El Servei Català de Trànsit (SCT) ha participat en l’elaboració del Manual de senyalització urbana d’orientació. Aquest document ha estat l’objectiu principal del grup de treball GT32 de fixació de criteris de senyalització viària depenent de la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària. Entre els organismes oficials que integren aquest grup, també hi ha el Col·legi d’Enginyers Tècnics d’Obres Públiques de Catalunya, el RACC, Acesa, la Federació de Municipis de Catalunya, les diputacions de Barcelona i Tarragona, la PAT i l’Ajuntament de Barcelona. Està previst que el Manual s’editi en format de dossier tècnic de seguretat viària i està previst que se’n distribueixin uns 3.000 exemplars.
l document pretén ser una guia que estableixi uns criteris de senyalització urbana d’orientació per tal d’executar la planificació del trànsit. D’aquesta manera, a través d’uns codis específics, s’intenta provocar una reacció immediata de l’usuari perquè pugui relacionar-se amb l’entorn urbà de la manera adequada. Així, s’intenta reduir el màxim possible el trànsit pertorbador que es produeix quan es fan recorreguts superflus.
El Manual s’estructura en diversos apartats: introducció, objectius, principis generals, etapes del procés d’elaboració del Pla director, com, on i amb quins elements s’ha de senyalitzar, cas pràctic, annexos i bibliografia. Quant als principis, el Manual aposta per establir un sistema de missatges que faciliti informació orientativa que millori la mobilitat dels usuaris de dins i fora dels àmbits urbans i minimitzi els temps de recorregut. Aquest sistema ha de complir requisits com ara ser identificable, clar i uniforme.
Pel que fa al procés d’elaboració del Pla director –un document que ha servit per a l’elaboració del Manual– es consideren aspectes com l’àmbit geogràfic, la classificació de la xarxa urbana que es vol senyalitzar, la definició i selecció dels itineraris més adequats, la determinació dels pols o destinacions per senyalitzar, etc.
D’altra banda, quant a què, com i on senyalitzar, el document del GT32 estableix que les zones on s’apliqui aquesta senyalització siguin els carrers, les travessies, les rondes i les alineacions longitudinals d’edificis dins dels municipis. La senyalització s’haurà de regir per uns codis tipogràfics i direccionals i també s’utilitzaran pictogrames i colors. D’altra banda, també cal que els senyals en zona urbana compleixin el requisit de senyalitzar prèviament, establir la direcció final i confirmar la senyalització.