Per a les empreses
de serveis públics sha demanat sobre ladequació lingüística de cada perfil
lingüístic: Quin percentatge té els coneixements de català adequats al seu lloc
de treball?
Taula 2. Quin percentatge de personal té els coneixements de català adequats
al seu lloc de treball?
Adequació lingüística al lloc de treball |
% sí |
Porteria i subaltern |
72,3 |
Telefonista, recepcionista i conserge |
82,9 |
Directius, tasques de gestió i secretaria |
87,8 |
Tècnics i comercials |
88,8 |
Manteniment i operaris |
82,9 |
2.4 Llengua vehicular de la formació
interna a l'empresa
Quant a la llengua vehicular dels cursos de formació a càrrec de
lempresa, en les multinacionals lús del català declarat pels enquestats,
exclusivament o conjuntament amb el castellà, se situa a l'entorn del 62%, mentre que en
les empreses de serveis públics és del 43%. Cal destacar per comparar les dades que a
les empreses de serveis públics no sels donava lopció de contestar en
català i en castellà igual i per això han sortit respostes més polaritzades.
Taula 3. Llengua de la formació interna del personal
Llengua dels cursos de formació del personal |
Multinacionals |
Empreses serveis públics |
En català |
36,3 |
43,1 |
En català i en castellà per igual |
25,6 |
_ |
En castellà o un altre idioma |
36,2 |
56,9 |
2.5 Criteris lingüístics en la
selecció de personal
El 51% de les
multinacionals i els 38% de les empreses de serveis públics declaren que el coneixement
de la llengua catalana és un requisit en tots o en algun dels llocs de treball
daquestes empreses; mentre que el 25% i el 24% respectivament, el consideren només
un mèrit en la selecció del seu personal.
Taula
4. Criteris lingüístics en la selecció de personal
Tipus de criteri lingüístic |
Multinacionals |
Empreses serveis públics |
Català, com a requisit en tots o en algun lloc |
50,7 |
38,1 |
Català com a mèrit en tots o en algun lloc |
25,4 |
23,9 |
El català no és un criteri de selecció |
23,7 |
38,1 |
Recentment Silvio Rendón ha demostrat a The
catalan premium: Language and employment in Catalonia que el fet de conèixer
català és una prima a lhora de ser empleat a Catalunya. Aquest fet demostra com
les empreses demanen el coneixement del català com a requisit o mèrit per contractar els
seus empleats.
3. Actituds lingüístiques
3.1 Valoració d'avantatges i inconvenients
El 52% de les
multinacionals i el 71% de les empreses de serveis públics creu que lús de la
llengua catalana en la seva empresa comporta avantatges, enfront del 15% i el 33%,
respectivament, que hi veuen inconvenients.
Gràfic
3. Ús del català a les comunicacions internes
3.2 Principals avantatges adduïts
El 68% de les
multinacionals afirmen que usar el català facilita
la comunicació. Sota aquest concepte shan recollit aspectes com la millor
atenció, donar bona imatge, donar millor servei,
imatge de prestigi i imatge de proximitat. El segon avantatge
citat (13%) fa referència a la millor relació amb catalanoparlant
Gràfic
4. Avantatges dusar el català en les multinacionals
També en els
cas de les empreses de serveis públics el 57% de les empreses diuen que el principal i
primer avantatge és que el català facilita la comunicació. El segon avantatge citat
(19%) és ladequació a la realitat cultural i lingüística.
Gràfic
5. Avantatges dusar el català en les empreses de serveis públics
3.3 Principals inconvenients adduïts
Per a les
multinacionals, quant als inconvenients, no hi ha un predomini dun tipus
dargument. La dificultat de relació amb clients (28%) i el mercat
dàmbit espanyol (19%) i laugment de costos (17%) són els tres
inconvenients menys minoritaris que addueixen aquestes empreses.
Gràfic 6.
Inconvenients dusar el català en les empreses multinacionals
Per a les
empreses de serveis públics el principal inconvenient és amb diferència els costos
econòmics que els suposaria usar el català, i com a inconvenient secundari observem les
dificultats de comunicació amb els no catalanoparlants a Catalunya i amb els usuaris de
fora de Catalunya.
Gràfic
7. Inconvenients dusar el català en les empreses
de serveis públics
3.4 Intenció daugmentar
lús del català
Aquests avantatges i inconvenients percebuts poden portar les empreses a tenir
la intenció o no daugmentar lús del català. El 15% de les empreses
multinacionals tenen intenció de fer-ho per un 62% de les de serveis públics. Hi ha una
clara diferència sobretot a causa dels àmbits territorials de cada tipus dempresa.
Gràfic
8. Intenció daugmentar el català a lempresa
4. Interès dels serveis lingüístics
4.1
Valoració dels serveis lingüístics
En una escala de 0 a 10, els tres serveis lingüístics més valorats tant per
les multinacionals com per les empreses de serveis públics són la informàtica en
català, els vocabularis i la terminologia. Aquests tres serveis es caracteritzen per serveis
fàcilment comprensibles pels enquestats i de fàcil i ràpida aplicació de les empreses. Els altres serveis són menys
coneguts i probablement comporten més compromís i també solen ser duna aplicació
més costosa. Un fet a destacar és que el servei més valorat en tots dos tipus
dempreses sigui en el mateix àmbit on hem vist que els usos són més baixos també
en els dos tipus dempreses (informàtica). Això suposa una bona notícia ja que hi
ha interès pels serveis que ajuden a pujar els usos més baixos.
Gràfic 9. Interès dels
serveis que ofereixen les administracions
|