Sumari
1.
Introducció
2. Objectius
3. El nou marc teòric
4. Metodologia
5.
Resultats
5.1.
Descriptius
5.2.
Explicatius
5.3.
Predictius
6. Conclusions
7. Bibliografia
1. Introducció
Una de les principals finalitats de
les recerques en ciències socials és arribar a la predicció. En el model que nosaltres
hem dissenyat hi arribem, però abans presentarem la descripció dels usos de les
llengües, l'explicació d'aquests usos i, finalment, la predicció dels
usos futurs que comentem.
2. Objectius
Respecte al
nivell de la descripció, volem conèixer els usos de les llengües dels estudiants de
quart d'ESO. Pel que fa a l'explicació, ens interessa saber quines són les principals
variables que afavoreixen l'ús del català. I respecte a la predicció, coneixerem quines
són les perspectives d'ús que marca el nostre model teòric i metodològic. Al
capdavall, doncs, pretenem poder corroborar una altra vegada aquest nou model, cosa que ja
vam aconseguir a Catalunya, el 1993 i el 2000, al País Valencià el 1998 i, com dèiem,
ara estem provant a Andorra. (1)
3. El nou marc teòric
Per a obtenir
aquesta mena de dades explicatives i predictives ens ha calgut bastir un nou model teòric
perquè els resultats que proporcionava la utilització del concepte d'actitud lingüística
no eren estadísticament significatius (Wicker 1969). Hem presentat aquesta nova proposta
en llocs molt diversos, inclosa aquesta mateixa revista (Querol 2001a). (2)
En la figura
número 1 resumirem el nostre model teòric per a estudiar els usos de les llengües
(variable dependent). Les següents variables independents seran:
-les
representacions socials de les llengües, (3)
-les representacions socials dels grups de referència (4) i
-les representacions socials de les xarxes socials. (5)
Figura 1.
Relacions entre les variables independents i la variable dependent (lús de les
llengües)
Font: elaboració pròpia
Totes les
variables independents es relacionen entre elles i també amb la variable dependent, és a
dir, es retroalimenten. Les hipòtesis que vam plantejar des del primer moment se
centraven en les relacions entre totes elles. Vegem-les en l'epígraf següent. |