|
|
|
|
|
Iniciativa
5:
Promoció del comerç electrònic.
L'objectiu d'aquesta iniciativa és estimular el volum de negoci electrònic de les
empreses a Catalunya a fi d'assolir un augment del volum de negoci del 200% el primer any
i arribar, d'aquesta manera, a la mitjana europea el 2003. L'assoliment d'aquesta fita
comportarà no tan sols un seguit de tasques de promoció, sinó també l'aplicació de
mesures fiscals i legals, les quals es desplegaran en l'àmbit EL MARC DE LA SOCIETAT DE
LA INFORMACIÓ, dins del conjunt d'iniciatives que conformen el Marc regulador de la SI. |
|
|
L'èxit d'aquest objectiu radica, fonamentalment, en la competitivitat del món
empresarial, en la mesura en què les empreses consolidin tant el business-to-business
(B2B) entre elles, com una presència competitiva en la venda al consumidor final per
Internet. Es tracta de tenir un model de negoci adequat al nou mil·leni, que pugui tenir
el suport d'unes mesures fiscals i legals que potenciïn el comerç electrònic i la
presència de l'empresa catalana a Internet. |
|
Accions: |
|
- Informació i divulgació a les
empreses sobre els avantatges del comerç-e i de les transaccions electròniques: Cal
informar i educar en una tècnica de vendes, mercat i suport al client que és força
diferent de la convencional, i adaptat al l multilingüisme i a altres mercats.
- Difusió de (noves) lleis i hàbits,
targetes i diner electrònic, i d'un marc legal protector de les transaccions en xarxa.
- Promoció per part de l'Administració
de procediments d'intercanvi electrònic amb els seus subministradors.
- Coordinació amb les associacions
corresponents i patronals per estimular i utilitzar la implantació de l'estandarditzacó
de l'intercanvi electrònic de dades en entorn web en el business-to-business
(B2B).
- Alimentació de clusters
d'accions conjuntes per a assolir projectes complexos on sols les sinergies dels diferents
actors fan possible un centre comercial sostenible; en aquesta línia caldrà implantar
centres comercials virtuals que comptin amb la participació de la banca, les televisions
i els sectors corresponents, i els subministradors de continguts.
- Promoció de webs multiculturals i de
cercadors de productes i serveis comercials on-line, ajudant a les empreses en dos
sentits: per una banda, que tinguin presència global a Internet, i, per l'altra, que
l'empresari trobi la "Fira Virtual" que ell necessita per al seu sector.
- Implementació d'un seguit d'accions i
acords que posin a l'abast del comerç-e català les empreses de logística que necessita
el sector, tant a nivell local com a nivell mundial. L'èxit de la venda electrònica
estarà no tant en el preu, sinó en la qualitat integral del servei, és a dir, en el fet
que resulti més fàcil accedir a un producte o servei català que no pas al d'un altre
país.
- Promoció de plataformes virtuals que
facin fàcil als usuaris la compra i l'accés a béns turístics i culturals del nostre
país, donada la rellevància del sector turístic i del de continguts. Aquesta acció
contempla acords entre empreses de cartografia, turístiques, hoteleres, operadores de
viatges, transport aeri i terrestre, marítim, i també municipis, etc.
|
|
Pel que fa el Marc legal que incentivi el comerç-e i suprimeixi barreres legals, aquestes
accions es defineixen dins de l'àmbit EL MARC DE LA SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ del Pla
Estratègic. |
|
Agents: |
|
Associacions
empresarials, Cambres de Comerç, Comissió mixta per a la Legislació del Marc
legal de la Societat de la Informació, cambres de comerç, empresa privada, sector
financer, televisions, ens locals, etc. |
|
Iniciativa 6:
Mesures per a l'adaptació del món empresarial.
Aquesta línia d'acció es recolza, fonamentalment, en el reciclatge i la formació
continuada tant del personal directiu com de tot el personal laboral, per a assolir un
canvi que adapti l'empresa i els treballadors al nou model d'empresa: treball parcial,
tasques flexibles, treball en equip, teletreball i mercat global.
|
|
|
La realització de programes de formació a grups especials en millora del coneixement en
adquisició d'aquest coneixement ha de prendre la forma d'un programa de formació
permanent que potenciï una actuació proactiva per part dels treballadors respecte a la
formació continuada. Cal establir formació específica en tecnologies per a cada sector
de forma particular. |
|
També, cal establir confiança i plans "catalitzadors" al voltant de les grans
associacions i federacions empresarials per definir, consensuar i estimular l'ús del
correu-e i de l'intercanvi electrònic de dades usant entorns de web estandarditzats de
forma sectorial en el món empresarial mitjançant convenis i actuacions entre les
empreses i les associacions empresarials capdavanteres. Es tracta, fonamentalment,
d'estendre eines de transacció electrònica senzilles amb tecnologia WEB que tinguin un
impacte immediat a nivell sectorial (com a plataforma de promoció del business-to-business
[B2B], negoci electrònic entre empreses). Per exemple: tramitacions telemàtiques a
través dels gremis i associacions (instal·ladors elèctrics, tallers d'automoció,
gremis industrials, etc). |
|
En general, l'objectiu és implantar programes que potenciïn les habilitats i capacitats
dels treballadors dins de la nova SI, i realitzar projectes pilot per a difondre i
exemplificar la utilització de les TIC entre el teixit empresarial. |
|
Accions: |
|
- Priorització dels fons públics per a
la formació continuada en TIC dels professionals. ·
- Promoció de la formació en
Tecnologies de la Informació i les Comunicacions a l'empresa:
- Formació per als directius catalans
amb conveni amb escoles de negocis.
- Formació per als professionals dels
diferents sectors.
- Reciclatge dels treballadors en TIC.
- Subvencions per a PIMEs per a la
formació del personal en TIC.
- Sensibilització de l'empresariat sobre
el nou model d'empresa: comerç-e, teletreball, servei d'atenció al client, nova gestió,
etc.
- Difusió d'experiències de gestió
excel·lents públiques i privades.
- Creació d'un fòrum de difusió
d'experiències públiques i privades (best practices) amb feedback a les
empreses del sector.
- Difusió i implantació del correu-e i
WEB-EDI a les empreses catalanes, i difusió de projectes pilot exemplificadors.
- Acords amb organitzacions empresarials
per a potenciar i articular projectes.
- Dotació d'incentius fiscals per a
inversions en TIC.
|
|
Agents: |
|
Cambres de comerç,
FORCEM, Departament d'Indústria, Comerç i Turisme (CIDEM), Departament de
Treball i associacions empresarials (Foment del Treball, PIMEC-SEFES, etc) i sindicats. |