|
4.2.4.
Autoconfiança lingüística en català
A Mataró, els alumnes tenen
una índex d’autoconfiança lingüística
mitjà en català (0,5; en una escala de -1 a 1). Com
passava també en les actituds, les diferències són
minses entre els subgrups a Mataró.
Taula 10. Autoconfiança
lingüística en català a Mataró i la Franja
|
Mataró |
|
la Franja |
N |
Mitjana |
N |
Mitjana |
Tots els alumnes |
889 |
0,5 |
|
205 |
0,3 |
Alumnes amb LP castellà |
304 |
0,4 |
|
56 |
0,1 |
Alumnes amb LP castellà que tenen LI castellà |
184 |
0,4 |
|
39 |
0,06 |
Alumnes amb LP castellà que tenen LI català
i castellà |
107 |
0,5 |
|
10 |
0,3 |
En el cas de la Franja, les diferències
són més evidents. En general, els alumnes de la Franja
declaren tenir una autoconfiança en català inferior
a la de Mataró; especialment els alumnes que s’identifiquen
només amb el castellà, que tenen un índex de
confiança de 0,06.
4.2.5.
Llengua amb els germans
Les dades d’ús de català
i castellà amb els germans indiquen que a Mataró la
llengua majoritària que els alumnes parlen amb els seus germans
és el castellà (32%). A continuació, els alumnes
es divideixen entre els que els parlen català i castellà
(27,7%) i català (28,7%). Ara bé, aquestes dades canvien
quan ens fixem en l’alumnat que fa servir el castellà
amb els seus progenitors: dels alumnes que parlen amb els seus pares
en castellà, el 68,9% hi parlen també amb els seus
germans, mentre que el 26,2% hi parla en català i castellà
(els percentatges pràcticament no varien en el cas dels alumnes
que tenen el català i el castellà com a llengua d’identificació).
Taula 11. Llengua amb els germans
a Mataró
|
Català |
Català
i Castella |
Castella |
Altres
llengües |
N |
% |
N |
% |
N |
% |
N |
% |
Tots els alumnes |
253 |
28,7 |
245 |
27,7 |
283 |
32,0 |
102 |
11,5 |
Alumnes amb LP castellà |
5 |
1,6 |
80 |
26,2 |
210 |
68,9 |
10 |
3,3 |
Alumnes amb LP castellà
que tenen LI castellà |
4 |
2,2 |
36 |
19,9 |
137 |
75,7 |
4 |
2,2 |
Alumnes amb LI català
i castellà |
1 |
0,9 |
28 |
25,2 |
76 |
68,5 |
6 |
5,4 |
Els alumnes de la Franja –igual
que els de Mataró—parlen majoritàriament en
castellà amb els seus germans (36,7%). Tot seguit, hi ha
un grup que hi parla en català (28%) i un tercer grup que
hi parla en català i castellà (23,2%). Si ens fixem
en el grup que té com a llengua amb els progenitors el castellà,
la gran majoria (84,7%) parla en castellà amb els germans.
Pel que fa a la llengua d’identificació, els resultats
mostren que els alumnes que incorporen el català amb els
seus germans tendeixen a identificar-se amb totes dues llengües.
Taula 12. Llengua amb els germans
a la Franja
|
Català |
Català i Castella |
Castella |
Altres llengües |
N |
% |
N |
% |
N |
% |
N |
% |
Tots els alumnes |
58 |
28,0 |
48 |
23,3 |
76 |
36,7 |
25 |
12,1 |
Alumnes amb LP castellà |
0 |
0 |
9 |
15,8 |
48 |
84,2 |
0 |
0 |
Alumnes amb LP castellà
que tenen LI castellà |
0 |
0 |
5 |
11,6 |
38 |
88,4 |
0 |
0 |
Alumnes amb LI català
i castellà |
0 |
0 |
3 |
42,9 |
4 |
57,1 |
0 |
0 |
|