actualitzant periòdicament a mesura que l’ECHA vagi rebent més notificacions i dossiers de registre. Aquesta gran quantitat d’informació que conté l’Inventari mostra com la industria ha autoclassificat els productes químics, i evidencia com algunes empreses han classificat una mateixa substancia de manera diferent, la qual cosa podria ser correcta o explicable en alguns casos.
Classificacions i etiquetatges notificats.
Font: ECHA (Inventari de classificació i
etiquetatge)
Sobre l’Inventari, cal tenir en compte que tot i que l’ECHA en fa el manteniment i les actualitzacions, no filtra ni comprova la qualitat de la informació que conté, la qual ha estat proporcionada per les empreses.
És per això que es considera essencial que hi hagi comunicació al llarg de la cadena de subministrament per evitar males interpretacions de les classificacions que s’inclouen a l’inventari. En aquest sentit, es recomana, especialment als usuaris intermedis, que mantinguin una comunicació fluida amb els seus proveïdors i que, en cas de discrepàncies entre la classificació indicada en alguna fitxa de dades de seguretat del proveïdor i la classificació que ha notificat la majoria d’empreses (vegeu inventari), l’usuari intermedi en pregunti el motiu al proveïdor.
En aquesta mateixa línea, el Sr. Geert Dancet, director executiu de l’ECHA, anima a la indústria a utilitzar les dades de l’Inventari com a base comú per discutir la classificació i l’etiquetatge de les substàncies i intentar arribar a acords.
L’Inventari també inclou les classificacions harmonitzades de les substàncies (taula 3.1 de l’annex VI del Reglament CLP), tal i com es pot veure en la imatge següent:
Classificació harmonitzada.
Font: ECHA
(Inventari de classificació i etiquetatge).
Les vuit substàncies incorporades a l’annex XIV són les següents.
- Ftalat de diisobutil (DIBP)
- Triòxid de diarsènic
- Pentòxid de diarsènic
- Cromat de plom
- Groc de sulfocromat de plom
- Vermell de cromat molibdat sulfat de plom
- Fosfat de tris(2-cloretilè)
- 2,4-dinitrotoluè (2,4-DNT)
El fet que una substància estigui
inclosa en aquest annex XIV implica que està subjecta
a autorització i, per tant, que no es pot comercialitzar
ni utilitzar si no es disposa d’una autorització de
la Comissió Europea.
Les autoritzacions, que poden ser sol·licitades
tant pels fabricants, com pels importadors, com pels usuaris
intermedis, com pels representants exclusius, s’atorgaran
per empresa i usos específics i seran vàlides
per a un període de temps determinat, tot i que
podran ser renovades.
Pel que fa als usuaris intermedis, podran utilitzar les
substàncies incloses en l’annex XIV sempre
que les utilitzin d’acord amb les condicions establertes
a l’autorització concedida a un agent posterior
de la seva cadena de subministrament. A més, els
usuaris intermedis hauran de notificar a l’ECHA
el primer subministrament de la substància inclosa
en l’annex XIV en un termini de tres mesos.
Per saber quines són les substàncies subjectes a autorització, conèixer les seves característiques, els terminis establerts per sol·licitar les autoritzacions, els procediments de sol·licitud, etc., es recomana consultar l’enllaç següent al web de l’ECHA: Autorització
L’origen de la informació publicada són les notificacions i els dossiers de registre que les empreses han facilitat a l’ECHA.
Per exemple, en el cas del benzil butil ftalat (CAS 85-68-7) l’ECHA indica que s’han rebut 3 notificacions:
Substàncies extremadament
preocupants en articles. Font: ECHA.
I sobre la base d’aquestes 3 notificacions, l’ECHA informa que aquesta substància es pot trobar en articles de plàstic i de goma (categories d’articles), i posa com a exemples de tipologies d’article que el poden contenir les catifes per a cotxes, els cables per a ús domèstic i les cadires de jardí, entre altres.
Sobre aquesta informació és
important conèixer que tot i que un article
no figuri a la llista d’exemples, no significa
que no contingui una substància extremadament
preocupant, així com que el fet que un article
contingui una substància extremadament preocupant
no significa, necessariament, que el consumidor
d’aquell article estigui exposat a la substancia
o que hi hai un risc per a les persones consumidores.
Per
conèixer les obligacions
dels productors i importadors d’articles
en relació amb les substàncies extremadament
preocupants (SVHC) es recomana llegir l’article
del Butlletí núm.
17,
sobre notificació de substàncies,
basat en l’article 7 del Reglament REACH.
D’acord amb aquest Pla, s’avaluaran 36 substàncies durant l’any 2012, 23 durant l’any 2013 i 31 durant l’any 2014. Tanmateix, a finals de febrer de 2013 el Pla s’actualitzarà, de manera que la previsió per a 2013 i 2014 pot variar.
L’objectiu de l’avaluació de les substàncies és clarificar les sospites que es tenen sobre el risc que poden suposar aquestes substàncies per a la salut humana o el medi ambient, tant durant la seva fabricació com durant el seu ús.
En molts casos, el motiu pel qual se sospita sobre el risc de les substàncies esta relacionat amb propietats com ara la persistència, la bioacumulació, la toxicitat, la carcinogenicitat, etc. Aquest motiu, pel qual se sospita i pel qual s’ha considerat oportú avaluar cada substància, és descrit breument en el Pla. Els Estats membres podran centrar l’avaluació de les substàncies en aquest motiu de preocupació però, en tot cas, l’abast de l’avaluació no està limitat.
A continuació es mostra de forma esquemàtica el procediment d’elaboració i execució del Pla d’acció mòbil comunitari (CoRAP).
Esquema del procés d’avaluació de
substàncies ( títol VI, capítol
2 del REACH).
Sobre el Pla, és interessant
saber que inclou informació de les autoritats
competents encarregades d’avaluar les substàncies
(nom de l’autoritat competent de cada Estat
membre, adreça postal, telèfon de
contacte, adreça electrònica de contacte).
L’objectiu de la inclusió d’aquesta
informació al Pla és facilitar la
comunicació entre els stakeholders i
les autoritats competents durant el procés
d’avaluació de les substàncies.
Enllaços d’interès: CoRAP
A més en aquest informe l’ECHA exposa una sèrie de recomanacions específiques per als sol·licitants de registre, les més importants de les quals són:
Finalment, atesa l’elevada
proporció de comprovacions per complir les
mesures, l’informe d’avaluació de
l’ECHA (en anglès)
conclou que si bé els sol·licitants
de registre intenten complir amb les seves obligacions
relatives als requisits d’informació en
el marc de REACH, en molts casos l’ECHA es
veu obligada a demanar millores addicionals i,
per tant, la percepció general és
que la qualitat dels registres és insuficient.
D'acord amb l'article 5 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades personals han estat recollides, incorporades i tractades en un fitxer automatitzat anomenat Trameses d'informació i inscripcions del Gencat, la finalitat del qual és trametre la publicació que el/la ciutadà/ana ha requerit. L'òrgan responsable del fitxer és la Direcció General d'Atenció Ciutadana i Difusió i l'adreça on la persona interessada pot exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició és Via Laietana, 14, 3r, 08003 Barcelona.