L'objectiu de les iniciatives en el sector empresarial i del comerç (inclosa la creació de continguts) té dues vessants fonamentals, l'una és assegurar la completa absorció i ús de les tecnologies de les comunicacions i la informació per part del sector empresarial, i l'altra és assegurar un fort lideratge de les indústries locals del sector de les Tecnologies de la Societat de la Informació i de la indústria de creació de continguts (multimèdia i audiovisual). L'assoliment d'aquests objectius haurà implicat, paral·lelament, el fet que a Catalunya haurem canviat tant la cultura empresarial com la forma de treballar i el perfil dels professionals treballadors.

Les accions d'aquest àmbit estan recolzades per accions d'aplicació reguladora que afavoreixen l'entorn competitiu i el canvi generacional. Les accions reguladores s'implantaran dins de les accions de l'àmbit transversal.

L'estudi CONDRINET identifica quatre prioritats per al negoci europeu:
  • Implantar un ampli ús de les telecomunicacions per a transformar el procés del negoci.
  • Crear organitzacions "flexibles" i ràpides en "aprendre" i amb treballadors motivats i coneixedors de les Tecnologies de la Informació.
  • Col·laborar amb tota mena d'organismes per a disposar d'una regulació i estandardització adient.
  • Capturar l'atenció dels clients i mantenir-la mitjançant l'oferta de productes i serveis orientats als interessos de la comunitat.

Les PIMEs amb fort contingut tecnològic hauran de jugar un paper essencial a l'hora de dissenyar nous productes i serveis. I és precisament la PIME l'element que, incorporant la innovació i afavorint la demanda, farà que el potencial científic i tecnològic que té Catalunya es transformi en èxit econòmic. Les tres línies estratègiques són:
  • Una política d'estímul a les empreses de productes i serveis en Tecnologies de la Informació, considerant el desenvolupament del comerç-e com una indústria TIC més.
  • La promoció del sector creatiu de continguts multimèdia, audiovisual i de nous emprenedors de continguts.
  • L'adaptació del món empresarial al canvi: les empreses com aposta de futur.

Aquesta política dóna suport a accions pensades per enfortir el sector productiu empresarial de les indústries de la Societat de la Informació, que no es limita tan sols al de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (TIC), sinó que està constituït tant per aquelles empreses que són productores d'electrònica, ordinadors i tota mena de hardware per a les telecomunicacions, la informàtica i l'audiovisual, com per les que corresponen al nou sector emergent del comerç electrònic i el sector SI en conjunt.

Les següents gràfiques presenten comparatives d'un dels indicadors més rellevants de les potencialitats productives d'un país a la futura Societat de la Informació.

Figura 3. Aquesta gràfica recull el bon posicionament de Catalunya a nivell europeu pel que fa al mercat de Tecnologies de la Informació. Dins de les TIC en sentit estricte s'inclou (tal com ho defineix la EITO) el sector de les Tecnologies de la Informació (informàtica) i el sector de les Telecomunicacions (operadors). Deixa de banda, per tant, tota l'electrònica de consum i professional, sector força rellevant a Catalunya.


Fonts: EITO 98, dades 1997.
Catalunya: Estimació tenint en compte que Catalunya representa un 19.8% del total espanyol del mercat interior net de les TI (font: MINER 97 amb dades del 95). La xifra de 3,9% surt d'aplicar aquest 19.8% al valor del mercat Espanyol de 1997 donat per EITO.  

 

Figura 4. Volum de comerç-e i penetració d'Internet i EDI a les empreses.

Fonts: Spectrum ICT Survey of Businesses 1997 by NOP Research Group; Data monitor http://www.nua.ie /surveys; Dell Computer; El ComercioElectrónico. Fundamentos y Situación en España. Ed. Esin 1998;

CB Consulting; Cotec. No es disposa de dades de comerç electrònic a Catalunya
Iniciativa 1:
Estímul de la demanda.



L'objectiu de la iniciativa és incentivar la demanda de productes i serveis relacionats amb les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (TIC) mitjançant dos tipus d'accions, unes orientades a crear un entorn que en potenciï la demanda tot generant nous hàbits i condicions econòmiques adients, i les altres orientades al foment de nous productes que animin al consum i a la necessitat per part dels usuaris de productes TIC atractius i a preus competitius.

Dins del bloc de les accions del primer tipus es contemplen un seguit d'accions generades per l'Administració, les quals consistirien en què la mateixa Administració fes pública la seva planificació d'aprovisionament d'equips i serveis relacionats amb les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, i fins i tot primés la selecció dels proveïdors d'acord amb l'accés i ús d'eines telemàtiques. Finalment, caldria arribar a una etapa en què l'aprovisionament de l'Administració via Internet fos obligatori.

Accions:
  • Creació de les condicions culturals, d'infrastructures, econòmiques i regulatòries que permetin augmentar la demanda de productes TIC.
  • Publicació a Internet de la planificació i de l'aprovisionament de les administracions a curt i llarg termini, de manera que les inversions en TIC per part del sector públic siguin conegudes pel sector empresarial TIC i l'administració actuï com a motor i estímul de la demanda. Tanmateix, també caldrà potenciar el fet que les administracions puguin primar d'alguna forma l'accés telemàtic dels seus proveïdors a les seves compres.
  • Estimul a la creació de nous productes i serveis atractius i innovadors per al consumidor.

Agents:
Departament d'Indústria, sector públic i privat, CSI, LOCALRET, operadores.

Home

csi1.gif (2160 bytes)

local1.gif (1560 bytes)