|
Taula 7. Competència lingüística en català
oral a Mataró i a la Franja
|
Mataró |
|
la Franja |
N |
Mitjana |
N |
Mitjana |
Tots els alumnes |
990 |
9,0 |
|
205 |
7,3 |
Alumnes amb LP castellà |
334 |
8,6 |
|
55 |
5,8 |
Alumnes amb LP castellà que tenen LI castellà |
194 |
8,3 |
|
39 |
5,1 |
Alumnes amb LP castellà que tenen LI català
i castellà |
125 |
8,8 |
|
10 |
8,1 |
Nota. LP = llengua amb progenitors. LI = llengua
d’identificació.
Les dades sobre competència lingüística
a la Franja mostren tres diferències comparades amb Mataró.
Primer, la competència de tot l’alumnat és més
baixa (7,3 de mitjana). Segon, l’alumnat que s’identifica
d’alguna manera amb el català és el que té
més competència en català (8,1 llengua d’identificació
català i castellà). Finalment, l’alumnat que
s’identifica amb el castellà és el que té
una competència baixa.
4.2.2. Xarxes
socials
Quan s’analitzen les xarxes socials dels
alumnes de Mataró s’observa que, a grans trets, els
alumnes tenen xarxes socials en castellà (0,3 de mitjana;
0=no utilitzar mai el català, 1=només utilitzar el
català). De cada 10 amics que tenen els joves de Mataró,
parlen en català amb 3. L’ús del castellà
encara és més accentuat en el cas dels alumnes que
tenen el castellà com a llengua amb els progenitors i s’identifiquen
amb el castellà.
Taula 8. Xarxes socials i ús del català
a Mataró i a la Franja
|
Mataró |
|
la Franja |
N |
Mitjana |
N |
Mitjana |
Tots els alumnes |
643 |
0,3 |
|
159 |
0,2 |
Alumnes amb LP castellà |
207 |
0,1 |
|
43 |
0,07 |
Alumnes amb LP castellà que tenen LI castellà |
123 |
0,08 |
|
28 |
0,02 |
Alumnes amb LP castellà que tenen LI català
i castellà |
74 |
0,1 |
|
28 |
0,2 |
Les dades sobre xarxes socials a la Franja mostren
que si es té en compte la totalitat de l’alumnat, l´índex
és aproximadament el mateix que a Mataró (0,2). Es
pot observar que els alumnes que s’identifiquen amb el català
i castellà tenen xarxes socials on el català és
més present, mentre que els que tenen el castellà
com a llengua amb els progenitors pràcticament no tenen xarxes
socials en català.
4.2.3. Actituds
vers el català
Pel que fa a les actituds vers el català,
a Mataró, els alumnes tenen una actitud molt favorable cap
a aquesta llengua (0,7 en una escala que va de -1 a 1). Comparant
els subgrups lingüístics s’hi observen poques
diferències.
Taula 9. Actituds lingüístiques
vers el català a Mataró i la Franja
|
Mataró |
|
la Franja |
N |
Mitjana |
N |
Mitjana |
Tots els alumnes |
882 |
0,7 |
|
198 |
0,6 |
Alumnes amb LP castellà |
304 |
0,6 |
|
53 |
0,5 |
Alumnes amb LP castellà que tenen LI castellà |
181 |
0,6 |
|
38 |
0,4 |
Alumnes amb LP castellà que tenen LI català
i castellà |
108 |
0,7 |
|
10 |
0,7 |
Pel que fa a les actituds vers el català
a la Franja, en general, són menys favorables que a Mataró
(0,6). Igual que s’observava en altres dades, els alumnes
que incorporen el català com a llengua d’identificació
són els que tenen actituds més favorables i els que
tenen el castellà exclusivament com a llengua d’identificació
són els que tenen actituds menys favorables.
|