Departament de Territori i Sostenibilitat
Butlletí de REACH


Número 17, juliol de 2011

Notificació de substàncies en articles

 

D'acord amb l’article 7 del Reglament REACH, tots els productors o importadors d’articles tenen l’obligació de presentar una notificació a l’Agència Europea (ECHA) si els seus articles contenen alguna substància de la llista de candidates i es donen les circumstàncies següents:

  • que la substància estigui present en els articles en quantitats anuals totals superiors a 1 tona per productor o importadors, i
  • que la substància estigui present en els articles en concentracions superiors al 0,1% (pes/pes).

No obstant això, hi ha algunes exempcions a aquesta obligació de notificar. No es requereix notificació a l’ECHA si:

  • el productor o importador d’articles pot excloure l’exposició de les persones i del medi ambient a la substància en condicions normals o raonablement previsibles d’ús de l’article, inclosa la seva eliminació, o
  • la substància ja ha estat registrada per a aquest ús.

En el cas que es donin les circumstàncies especificades en el primer paràgraf i el productor o importador d’articles no es pugui acollir a cap de les exempcions indicades en el paràgraf anterior, els terminis de què disposa per presentar les notificacions a l’ECHA (via IUCLID 5.3) són els següents:

  • Fins a l’1 de juny de 2011, per a les substàncies que van ser incloses a la llista de candidates abans de l’1 de desembre de 2010.
  • Sis mesos des que la substància ha estat inclosa a la llista de candidates, per a les substàncies incloses després de l’1 de desembre de 2010.

Actualment, a la llista de candidates hi consten un total de 53 substàncies, 37 incloses abans de l’1 de desembre de 2010, 8 incloses el 15 de desembre de 2010 i 8 incloses el 20 de juny de 2011.

 

La llista de candidates, que s’acostuma a modificar dues vegades l’any, una al juny i una altra al desembre, es troba a l’adreça següent de la pàgina web de l’ECHA:

 

- Web de l’ECHA


Documents relacionats amb la notificació de substàncies en articles:

- Guia per a productors i importadors d’articles (en anglès)

- Presentacions del seminari sobre la notificació de substàncies considerades altament preocupants en articles (realitzat el 19 de maig de 2011 a l’ECHA)


- Guia sobre els requeriments del REACH per a substàncies contingudes en articles (en català)

 

- Guia breu sobre substàncies contingudes en articles (en català)

 

 

Sol·licituds d’autorització de substàncies altament preocupants (Annex XIV)

 

 

Atès que el 21 de febrer de 2011 va entrar en vigor la primera llista d’Autorització (Annex XIV del Reglament REACH), la qual inclou sis substàncies, l’ECHA ha incorporat a la seva pàgina web, eines, formularis, manuals i guies per facilitar als sol·licitants de les autoritzacions les tasques de preparació i entrega dels expedients.

 

Els sol·licitants de les autoritzacions poden ser tant els fabricants, com els importadors, com els usuaris intermedis que posin en el mercat o utilitzin alguna de les substàncies incloses a la llista esmentada.

Per preparar les sol·licituds d’autorització s’ha d’utilitzar l’IUCLID 5.3. Aquesta versió de l’IUCLID conté importants modificacions, pel que fa a la preparació dels expedients d’autorització, en comparació amb les versions anteriors.


A continuació s’exposa el procés de sol·licitud i obtenció d’una autorització pas a pas.


Pas
Descripció
1 Preparació de la
sol·licitud d’autorització
El fabricant, importador o usuari intermedi d’una substància de la llista d’autorització ha de preparar la sol·licitud per al seu ús o per als usos per als quals té la intenció de comercialitzar la substància en qüestió.
2 Notificació i sol·licitud de debat El sol·licitant ha de notificar a l’ECHA la seva intenció de presentar la sol·licitud amb prou antelació. A més, pot demanar una cita, prèvia a la presentació de la sol·licitud d’autorització, amb la Unitat de Gestió del Risc de l’ECHA, per parlar dels detalls de la seva sol·licitud.
3 Presentació de la sol·licitud d’autorització Els sol·licitants presenten la sol·licitud d’autorització a l’ECHA (*).
4 Preparació de la factura L’ECHA prepara i envia la factura si ha determinat que la sol·licitud està completa i que es pot tramitar.
5 Pagament de la factura El sol·licitant paga la factura. Un cop l’ECHA rep el pagament, dins del termini establert, la sol·licitud es considera rebuda.
6 Control de conformitat Els comitès, amb el suport de la Secretaria, verifiquen que la sol·licitud compleix els requisits d’informació establerts a l’article 62 del REACH. Si no els compleix, poden sol·licitar informació addicional per tal que la sol·licitud estigui d’acord amb els requisits i sigui conforme al Reglament.
7 Consulta pública sobre els usos sol·licitats L’ECHA publicarà informació sobre els usos per als quals s’ha sol·licitat autorització a la seva pàgina web, invitant a les parts interessades a aportar comentaris i informació, especialment sobre possibles alternatives.
8 Informació addicional El SEAC (Comitè d’Anàlisi Socioeconòmica) pot demanar informació addicional, al sol·licitant i a tercers, sobre alternatives a la substància en qüestió.
9 Dictàmens dels comitès En el termini de 10 mesos des de la recepció de la sol·licitud d’autorització (pas 5), els comitès preparen i adopten els seus projectes de dictàmens.
10 Opinió sobre els dictàmens El sol·licitant de l’autorització té 2 mesos per formular observacions sobre els projectes de dictàmens dels comitès, si ho creu oportú.
11 Adopció dels dictàmens Els comitès (RAC i SEAC) adoptaran els seus dictàmens tenint en compte els comentaris fets pel sol·licitant (pas 10), i els enviarà a la Comissió Europea, als estats membres i al sol·licitant.
12 Decisió d’autorització En el termini de 3 mesos des que es reben els dictàmens dels comitès (pas 11), la Comissió prepara un projecte de decisió sobre si s’ha d’autoritzar o denegar l’autorització, i, posteriorment, pel procés de comitologia, adopta la decisió d’atorgar-la o denegar-la.
13 Compliment de l’autorització Els titulars d’una autorització n’han de complir els requeriments i han d’incloure el número d’autorització atorgat a les etiquetes abans de posar al mercat la substància o una mescla que la contingui. Els usuaris intermedis d’una substància autoritzada han de notificar a l’ECHA que l’estan utilitzant, en el termini de 3 mesos des del primer lliurament.

 

(*) L’ECHA ha establert uns terminis específics en els quals es poden presentar les sol·licituds d’autorització (calendari 2011-2012).

L’ECHA manifesta que és conscient que el procés d’autorització és nou per a tothom, i que per assegurar-ne un funcionament correcte caldrà una gran dedicació i esforç tant per part seva com per part de la industria i d’altres parts interessades.

 


 

Usuaris intermedis

 


L’ECHA ha introduït a la seva pàgina web un apartat dedicat als usuaris intermedis. En aquest apartat, s’hi identifiquen els principals rols i obligacions dels usuaris intermedis en relació amb el Reglament REACH, i també aspectes relatius a l’ús de substàncies químiques i a l’entrega de documentació a l’ECHA.

Cal saber que un usuari intermedi és qualsevol persona natural o jurídica establerta dins de la Unió Europea (UE) o dins de l’Àrea Econòmica Europea (EEA), que utilitza substàncies, com a tals o en mescles, durant la seva activitat industrial o professional. No es consideren usuaris intermedis ni els distribuïdors ni els consumidors.

Els principals rols dels usuaris intermedis són els següents:

 

Rol Descripció
Formulador Producció de mescles
Usuari final Utilitza substàncies o mescles, però no les proporciona més avall a la cadena de subministrament
Usuari industrial Utilitza substàncies o mescles en el transcurs de la seva activitat industrial
Usuari professional Utilitza substàncies o mescles en el context de la seva activitat professional
Productor d’articles Usuari final que incorpora substàncies o mescles en articles
Reimportador Importa una substància, com a tal o en una mescla, que va estar produïda a la Unió Europea, i registrada per algú de la mateixa cadena de subministrament
Excepcionalment, un importador serà considerat usuari intermedi quan el seu proveïdor no comunitari hagi nomenat un representant exclusiu.

 

I les seves principals obligacions són:

  • Seguir les instruccions que reben dels seus proveïdors via fitxa de dades de seguretat i escenaris d’exposició. En el cas que el seu ús no quedi cobert per l’escenari d’exposició proporcionat, l’usuari intermedi pot demanar al seu proveïdor que desenvolupi un escenari que cobreixi el seu ús, o pot realitzar ell mateix el seu propi informe de seguretat química.

  • Informar als seus proveïdors de qualsevol nova informació sobre perills o de si creu que les mesures de gestió del risc recomanades no són apropiades.

  • Proporcionar als seus clients informació sobre perills, condicions de seguretat i consells per a una gestió adequada de riscos de les mescles (formuladors) o sobre l’ús segur dels articles que continguin substàncies altament preocupants incloses a la llista de candidates (productors d’articles).

  • Notificar a l’ECHA una substància present en un article si la substància està inclosa a la llista de candidates, no s’ha registrat per a aquest ús, es troba en els articles en quantitats anuals totals superiors a 1 tona per productor i és present a l’article en una concentració superior a 0,1% (pes/pes).

  • Sol·licitar una autorització per l’ús d’una substància inclosa a la llista d’autorització (annex XIV del REACH) en el cas de no poder basar-se en una autorització concedida a un agent anterior de la seva cadena de subministrament.

Actualment existeixen múltiples publicacions sobre aspectes relacionats amb el Reglament REACH i els usuaris intermedis. Aquestes publicacions es poden trobar a:


Inforeach
Departament de Territori i Sostenibilitat
ECHA (guia sobre usuaris intermedis)

 

 

 

 

 

Actualitat sobre les consultes públiques de l’ECHA

 
 

 

Tal com es va explicar en el butlletí anterior, l’Agència Europea de Substàncies i Preparats Químics (ECHA) realitza sovint consultes públiques, mitjançant les quals es preveu la participació de les parts interessades en els processos establerts pels reglaments REACH i CLP.


S’entén com a part interessada, qualsevol persona, grup, institució o Administració pública que tingui un interès o preocupació especial, ja sigui de naturalesa econòmica, social o mediambiental, en una mesura, proposta o acte concrets.

A continuació s’exposa una síntesi de les consultes públiques actualment en curs. Atès que el procés de consulta és un procés continuat, es recomana a les parts interessades visitar sovint els enllaços a l’ECHA indicats a la taula següent, on es pot consultar la informació específica de cada substància subjecta a consulta, així com aportar informació i/o comentaris si es creu oportú.

 

Motiu de la consulta Nombre de substàncies subjectes a consulta Data límit per aportar comentaris
7
07/04/2011
13
14/09/2011
0
--
27
15/07/2011
28
01/08/2011
1
08/08/2011
1
04/07/2011
1
14/07/2011
1
22/07/2011
2
29/07/2011

 

 


 

ECHA-term, una eina per millorar la comunicació

 

 

L’any 2009, l’Agència Europea de Substàncies i Preparats Químics (ECHA) va iniciar un projecte per millorar la qualitat de les traduccions dels seus documents, i per proporcionar a les empreses una eina que facilités la comunicació al llarg de la cadena de subministrament.

 

Actualment, l’Agència ha posat a disposició de tothom una base de dades anomenada ECHA-term, que proporciona les definicions i traduccions d’uns 900 termes i frases relacionats amb els reglaments REACH i CLP en 22 idiomes. A més, aquesta base de dades conté notes, contextos, fonts, sigles i termes relacionats amb la paraula o frase que s’ha cercat.

 


Traducció de termes del REACH i del CLP Font: base de dades ECHA-term

 


Definició de termes del REACH i del CLP Font: base de dades ECHA-term


Aquesta eina pot ser útil, entre d’altres coses, per a les empreses que han d’elaborar fitxes de dades de seguretat en diversos idiomes.

En definitiva, es tracta d’una base de dades que conté terminologia química multilingüe, fiable y actualitzada, destinada a millorar la qualitat de les traduccions i la claredat en la comunicació.

 


Aquesta base de dades és gestionada pel Centre de Traducció dels Òrgans de la Unió Europea, que es troba a Luxemburg.

“Assistència” a la sisena jornada de parts interessades des de casa

 

 

El 18 de maig de 2011, va tenir lloc la sisena jornada de parts interessades a l’ECHA, a la qual van assistir unes 400 persones i uns 30 periodistes. Els temes tractats van ser el registre, l’autorització i la restricció de substàncies químiques, les obligacions dels usuaris intermedis i l’avaluació i difusió.

Pel que fa a la primera part, sobre registre, autorització i restriccions, es va parlar principalment de la importància de començar a preparar els registres del 2013, de les obligacions dels líders del registre i del funcionament dels fòrums d’intercanvi d’informació de substàncies (SIEF). A més, es va manifestar que tant el procés de restricció com el d’autorització estan en funcionament, i concretament pel que fa a les restriccions es comenta que els primers informes han progressat adequadament i pel que fa a les autoritzacions s’insisteix en el fet que, per tractar-se d’un procés nou, totes les parts implicades n’estan aprenent alhora que es duu a terme el procés i s’invita a aportar comentaris.

Sobre les obligacions dels usuaris intermedis, es va comentar principalment l’obligació i els terminis per notificar l’ús de substàncies de la llista de candidates, i les obligacions i els terminis en relació amb les fitxes de dades de seguretat i els informes de seguretat química.

Finalment, es va parlar de l’eina de gestió de la seguretat química, CHESAR, la perspectiva de la societat civil en relació amb les substàncies químiques i la seguretat química, i sobre la situació actual dels assaigs amb animals vertebrats.

Des d’aquest butlletí es recomana consultar els vídeos i les presentacions d’aquesta sisena jornada de parts interessades, ja que constitueixen una informació actualitzada, de fàcil comprensió i de format atractiu, proporcionada per l’ECHA, a la qual pot accedir tothom i que pot resultar especialment interessant per a aquelles persones que tot i voler assistir a la jornada no ho van poder fer.

Vídeos i presentacions de la sisena jornada de parts interessades:


Més informació

Curs intensiu de formació REACH organitzat per FEIQUE

 

 

FEIQUE (Federación Empresarial en la Industria Química Española) realitzarà un curs intensiu de formació sobre “Normativa REACH per productes químics industrials” els dies 21 i 22 de setembre de 2011 a Barcelona.

El curs de formació està subvencionat al 100% per treballadors del conveni químic, autònoms i aturats inscrits a l’INEM. Per la resta de participants el cost per inscripció serà de 400 € més 18% d’IVA, 472 €.

S’invita a les persones interessades a consultar el següent document, on hi figura el programa del curs, així com la sol·licitud de participació i la fitxa d’inscripció.


Document “Programa REACH Barcelona intensivo sep11”

L’ECHA enforteix les seves relacions amb els governs australià i japonès

 


L’ECHA ha signat una declaració d’intencions amb el Govern australià i una altra amb el Govern japonès.

 

L’objectiu d’ambdues declaracions és enfortir el diàleg científic, d’una banda, entre la Unió Europea i Austràlia, i, de l’altra, entre la Unió Europea i el Japó, per augmentar la cooperació en qüestions tècniques i altres temes d’interès comú, com per exemple les eines de gestió de riscos, la col·laboració científica i l’intercanvi d’informació. A més, també pretenen promoure l’intercanvi d’informació no confidencial sobre perills, usos i identificació de substàncies químiques entre les autoritats d’ambdós països i l’ECHA.

Els òrgans dels governs australià i japonès que s’han compromès a cooperar amb l’ECHA mitjançant aquestes declaracions són la NICNAS (National Industrial Chemicals Notification and Assessment Scheme) del Departament de Salut i Envelliment del Govern australià, i els ministeris d’Economia, Comerç i Industria, de Salut, Treball i Benestar Social, de Medi Ambient i l’Institut Nacional de Tecnologia i Avaluació del Govern japonès.

A més, a finals del 2010, l’ECHA i la US EPA (United States Environmental Protection Agency) van signar una declaració d’intencions, també amb l’objectiu de millorar la cooperació entre totes dues Agències, en benefici de les empreses i els ciutadans d’ambdós costats de l’oceà Atlàntic.

 

Interconnexió entre ECHA, autoritats competents i autoritats d’inspecció

 


Ens trobem davant d’un escenari complex. Mentre que l’ECHA, les autoritats competents dels estats membres i la Comissió Europea se centren principalment en l’adopció de decisions normatives, la tasca dels inspectors consisteix en la verificació, in situ, de la informació que la indústria ha proporcionat a l’ECHA.

 

Per aquesta distribució de tasques en matèria del REACH i del CLP, l’ECHA considera crucial fomentar les interconnexions entre les diferents autoritats competents, per afavorir l’assoliment dels objectius d’ambdós reglaments.


Per això, i aprofitant que el Fòrum ha de publicar un document sobre aquesta matèria a finals d’any, s’ha creat un grup de treball que té com a missió la redacció d’un document sobre les interconnexions, el qual es preveu que sigui comentat en la sessió plenària del Fòrum, l’octubre d’aquest any 2011.

 

Segons la Sra. Mihaela Albulescu, presidenta del grup de treball esmentat, s’ha establert un pla d’acció i el seu primer objectiu és descriure procediments que facilitin la futura feina dels inspectors. A més, diu que es prestarà especial atenció als casos en què les autoritats competents i les autoritats d’inspecció es gestionen separadament, ja que són casos on el flux d’informació ha de ser reforçat per assegurar l’eficàcia de les tasques d’inspecció. La Sra. Mihaela Albulescu també afirma que tant l’ECHA com la Comissió Europea han manifestat un gran interès pel projecte.

 

Guies de l’ECHA – Novetats

 


Les novetats d’aquest trimestre pel que fa a les guies publicades per l’ECHA són

- Actualització de la guia sobre substàncies en articles.

- Publicació d’una guia resumida sobre els requeriments de les substàncies en articles.

- Revisió de la guia sobre el procediment de consulta.

- Publicació d’una nova guia sobre etiquetatge i envasat de substàncies i mescles.

Enllaços relacionats:
http://guidance.echa.europa.eu/

 


 


 

 

 

 

©1995-2010 Generalitat de Catalunya

Més informació | Butlletins anteriors | ISSN 2014-4237