|
Sumari
1.
Introducció
2.
Informació general
2.1
Nombre i assentament de les minories nacionals
2.2
Grups ètnics no autòctons
3.
Marc legislatiu
3.1
Disposicions constitucionals que garanteixen la protecció de les minories
3.2
Aplicació dels acords internacionals pel que fa als drets de les minories
3.3
Participació política de les minories en l'àmbit estatal i local
3.4
Consells de les minories nacionals
4.
Llengua de les minories a l'ensenyament i als mitjans de comunicació
4.1
Ús de les llengües minoritàries
4.2
Publicacions en llengües minoritàries
4.3
Educació dels membres de les minories
5.
Conclusions
6.
Bibliografia
1.
Introducció
Ocupant un
territori de només uns 20.000 km², Eslovènia està envoltada pels cinc estats membres
més petits de la Unió Europea. No obstant això, dentre els deu estats membres
nous que l1 de maig de 2004 van enriquir la Unió Europea, Eslovènia és el que
presenta leconomia més avançada. Durant els 13 anys posteriors a la declaració
dindependència el juny de 1991, Eslovènia ha fet un canvi destacable cap a la
democràcia pluralista i cap a leconomia de mercat, especialment si es compara amb
els altres països veïns de la part oriental que havien estat membres del mateix país,
la Iugoslàvia socialista. Fent frontera amb Itàlia a loest, amb Àustria al nord,
amb Hongria a lest i amb Croàcia al sud, Eslovènia aspira a ser considerat un
país centreeuropeu. De fet, el país té vincles històrics amb lEuropa Central en
ser governat per Àustria fins lany 1918. Posteriorment, es va unir al Regne dels
serbis, croats i eslovens, que va esdevenir Iugoslàvia lany 1929. Els eslovens van
ser reconeguts com una de les sis nacions constituents de la República Federal Socialista
de Iugoslàvia que va constituir-se després de la Segona Guerra Mundial.
La Constitució recull les disposicions legislatives pel que fa a la protecció
de les minories nacionals i diverses lleis especials que regulen diversos aspectes
relacionats amb la protecció de les minories. Tanmateix, aquesta visió general dels
drets de les minories a Eslovènia explica no solament les disposicions legislatives,
sinó també les polítiques aplicades dels governs per aconseguir la integració de les
minories i les decisions més rellevants del Tribunal Constitucional en relació amb la
implementació dels drets de les minories. La visió general continuarà introduint el
marc constitucional, la possibilitat que les minories participin a la vida pública i
lús de la llengua minoritària en lensenyament i en els mitjans de
comunicació.
2.
Informació general
2.1
Nombre i assentament de les minories nacionals
Eslovènia és un
país ètnicament homogeni. D1.964.036 habitants registrats en el cens de 2002, el
83,06 % de la població era dorigen eslovè (1). La comunitat
hongaresa representa el 0,32 % de la població, i la italiana i la comunitat d'ètnia
gitana en representen el 0,11 % i el 0,17 %, respectivament. Les comunitats ètniques
hongaresa i italiana es consideren minories autòctones.(2) Als gitanos
sels garanteix un estatus semblant. Aquelles tres comunitats ètniques, que tenen
dret a lestatus dels grups autòctons, no solament reben un tractament
privilegiat per part de la legislació, sinó també un major grau de protecció de manera
implícita. Aproximadament uns 8.500 membres de la comunitat nacional hongaresa shan
establert en 5 municipis de la part nord al llarg de la frontera amb Hongria (Hodo,
Moravske Toplice, alovci, Lendava, i Dobrovnik).(3) La comunitat
nacional italiana (amb un nombre aproximat de 3.000 persones) sha establert en tres
municipis costaners (Koper/Capodistria, Izola/Isola, i Piran/Pirano) al llarg de la
frontera amb Itàlia. La majoria dels gitanos viuen al nord-est dEslovènia. Tot i
que segons les dades oficials hi ha 3.246 ciutadans dètnia gitana, es calcula
extraoficialment que al país hi ha entre 6.500 i 7.000 membres que pertanyen a la minoria
d'ètnia gitana, ja que molts dells no shan registrat oficialment al cens com
a membres de la comunitat gitana.(4)
Donat que el nombre total de membres d'ètnia gitana registrats no arriba
al límit legislatiu, a la minoria d'ètnia gitana no se li ha concedit la protecció a la
qual té dret constitucionalment. A més, no tots els membres de la comunitat d'ètnia
gitana podrien gaudir dels drets garantits constitucionalment. Aquests drets només
sapliquen als membres de la minoria d'ètnia gitana que es consideren
autòctons, mentre que els membres d'ètnia gitana no autòctons
que van immigrar (per exemple, com a refugiats a la dècada dels 90) no tenen dret a la
protecció, tot i estar nacionalitzats.
2.2
Grups ètnics no autòctons
Els altres grups ètnics actuals considerables són serbis (1,98 %),
croats (1,81 %), bosnians/musulmans(5) (1,63 %),
albanesos (0,31 %) i macedonis (0,20 %). Molts dells han arribat a Eslovènia
després de la Segona Guerra Mundial i shan establert en pobles industrials, com a
conseqüència de les migracions econòmiques internes a lantiga Iugoslàvia, a la
qual Eslovènia va pertànyer fins lany 1991. Als membres daquelles comunitats
ètniques, juntament amb altres comunitats religioses i lingüístiques que resideixen en
territori eslovè (txecs, alemanys, jueus, eslovacs, turcs, ucraïnesos i daltres),
no sels reconeixen els drets col·lectius que sels concedeixen a les minories
autòctones.(6) Tanmateix,
una part de les comunitats ètniques alemanya, sèrbia i croata probablement tindrien dret
a ser reconegudes com a minores autòctones, ja que els seus membres han estat residint en
aquell territori dEslovènia durant segles.(7) Amb
larribada de refugiats procedents de Bòsnia i Kosovo durant la dècada passada ha
augmentat el nombre de ciutadans que van declarar pertànyer a la comunitat ètnica
musulmana/ bosniana. Aquesta comunitat ha lluitat per construir un lloc adequat de culte.
Donat que no es beneficia dels drets culturals especials a què tenen dret les minories
autòctones, durant diverses dècades han estat sol·licitant que sels concedís un
espai on poder construir una mesquita. Tot i que les autoritats ja els han concedit un
espai, la construcció de la mesquita encara no sha iniciat per retards
administratius.(8) Els
drets garantits als membres dels grups ètnics no autòctons queden recollits a les
disposicions constitucionals pel que fa a la igualtat davant la llei, lexpressió de
lafiliació nacional, el dret a utilitzar la pròpia llengua oralment i per escrit i
el dret a agrupar-se i a associar-se.
El país ha concedit la nacionalitat a la majoria dels membres que pertanyen
a les comunitats ètniques dels països de lantiga Iugoslàvia que vivien a
Eslovènia i que tenien permís de residència permanent al país abans que aquest
aconseguís la independència i lhavien sol·licitada dins dun termini límit
de sis mesos després que es publiqués la llei. (9) No
obstant això, les restriccions temporals en el període de presentació de la
sol·licitud i la manca dinformació pel que fa al procediment i a les situacions en
els estats successors de lantiga Iugoslàvia, diversos immigrants que complien les
condicions per obtenir la nacionalitat no la van aconseguir o els la van rebutjar. Com a
conseqüència d'això, unes 18.000 persones conegudes popularment com
esborrats van desaparèixer del registre de residents permanents en no poder
complir la data límit establerta el 26 de febrer de 1992. El govern va intentar
esmenar-ho lany 1999 amb l'aprovació de la Llei de regularització de
lestatus dels ciutadans daltres estats successors de lantiga República
Federal Socialista de Iugoslàvia (RFSI) a la República dEslovènia,(10) que
permetia que les persones sense cap estatus legal poguessin sol·licitar un permís de
residència permanent amb certes condicions i dins dun termini de tres mesos. A
més, lany 2002 es va esmenar la Llei de ciutadania per tal de facilitar
ladquisició de la nacionalitat per a les persones que no havien aconseguit
regularitzar el seu estatus legal sota les lleis esmentades anteriorment.
Donat que diverses persones es van quedar sense estatus civil malgrat
els esforços del nou govern i després que el Tribunal Constitucional decidís que la
Llei de regularització de lestatus dels ciutadans daltres estats successors
de lAntiga RFSI a la República dEslovènia era incompatible amb la
Constitució,(11) el
govern va proposar un projecte de llei amb lobjectiu de restablir retroactivament
els drets de residència. Però la majoria dels votants van rebutjar el projecte de llei
en el referèndum celebrat labril de 2004. La Constitució prescriu un dret
dasil polític per als estrangers i les persones sense nacionalitat perseguits per
la seva dedicació a la defensa dels drets humans i a les llibertats fonamentals (Art.
48). La legislació pel que fa a lasil promulgada lagost de 1999 socupa
dels estrangers, els refugiats i les persones que busquen asil.(12)
3. Marc legislatiu
3.1 Disposicions constitucionals que garanteixen la
protecció de les minories
La Constitució(13) conté una clàusula
general dantidiscriminació que garanteix la igualtat dels drets humans i de les
llibertats fonamentals i la igualtat de qualsevol individu davant la llei, independentment
del seu origen nacional, raça, sexe, llengua, religió, creences polítiques i
daltres tipus, estatus econòmic, naixement, educació, estatus social o altres
estatus personals (Art. 14). Al país poques
vegades es manifesta la intolerància ètnica i racial. Es pot castigar qualsevol tipus de
provocació a la discriminació ètnica, racial, religiosa o daltres tipus, així
com lenardiment de la intolerància i lodi ètnics, racials, religiosos o
daltres tipus (Art. 63). Eslovènia encara ha de transposar la legislació
dantidiscriminació que forma part del saber de la UE, especialment la Directiva
digualtat racial i la Directiva digualtat laboral.(14)
La Constitució eslovena concedeix drets especials a les
minories hongaresa, italiana i d'ètnia gitana per a la participació política i el dret
a exercir els seus propis afers culturals, lingüístics i educatius. La legislació
eslovena aplica un principi de territorialitat que estipula que els drets especials
garantits a les minories nacionals sexerceixen en els seus assentaments autòctons.
A més, els drets especials garantits a les minories nacionals italiana i hongaresa
sapliquen independentment del nombre de membres de les minories. Entre les minories
es promou el fet de fomentar el contacte amb els estats propers així com amb altres
comunitats italianes i hongareses que viuen en altres estats veïns (Art. 64.1). En
aquelles àrees habitades tradicionalment per comunitats italianes o hongareses es permet
tocar els himnes de grups minoritaris juntament amb els himnes nacionals en els
esdeveniments oficials.(15) La Constitució preveu un
dret dagrupació i associació pacífiques que proporciona una base legal per a la
formació dassociacions minoritàries que socupen principalment
dactivitats culturals i informatives (Art. 42).
La Constitució prescriu drets especials de les comunitats ètniques
autòctones italiana i hongaresa que es garanteixen col·lectivament als membres
daquells dos grups ètnics (Art. 64). La Constitució també garanteix
lestatus especial de la comunitat d'ètnia gitana que preveu ladopció
duna llei especial per a la protecció dels gitanos (Art. 65). La comunitat d'ètnia
gitana, com a comunitat ètnica més discriminada, afronta dificultats dintegració,
dhabitatge, docupació i dassistència sanitària. (16)
Lany 1995 el govern ja va posar en marxa el primer Programa de mesures per ajudar la
comunitat d'ètnia gitana, mentre que lany 2000 es va
introduir un Programa digualtat doportunitats laborals més ampli per als
gitanos.(17) La futura ampliació de la UE va motivar encara més lestat a
emprendre una sèrie de polítiques per tal de millorar les perspectives de la minoria
d'ètnia gitana de cara a una integració satisfactòria. Els informes anuals ordinaris
pel que fa al progrés dadhesió dEslovènia van avaluar les millores
relacionades amb el compliment dun component polític dels Criteris de Copenhaguen,
que implica la protecció dels drets humans i dels drets de les minories.(18) Però tot i així, al principi del període dadhesió es va
considerar de manera general que el país havia complert amb èxit gran part del conjunt
polític dels Criteris de Copenhaguen i, per tant, no es preveia que calgués millorar
significativament la legislació relacionada amb la protecció de les minories. Hi ha tres
minories autòctones que estan representades en les Comissions del Govern per a les
Comunitats Nacionals i per a la Protecció dels Roma. LOficina Governamental per a
les Nacionalitats controla la implementació de la legislació relacionada amb les
minories i proporciona finançament relacionat amb els mitjans de comunicació i els
esdeveniments culturals en llengües minoritàries. A més,
coordina la tasca de les agències estatals i dels òrgans comunitaris locals amb relació
als drets especials de les minories nacionals, supervisa la posada en marxa de les
polítiques governamentals pel que fa a les minories i té altres obligacions.(19)
3.2
Aplicació dels acords internacionals pel que fa als drets de les minories
La Constitució
prescriu la supremacia de la llei internacional. (20) Shan
ratificat tots els instruments internacionals principals en làmbit de la protecció
de les minories. Amb la ratificació de la Convenció Marc per a la Protecció de les
Minories Nacionals del Consell Europeu, Eslovènia va anunciar que les disposicions de la
convenció saplicarien als membres de les tres comunitats autòctones esmentades
anteriorment.(21) La
Carta Europea per a les Llengües Regionals o Minoritàries que Eslovènia va ratificar el
4 doctubre de 2000 va entrar en vigor l1 de gener de 2001. El país ha
declarat el seu compromís de protegir la llengua italiana, lhongaresa i el romaní.
Lany
1993 es va concloure un acord bilateral amb Hongria que compromet Eslovènia respecte a la
seva minoria hongaresa. Lany 2000 el país també va concloure lAcord
damistat i cooperació amb Hongria així com lAcord de cooperació en
làmbit de lensenyament, la cultura, la ciència i la tecnologia entre els
governs dEslovènia i Itàlia. Eslovènia sha compromès a respectar les
disposicions del tractat dOsimo, que originalment es va signar el 10 de novembre de
1975 a Osimo, prop dAncona, entre Itàlia i la República Federal Socialista de
Iugoslàvia. Aquest tractat va resoldre de manera pacífica qüestions controvertides que
havien sorgit a partir de la Segona Guerra Mundial. Entre daltres disposicions, va
establir el dret dels demandants italians a rebre compensacions per la propietat que
havien deixat en territori iugoslau quan van fugir a Itàlia després de la Segona Guerra
Mundial. A més, va establir el dret de protecció de la minoria ètnica italiana a
Iugoslàvia i de la minoria eslovena a Itàlia. |