Fins i tot, aquest juny, el fiscal de Seguretat Viària, Bartolomé Vargas, va anunciar que la Fiscalia de Menors podria suspendre la tutela o adoptar mesures protectores per al i la menor en cas que se sancionés els pares/mares conductors/es almenys en tres ocasions per no portar o no usar un SRI adequat.
És cert, que des de l’inici de l’obligatorietat les diverses institucions viàries (DGT, Servei Català de Trànsit i Trafikoa) han treballat àrduament per conscienciar pares, mares, monitors de seguretat, policies de trànsit, professorat, etc., però sobretot a nens i nenes perquè hi hagi un canvi en la cultura de la mobilitat segura, en la qual posar-se qualsevol dels sistemes de seguretat passiva (SRI, casc o cinturó) sigui un fet normal, habitual i que no requereixi cap mena d’esforç. Així, campanyes engegades pel Servei Català de Trànsit, com el famós eslògan "Al cotxe, primer Clac i després Rum” i la seva mascota Clac, han obtingut una amplíssima acceptació entre la canalla. Els nens i nenes catalans han estat, sens dubte, prescriptors de les persones grans, ja sigui recordant als pares i mares que els cordin o bé recordant-los que ells també s’han de posar el cinturó.
El 94% dels i les menors de menys de dotze anys d’edat accidentats fan servir sistemes de seguretat passiva
En els darrers tres anys a Catalunya hi hagut un total de 1.168 víctimes de menys de dotze anys d’edat en accidents de trànsit a zones interurbanes, segons dades de l’SCT. Si es creuen les dades amb la utilització dels sistemes de seguretat passiva s’aprecia que n’hi ha un ús massiu: un 46% feien servir el cinturó, un 44,1% usaven els SRI, un 4% portaven casc quan circulaven amb moto i un 5,9% no en portava cap.
Amb les dades a la mà es pot concloure que l’ús dels sistemes de seguretat passiva a Catalunya és manté estable quatre anys després que s’aprovés l’obligatorietat de protegir els menors. Ja que els infants víctimes d’accident que no portaven cap sistema van ser-ne 22 el 2009, 19 el 2010 i 20 el 2011, allà on les dades destaquen més és en l’ús dels sistemes de retenció infantil que el 2009 passa de 107 víctimes que sí l’usaven a 174 i 178, el 2010 i el 2011, respectivament.
Tot i això, les campanyes i la formació en mobilitat segura continua incidint en la importància de no abaixar la guàrdia en cap moment, especialment a les zones urbanes on l’ús no és tan aclaparador com a la xarxa viària interurbana. Fins i tot, s’ha constatat que l’ús dels SRI decau en la franja compresa entre el cinc i els nou anys d’edat.
Els dubtes de l’ús de la seguretat passiva
Què és la seguretat passiva?
Són elements que redueixen al mínim els danys que es poden produir quan l’accident és evitable.
Com funcionen els cinturons de seguretat?
Els cinturons són bàsics per a la seguretat en cas d’impacte. Tenen un dispositiu que bloqueja el mecanisme en cas de patir una forta desacceleració i, així, eviten que la persona surti projectada.
Qui ha de portar SRI?
Qualsevol criatura que tingui una alçada inferior d’1,5 metres. Haurà de portar segons alçada, pes o edat: cabàs, porta bebè, cadira, cadira elevador, cadira elevador i coixí, o només cinturó.
Què és l’isofix?
És un tipus d’ancoratge que fixa la cadira a uns ganxos que tenen els seients dels vehicle situats entre el respatller i la banqueta.
Què demostren els estudis sobre els sri?
- Que els pares que porten els fills correctament cordats i de manera segura es distreuen menys mentre condueixen. Com que es distreuen menys també tenen menys accidents.
- Els seients de seguretat ajuden a absorbir l’impacte d’un xoc i a millorar la seguretat dels infants.
- El risc de patir lesions greus o mortals a causa d’un accident de circulació és set vegades superior en nens i nenes que en adults.
Quan pot viatjar amb moto una criatura de menys de dotze anys d’edat?
Si la criatura té set anys d’edat o menys no pot anar de passatger ni amb moto ni amb ciclomotor. Si el/la menor té més de set anys i menys de dotze anys d’edat sí que pot anar acompanyat sempre que el conductor sigui el pare, la mare, el tutor o una persona major d’edat autoritzada.
Quins són els errors més comuns?
- Una tercera part dels SRI no es fan servir correctament. Aquests s’han d’instal·lar exactament, d’acord amb les instruccions del fabricant.
- Cal utilitzar sistemes de retenció infantil homologats. La seguretat és una inversió, no una despesa.
- Els nens i les nenes han d’anar disposats de manera correcta. Per als i les menors de menys de tres anys d’edat es recomana que viatgin en sentit contrari de la marxa i al seient central del darrere.
Viatjar a la falda d’un adult és més segur?
Aquest fet queda totalment i absolutament prohibit, ja que en realitat és el lloc menys segur d’anar. Tot i que l’accident sigui a baixa velocitat, els nadons poden escapar-se dels braços de qui els aguanti en aquell moment i poden ser aixafats contra el parabrises, quadre de comandament, seient davanter, etc.