|
Sumari
1.
Introducció
2. El
fenomen estudiat
3.
Metodologia
4.
Resultats
4.1
Dades d'Alguaire
4.1.1
Les respostes elicitades
4.1.2
L'entrevista i les converses
4.2.
Dades de la televisió
5.
Observacions generals
6.
Bibliografia
1. Introducció
Al llarg de
diferents aportacions de la lingüística del segle XX s'ha incidit en la importància de
distingir els comportaments lingüístics segons diferents fets de parla determinats per
l'espai, el temps, els aspectes socioculturals o la situació comunicativa, i és amb
aquestes variables que s'ha donat raó de fenòmens constants i variables.
Lestudi que
presentem té el propòsit danalitzar el comportament de les desinències verbals de
3a persona en diversos parlants del lleidatà partint de la segmentació laboviana de
registres de parla i de la necessitat dabordar els estudis dialectals des duna
perspectiva funcional (Biber, 1994).
Les parts que
conformen aquest treball són les següents:
a)
una descripció lingüística i social del fenomen lingüístic;
b) una
explicació de la metodologia emprada;
c) una
presentació dels resultats obtinguts respecte a diferents factors socials i funcionals.
Unes observacions
generals sobre la variació morfològica de la 3a persona en lleidatà clouen
lestudi.
2.
El fenomen estudiat
En
nord-occidental, levolució de les desinències verbals de la 3a persona del
singular de limperfet dindicatiu, del condicional i del present
dindicatiu de la primera conjugació ha estat la següent: IMPERFET: -ABAT>
[aje], [ae], [ae];
-IBAT> [ie], -EBAT> [ie], [je] // CONDICIONAL: -IAT>[ie] //PRESENT: -AT> [e].
En lleidatà, la
variació en les desinències de limperfet dindicatiu de la primera
conjugació no presenta el mateix rendiment: 1) [aje] es troba
relegada únicament a parlants dedat avançada, tal com apunten Solans (1990) i
Creus (2002); 2) [a e] presenta una regressió en els parlants
més joves i sempra fonamentalment en la informalitat (vegeu Solans, 1990; Creus,
2002); 3) finalment, [ae], i de vegades [a], és la forma que
simposa en els usos més formals de la llengua, lligada al fet que és la que
sadequa més a les formes de la llengua escrita. (2)
Tradicionalment,
aquests tres tipus de terminacions verbals shan distingit daltres desinències
a través de lobertura vocàlica. Daquesta manera, trobem: jo cantava
[aj], [a],
[a] al costat dell/a cantava [aje], [ae], [a], jo corria [i] oposat a ell/a
corria [ie], i ell treballa [e] vs. Treballa! []. (Gili i Gaya, 1931; Badia i Margarit, 1950; Martí, 1970; Pueyo, 1976;
DeCesaris, 1986; Veny, 1982; Solans, 1990; Turull, 1990; Viaplana, 1996; Lloret i
Viaplana, 1997). Aquesta oposició [/e],
contràriament al que ocorre als dialectes orientals, ha permès diferenciar els morfemes
corresponents a cada persona verbal. (3)
Actualment, però,
les desinències de 1a i de 3a persona del condicional, de limperfet
dindicatiu i del present dindicatiu en els verbs de la 1a conjugació-
tendeixen a perdre el seu valor distintiu i a emetres amb una sola forma: la
solució []. La incidència daquest procés
de canvi en curs encara és força minsa i no queda recollida de manera sistemàtica en
les descripcions del lleidatà. (4)
Les causes que
poden explicar aquesta tendència shan de buscar en la llengua escrita.
Efectivament, en català nord-occidental a àtona en posició final absoluta es
pronuncia [] (5) (Vegeu Gili i Gaya, 1931; Pueyo,
1976; Veny, 1982; Turull, 1990) i les úniques excepcions són els noms acabats en ista
(les distincions fonètiques permeten distingir el gènere: fem. artist[], masc. artist[e]) (6) i les desinències de 3a persona
de limperfet dindicatiu, del condicional i del present dindicatiu de la
primera conjugació. Lexistència daquest fenomen permet pressuposar que hi ha
una analogia entre aquestes desinències verbals i les terminacions amb []. El resultat daquesta analogia en les formes
verbals és linici dun canvi en curs, el qual tendeix a igualar fonèticament
totes les grafies da àtona en posició final absoluta al so [].
3.
Metodologia
A lhora
danalitzar la producció lingüística, és fonamental observar: 1) els elements que
sistemàticament són constants en els fets de parla dels individus; 2) les diferències
entre diversos fets de parla. En el treball que ens ocupa, partim, duna banda, de la
classificació laboviana dels estils de parla (vegeu Labov, 1972) (7) i, duna altra, de la
classificació tradicional de factors categoritzadors de registres (8) (vegeu Halliday, 1976; Gregory i
Carrol ([1978]1986); Spillner, 1987; Biber, 1994, etc.). Amb aquests postulats
metodològics, analitzem la variació del morfema de 3a persona en: a) 30
catalanoparlants dAlguaire nascuts entre 1932 i 1998 (9); b) emissions de català
nord-occidental retransmeses a la televisió lleidatana que presenten dos nivells de
formalitat.
a)
Parlants dAlguaire (10)
Els 30 parlants
analitzats han estat escollits a partir de les dades dels padrons dAlguaire i
representen l146% de la població nascuda al municipi o en contrades
segrianenques (11). Com que el fenomen que estudio afecta
parlants de llengua catalana, només he seleccionat gent que tingués el català com a
llengua 1 i fos nascuda en el lloc d'estudi. Les variables socials que he tingut en compte
en aquesta mostra estratificada són: l'edat, els estudis, els coneixements de català,
l'estatus sociocultural i el sexe dels informants. Els grups generacionals de tota la
població representada d'Alguaire són els vuit següents: (2) de 61 a 70 anys -nascuts
entre 1933 i 1942; (3) de 51 a 60 anys -nascuts entre 1943 i 1952; (4) de 41 a 50 anys
-nascuts entre 1953 i 1962; (5) de 31 a 40 anys -nascuts entre 1963 i 1972; (6) de 21 a 30
anys -nascuts entre 1973 i 1982; (7) de 12 a 20 anys -nascuts entre 1983 i 1990; (8) de 6
a 11 anys -nascuts entre 1991 i 1997- i (9) de 4 a 5 anys -nascuts entre 1998 i 1999. (12) Tot i que el nombre d'enquestats és
igual en cada grup, no s'hi troben les mateixes divisions generacionals ni se segueix un
índex proporcional al padró de població. Així, pel que fa als grups de menys edat (de
4 a 31 anys), els criteris de divisió de la població han estat els equivalents al nivell
educatiu i inclouen les primeres generacions que shan escolaritzat en català. Tot i
que sóc conscient que la distribució d'edats d'aquests blocs de població és
considerablement diferent respecte als altres grups de major edat, crec que és necessari
observar aquests estadis diferents per constatar com l'escolarització en català i les
diferents etapes de desenvolupament de la llengua es relacionen amb la incorporació de
nous hàbits lingüístics.
Pel que fa a la
recollida de dades, atès que la variable que analitzem no té un rendiment gaire alt, hem
analitzat, duna banda, les respostes elicitades a un corpus de preguntes sobre
diversos fenòmens variables del lleidatà, entre els quals figuraven 12 verbs que
representen totes les conjugacions i que shavien demetre en diferents temps
verbals: present, imperfet dindicatiu i condicional. Els verbs analitzats han estat:
canta, canviaria, comença, dormia, estudiava, fregava, jugava, naixia, perdria,
presumiria, sortia i temia. Duna altra banda, hem recollit un total de 15
hores de parla més informal provinent de dos protocols: una entrevista semidirigida a
lestil labovià i la conversa que sha generat al llarg de la trobada amb cada
informant, seguint la proposta de Briggs (1986) i Hazen (2000).
b)
Televisió lleidatana
La llengua
analitzada de la televisió lleidatana prové de dos nivells de formalitat: un que és
fruit duna lectura (emissions dels informatius) i un altre que sorgeix dun
debat i que no presenta ni el formalisme ni el grau de preparació de lanterior
(emissions de debats televisats). Com a resultat daixò, el corpus utilitzat en
aquest estudi es divideix en dues parts:
1) Realitzacions
fòniques emeses en els informatius. El discurs oral que shi ha emès té un mode
oral preparat (escrit per ser llegit), un tenor informatiu i un to formal.
2) Emissions
provinents de debats, i més concretament, del programa El despertador. En aquest
programa quatre contertulians i un moderador comenten les notícies dactualitat del
dia a dia. Aquí el discurs oral té un mode oral no preparat, tenor interactiu i un to
formal.
En total,
shan analitzat 22 hores de programació enregistrades entre el dia 19 de maig i el 7
de juny de 2001. Del total dhores, 12 es corresponen a diferents informatius (matí,
migdia i nit) i 10 pertanyen als debats diaris del programa El despertador. La
quantitat total de formes verbals recollides ha estat de 318. Les variables que shan
tingut en compte han estat les situacionals i una de social: el sexe dels informants.
El tractament
estadístic de les dades sha dut a terme amb el programa Goldvarb 2001. (13) En el cas de les mostres recollides a
la televisió lleidatana, també sha utilitzat el programa SPSS per tal de realitzar
una ANOVA de resultats generals.
4.
Resultats obtinguts
4.1.
Dades dAlguaire
4.1.1.
Les respostes elicitades
Les respostes
obtingudes de tots els informants en el qüestionari mostren la presència de variació en
la vocal final de les formes de 3a persona, la qual, en el cas de limperfet de
lindicatiu en els verbs de la primera conjugació, es veu pràcticament sempre
reduïda a les formes [ae]
i [a]. (14)
En relació amb el
conjunt de verbs estudiats, les dades extretes de lanàlisi estadística permeten
presentar una probabilitat alta en el manteniment general del morfema de 3a persona [e]
(0.819). Aquesta observació de caràcter global mostra que en lleidatà la variació
detectada és incipient i es manifesta en la llengua més formal duna manera molt
tímida.
Els resultats
daquesta anàlisi han mostrat que, en relació amb les paraules analitzades, ni el
temps, la conjugació, el nombre de síl·labes dels verbs o el context adjacent a la
vocal final no són significatives per explicar la variació del morfema de 3a persona.
Quant als aspectes
socials, sobserva significació en tres variables: ledat, els estudis i els
coneixements de català escrit dels informants. (Vegeu la taula 1). Contràriament al que
es podria esperar seguint la tradició més de caire variacionista, ni el sexe ni
lestatus social aporten dades rellevants per explicar lalternança de la vocal
final.
Taula 1.
(Logaritme de versemblança: -151,691 [Logaritme de versemblança màxim: -125,727]; X2
total = 51,927; p= 0,0000).
EDAT |
Probabilitat de manteniment de [e] |
ESTUDIS |
Probabilitat de manteniment de [e] |
De 4 a 5 anys (9)
Nascuts entre 1998 i 1999 |
0,72 |
Sense
estudis (1) |
0,84 |
De 6 a 11 anys (8)
Nascuts entre 1991 i 1997 |
0,28 |
Estudis
primaris (2) |
0,95 |
De 12 a 20 anys
(7)
Nascuts entre 1983 i 1990 |
0,47 |
Estudis
secundaris (3) |
0,54 |
De 21 a 30 anys
(6)
Nascuts entre 1973 i 1982 |
0,82 |
Estudis
superiors (4) |
0,77 |
De 31 a 40 anys
(5)
Nascuts entre 1963 i 1972 |
0,85 |
|
|
De 41 a 50 anys
(4)
Nascuts entre 1953 i 1962 |
0,99 |
CONEIXEMENTS DE CATALÀ ESCRIT |
Probabilitat de manteniment de [e] |
De 51 a 60 anys
(3)
Nascuts entre 1943 i 1952 |
0,59 |
No
(1) |
0,94 |
De 61 a 70 anys
(2)
Nascuts entre 1933 i 1942 |
0,78 |
Sí
(2) |
0,60 |
|