a) Incidència del factor edat
Lanàlisi
dels resultats exposats a la taula 1 permet observar en gairebé tots els informants una
probabilitat alta de mantenir la forma tradicional del morfema de 3a persona. Cal tenir en
compte, tanmateix, que els enquestats de 6 a 11 anys són els únics que presenten una
probabilitat de manteniment de [e] baixa (0,28). Aquests resultats són explicables, tal
com ja sha observat en altres estudis del lleidatà (vegeu Creus, 1997;
Carrera-Sabaté, 2002b), per la influència que exerceixen sobre els infants els
models escolars. Aquesta influència deixa de ser tan forta quan els parlants passen per
etapes de formació posteriors, tal com sobserva, duna banda, en els estudis
dAniansson (1979) i de Portz (1979), centrats en el suec i langlès, i també
en els resultats obtinguts dels enquestats de 21 a 30 anys dAlguaire, els quals han
tingut una escolarització en català.
b)
Incidència dels estudis i dels coneixements de català escrit
Agafades aquestes
dues variables de manera global, no sobserva cap factor que alteri el manteniment de
la solució tradicional [e] de manera significativa. Val a dir, tanmateix, que hi ha un
grup de parlants que presenta una probabilitat més alta dalternar entre [e] i []: són els que tenen estudis secundaris (0,54) i
també els que tenen coneixements de català escrit (0,60).
Si creuem les
dades provinents de les variables edat, coneixements de català i estudis observarem
dentrada que tots els parlants amb coneixements de català escrit mantenen menys la
solució [e] que els que no en tenen. Ara bé, si analitzem el comportament de parlants de
41 a 70 anys, alguns amb coneixements de català escrit i daltres sense, hi
observarem poques divergències i només en els de 51 a 60 anys les diferències en el
manteniment de [e] són properes al 20 %:
Gràfic
1. Percentatge de manteniment de la solució [e]
A banda
daixò, la combinació del nivell destudis amb els grups generacionals permet
observar el següent: 1) De 51 a 70 anys, i sobretot de 51 a 60 anys, els enquestats
destudis secundaris són els que emeten menys [e], seguits de poc pels que els tenen
superiors. 2) De 31 a 40 anys els informants amb estudis superiors emeten
significativament menys [e] que els destudis secundaris. 3) Els parlants de 21 a 30
anys, que són els primers que shan escolaritzat en català, presenten un
manteniment de la solució [e] diferenciat respecte dels altres grups generacionals (vegeu
el gràfic 2): els parlants destudis superiors mantenen [e] en uns percentatges que
depassen el 90 % i, en canvi, els destudis secundaris, en uns percentatges superiors
al 10 %. Segurament, els parlants destudis superiors reivindiquen més que els
altres els trets dialectals autòctons.
4) Els enquestats
de 12 a 20 anys són els que emeten menys la solució [e], tot i que lanàlisi de la
probabilitat no els hagi considerat els parlants més innovadors.
Gràfic
2. Percentatge de manteniment de la solució [e]
4.1.2
Lentrevista i les converses
Lanàlisi de
la parla amb un menor grau de formalitat dels 30 habitants dAlguaire permet arribar
a unes conclusions ben diferenciades de les obtingudes en el qüestionari de preguntes
tancades. De manera general, la vocal final de la desinència de 3a persona de
limperfet, del condicional i del present dindicatiu en els verbs de la primera
conjugació és pràcticament sempre [e]. Només sha recollit la variant [] en dos informants (nena i nen) de 6 a 11 anys. La
relació de vocals recollides en aquests xiquets ha estat la següent: 1) [e] ha estat
emesa en 19 verbs per la nena i en 23 pel nen; 2) []
ha estat emesa 2 vegades tant per la nena com pel nen.
A banda
daquesta observació, lanàlisi del morfema de temps de la 3a persona de
limperfet dindicatiu en dels verbs de la primera conjugació presenta molta
variabilitat en els enquestats, paral·lelament a levolució daquest morfema
en lleidatà: 1) [a j e], la forma menys emprada, només sha recollit en dos
informants: 2 emissions en un home de 61 a 70 anys i 1 en una dona de 51 a 60 anys, tots
dos amb estudis primaris i sense coneixements de català escrit. 2) [a e] presenta una
incidència bastant alta, contràriament al que sha observat en el qüestionari de
preguntes tancades, que no sha recollit. 3) [ae] alterna amb la variant anterior ([a e]) en
uns percentatges bastant similars i [a], pròpia dun
estil de parla més formal, no sha pronunciat mai ni en lentrevista ni en les
converses.
Un cop observada
la poca rellevància dels factors lingüístics a lhora dexplicar la
variabilitat del morfema 3, si analitzem la incidència dels factors socials veurem com
les dades sorganitzen novament en funció de ledat, els estudis i els
coneixements de català. Cal tenir en compte, però, que, en general, els resultats no
són tots significatius. (15)
Pel que fa a
ledat, observem un percentatge més elevat de [ae] que de [ae] en tots els grups generacionals excepte en
els parlants de 61 a 70 anys, que presenten uns percentatges similars entre les dues
formes, i en els de 6 a 11 anys, que emeten [ae] un 20 % més que [ae]. Els parlants de 21 a 30 anys
presenten el percentatge de manteniment més alt de [ae]: el 83 % (vegeu el gràfic 3).
Lanàlisi detallada dels resultats obtinguts enllaça de nou amb les prediccions
realitzades en la part anterior i en els estudis dAniansson (1979) i Portz (1979):
lescola influencia la parla dels infants, però posteriorment, els parlants
sadapten a les formes del propi dialecte, sobretot quan la formalitat de lacte
comunicatiu no és gaire alta.
Gràfic 3.
Realitzacions del morfema -va segons l'edat
En el cas dels
estudis, sobserva una progressió ascendent en lús de [ae] a mesura que
augmenten:
Gràfic 4.
Realitzacions del morfema -va segons els estudis
En relació amb
els coneixements de català, es detecta [ae] un 24 % més que
[ae] en els parlants amb nocions de català escrit:
Gràfic
5. Realitzacions del morfema -va segons els coneixements
de català escrit
4.2 Dades de la televisió
En les mostres
recollides de la televisió lleidatana, lús de les solucions [e] i [] ve completament condicionat per la situació en què
es troben els parlants. Daquesta manera, als informatius la vocal que es correspon a
les formes de lescriptura, [], presenta un
77 % demissions i [e] un 23%. En canvi, als debats els percentatges
sinverteixen: 83 % demissions de [e] i 17 % de []. (Tots els resultats són significatius: F=131469, sig=0000):
Gràfic
6. Realitzacions del morfema 3 a la televisió lleidatana
|