Accés al contingut
Accés al menú de la secció
Si no veieu correctament aquest butlletí, cliqueu aquí
# 19
Butlletí
de REACH


Departament de Territori i Sostenibilitat. ISSN 2014-4237

Abril 2012
 
 

 

:: Inventari de classificació i etiquetatge

L’ECHA ha publicat l’Inventari de classificació i etiquetatge de substàncies
El 13 de febrer l’ECHA va fer públic l’inventari de classificació i etiquetatge de substàncies químiques, el qual representa la major base de dades d’aquest tipus a escala mundial.


Inventari de Classificació i Etiquetatge.
Font:
ECHA

Aquest Inventari conté informació sobre la classificació i l’etiquetatge de les més de 90.000 substàncies que els fabricants i importadors han registrat o notificat a l’ECHA fins a dia d’avui, i s’anirà actualitzant periòdicament a mesura que l’ECHA vagi rebent més notificacions i dossiers de registre. Aquesta gran quantitat d’informació que conté l’Inventari mostra com la industria ha autoclassificat els productes químics, i evidencia com algunes empreses han classificat una mateixa substancia de manera diferent, la qual cosa podria ser correcta o explicable en alguns casos.


Classificacions i etiquetatges notificats.
Font: ECHA (Inventari de classificació i etiquetatge)

Sobre l’Inventari, cal tenir en compte que tot i que l’ECHA en fa el manteniment i les actualitzacions, no filtra ni comprova la qualitat de la informació que conté, la qual ha estat proporcionada per les empreses.

És per això que es considera essencial que hi hagi comunicació al llarg de la cadena de subministrament per evitar males interpretacions de les classificacions que s’inclouen a l’inventari. En aquest sentit, es recomana, especialment als usuaris intermedis, que mantinguin una comunicació fluida amb els seus proveïdors i que, en cas de discrepàncies entre la classificació indicada en alguna fitxa de dades de seguretat del proveïdor i la classificació que ha notificat la majoria d’empreses (vegeu inventari), l’usuari intermedi en pregunti el motiu al proveïdor.

En aquesta mateixa línea, el Sr. Geert Dancet, director executiu de l’ECHA, anima a la indústria a utilitzar les dades de l’Inventari com a base comú per discutir la classificació i l’etiquetatge de les substàncies i intentar arribar a acords.

L’Inventari també inclou les classificacions harmonitzades de les substàncies (taula 3.1 de l’annex VI del Reglament CLP), tal i com es pot veure en la imatge següent:


Classificació harmonitzada.
Font: ECHA (Inventari de classificació i etiquetatge).

Inventari de classificació i etiquetatge

 

 

:: 14 substàncies subjectes a autorització

S’incorporen vuit substàncies a la Llista de substancies subjectes a autorització
El 14 de febrer de 2012 la Comissió Europea va adoptar el Reglament (UE) Núm. 125/2012, de modificació de l’annex XIV del Reglament REACH, mitjançant el qual s’han incorporat vuit substàncies extremadament preocupants a l’annex XIV de REACH.

Les vuit substàncies incorporades a l’annex XIV són les següents.

- Ftalat de diisobutil (DIBP)
- Triòxid de diarsènic
- Pentòxid de diarsènic
- Cromat de plom
- Groc de sulfocromat de plom
- Vermell de cromat molibdat sulfat de plom
- Fosfat de tris(2-cloretilè)
- 2,4-dinitrotoluè (2,4-DNT)

El fet que una substància estigui inclosa en aquest annex XIV implica que està subjecta a autorització i, per tant, que no es pot comercialitzar ni utilitzar si no es disposa d’una autorització de la Comissió Europea.

Les autoritzacions, que poden ser sol·licitades tant pels fabricants, com pels importadors, com pels usuaris intermedis, com pels representants exclusius, s’atorgaran per empresa i usos específics i seran vàlides per a un període de temps determinat, tot i que podran ser renovades.

Pel que fa als usuaris intermedis, podran utilitzar les substàncies incloses en l’annex XIV sempre que les utilitzin d’acord amb les condicions establertes a l’autorització concedida a un agent posterior de la seva cadena de subministrament. A més, els usuaris intermedis hauran de notificar a l’ECHA el primer subministrament de la substància inclosa en l’annex XIV en un termini de tres mesos.

Per saber quines són les substàncies subjectes a autorització, conèixer les seves característiques, els terminis establerts per sol·licitar les autoritzacions, els procediments de sol·licitud, etc., es recomana consultar l’enllaç següent al web de l’ECHA: Autorització


 

:: Substàncies extremadament preocupants en articles

L’ECHA publica informació sobre els articles que contenen substàncies extremadament preocupants (SVHC) incloses en la Llista de candidates
Per primera vegada, l’ECHA ha publicat a la seva pàgina web informació sobre els articles que contenen substàncies extremadament preocupants (SVHC) de la Llista de candidates.

L’origen de la informació publicada són les notificacions i els dossiers de registre que les empreses han facilitat a l’ECHA.

Per exemple, en el cas del benzil butil ftalat (CAS 85-68-7) l’ECHA indica que s’han rebut 3 notificacions:


Substàncies extremadament preocupants en articles. Font: ECHA.

I sobre la base d’aquestes 3 notificacions, l’ECHA informa que aquesta substància es pot trobar en articles de plàstic i de goma (categories d’articles), i posa com a exemples de tipologies d’article que el poden contenir les catifes per a cotxes, els cables per a ús domèstic i les cadires de jardí, entre altres.

Sobre aquesta informació és important conèixer que tot i que un article no figuri a la llista d’exemples, no significa que no contingui una substància extremadament preocupant, així com que el fet que un article contingui una substància extremadament preocupant no significa, necessariament, que el consumidor d’aquell article estigui exposat a la substancia o que hi hai un risc per a les persones consumidores.

Per conèixer les obligacions dels productors i importadors d’articles en relació amb les substàncies extremadament preocupants (SVHC) es recomana llegir l’article del Butlletí núm. 17, sobre notificació de substàncies, basat en l’article 7 del Reglament REACH.


 

:: CoRAP – Avaluació de substàncies per part dels Estats membres

D’acord amb el primer Pla d’acció mòbil comunitari (CoRAP), 90 substàncies seran avaluades pels Estats membres en els pròxims tres anys
El primer Pla d’acció Mòbil comunitari (CoRAP), que l’ECHA va presentar el 29 de febrer de 2012, determina les 90 substàncies que hauran de ser avaluades pels Estats membres en els pròxims tres anys.

D’acord amb aquest Pla, s’avaluaran 36 substàncies durant l’any 2012, 23 durant l’any 2013 i 31 durant l’any 2014. Tanmateix, a finals de febrer de 2013 el Pla s’actualitzarà, de manera que la previsió per a 2013 i 2014 pot variar.

L’objectiu de l’avaluació de les substàncies és clarificar les sospites que es tenen sobre el risc que poden suposar aquestes substàncies per a la salut humana o el medi ambient, tant durant la seva fabricació com durant el seu ús.

En molts casos, el motiu pel qual se sospita sobre el risc de les substàncies esta relacionat amb propietats com ara la persistència, la bioacumulació, la toxicitat, la carcinogenicitat, etc. Aquest motiu, pel qual se sospita i pel qual s’ha considerat oportú avaluar cada substància, és descrit breument en el Pla. Els Estats membres podran centrar l’avaluació de les substàncies en aquest motiu de preocupació però, en tot cas, l’abast de l’avaluació no està limitat.

A continuació es mostra de forma esquemàtica el procediment d’elaboració i execució del Pla d’acció mòbil comunitari (CoRAP).


Esquema del procés d’avaluació de substàncies ( títol VI, capítol 2 del REACH).

Sobre el Pla, és interessant saber que inclou informació de les autoritats competents encarregades d’avaluar les substàncies (nom de l’autoritat competent de cada Estat membre, adreça postal, telèfon de contacte, adreça electrònica de contacte). L’objectiu de la inclusió d’aquesta informació al Pla és facilitar la comunicació entre els stakeholders i les autoritats competents durant el procés d’avaluació de les substàncies.

Enllaços d’interès: CoRAP


 

:: Informe d’avaluació 2011

L’ECHA ha publicat l’informe d’avaluació 2011, que inclou els resultats de les seves actuacions en relació amb l’avaluació
En compliment de l’article 54 del Reglament REACH, l’ECHA ha publicat l’informe anual d’avaluació, en el qual exposa els resultats i les conclusions de les activitats d’avaluació que ha dut a terme durant l’any 2011.

A més en aquest informe l’ECHA exposa una sèrie de recomanacions específiques per als sol·licitants de registre, les més importants de les quals són:

  • Sobre la identitat de la substància:
    Cal definir les substàncies amb exactitud. La identitat i la composició que constin a l’expedient de registre han d’estar basades en la informació analítica adequada de la substància fabricada.

  • Sobre les propostes d’assaig i valoració del perill:
    Les extrapolacions s’han de basar en proves científiques i les proves verificables han de constar en l’expedient de registre.
  • Sobre l’informe sobre la seguretat química:
    Atès que s’han observat deficiències en totes les parts dels informes de seguretat química, s’insta a les empreses a millorar i actualitzar aquests informes i a garantir una comunicació adequada amb els clients sobre la manera d’utilitzar de manera segura les substàncies.

Finalment, atesa l’elevada proporció de comprovacions per complir les mesures, l’informe d’avaluació de l’ECHA (en anglès) conclou que si bé els sol·licitants de registre intenten complir amb les seves obligacions relatives als requisits d’informació en el marc de REACH, en molts casos l’ECHA es veu obligada a demanar millores addicionals i, per tant, la percepció general és que la qualitat dels registres és insuficient.



 

:: Consultes Públiques de l’ECHA

Es recomana estar al corrent de les consultes públiques de l’ECHA
Com en altres ocasions, des d'aquest butlletí es recomana estar al cas de les consultes públiques de l'ECHA (en anglès), ja que aquestes consultes permeten a les parts interessades aportar comentaris sempre que es cregui oportú.
 


Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat

D'acord amb l'article 5 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades personals han estat recollides, incorporades i tractades en un fitxer automatitzat anomenat Trameses d'informació i inscripcions del Gencat, la finalitat del qual és trametre la publicació que el/la ciutadà/ana ha requerit. L'òrgan responsable del fitxer és la Direcció General d'Atenció Ciutadana i Difusió i l'adreça on la persona interessada pot exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició és Via Laietana, 14, 3r, 08003 Barcelona.

© Generalitat de Catalunya