|
Sumari
1. Els usos
de la història
2. El
corrent funcionalista
3.
L'aportació de Giambattista Vico
4. Altres
recerques sobre el col·loquial
5.
Referències
1. Els usos de la història
Crapanzano
(1996), en un fantàstic estudi sobre la narrativitat i la construcció del jo, empra el
diari dHerculine Barbin, on es descriu la seua gradual presa de consciència sexual
contra les rígides compartimentacions decimonòniques. Barbin és educada com a dona,
patint el sever allunyament duna identitat hermafrodita, i en recórrer a poc a poc
el camí de la seua altra part masculina, desplega una sexualitat problemàtica, per
acabar adquirint finalment una mena dequilibri dramàtic, explicat amb detall al seu
diari.
Lestudi
discursiu de Crapanzano se centra en les manifestacions daquest text de mitjan del
segle XIX.
Esmento aquest
exemple perquè la pragmàtica moderna no acostuma a endinsar-se en el material històric,
ni sol invocar massa els estudis o les investigacions daltres tradicions. Crapanzano
(1996) és un bon cas dutlilització productiva dels textos, que reclama la nostra
atenció i ens interroga sobre els usos de la història.
Possiblement, el
cas de més ressò en la utilització moderna de la història per explicar o justificar
lobertura duna bretxa intel·lectual sigui la Lingüística
Cartesiana de Noam Chomsky. Encara que un historiador de la lingüística hi pot
oposar les convenients prevencions, la direcció cap on assenyalava linvestigador
del MIT era la correcta: la tradició mentalista i logicista on se sostenia la
preocupació moderna per la ciència lingüística, passant per damunt del metodològic Curs
de lingüística general de Saussure.
Chomsky només es
preocupà dassenyalar una tradició filosòfica. No sendinsà
en la història de la lingüística per descobrir la repercussió de les idees cartesianes
en el tractament concret del llenguatge, ni en les polèmiques sobre lús de les
etimologies, ni tan sols en la correcció o incorrecció de les classificacions
lingüístiques que circulaven aleshores (Droixhe 1978). Fent-ho així, se situava en un
altre nivell de la discussió lingüística corrent, i al mateix temps assegurava un tipus
de reivindicació de precedents sense precedent fins aleshores.
La pragmàtica i
en alguna mesura també lanàlisi del discurs han romàs relativament distants
daquesta mena de problemes. Sorgides, com a disciplines, de lentusiame per
loralitat i dels nous modes daccedir-hi i de tractar-la, durant la segona part
del segle vint han estat sobretot atentes al material generat per una reflexió
lingüística diferent, per una disposició alternativa denfocar el problema
comunicatiu, significativament centrada en lacció del context. La idea de la
diversitat de funcions, de la variació situacional i de la intervenció de regles
subjacents han donat forma a la recerca en línies no molt allunyades a les que van
suggerir Jakobson, Benveniste o Goffman.
¿Quin sentit
tindria ací la reivindicació de precedents? Tanmateix, la feina alternativa i
sistemàtica dinvestigadors com M.A.K.
Halliday fa pensar en una trama consolidada de pensament lingüístic o pragmàtic diferent en els seus
pressupòsits de lassenyalada pel logicisme darrel cartesiana. Endinsar-se en
la història de la lingüística per cercar-ne pistes significa en primer lloc esquivar
les acusacions de precientifisme que sacostumen a invocar en la recerca gramatical
dabans de Saussure i la filologia del XIX. Significa també haver de localitzar i
definir quins són els temes que ens interessen, i quin és el nivell de discussió de la
precedència que sinvoca.
En qualsevol cas,
la investigació segurament mereix la pena, si un interessant psicòleg social com Shotter (1993), en el
seu magnífic estudi sobre la construcció de la conversa i el paper de la imaginació,
reclama la presència de litalià Gimabattista Vico i la seua noció de sentit
comú. Aquesta és la pista que seguirem en les pàgines que vénen.
2.
El corrent funcionalista
La idea duna
línia ascendent en la recerca lingüística que culminaria amb el Cours de
Saussure dibuixa, sens dubte, un panorama massa simple. Magradaria recordar, més
aviat, la cohabitació de maneres distintes de percebre la comunicació i el paper del
llenguatge al llarg de diferents etapes en la història de la lingüística i la
filologia.
Per assenyalar
només el Renaixement com a punt de partida, la reacció dels humanistes davant la
gramàtica especulativa queda perfectament documentada en lassaig de Joan
Lluís Vives (1492-1540) In Pseudo-Dialecticos (1519). En aquest paper el
valencià Vives desplega el seu furor argumentatiu contra la reflexió lingüística
autònoma filla de la pura arquitectura lògica, tal com es practicava a París i a
Oxford, dacord amb les pressuposicions renovadores de la retòrica
humanística. ¿Però quin era lenfocament lingüístic correcte per a Vives? No el
trobarem pas en cap obra específica sobre llengües o gramàtica. Vives deixa molt clar, en diversos llocs de la seua
producció, que la idea que té de la llengua és inseparable de la comunicació i de
laprenentatge, i que lescriptura és tant un suport històric com una ajuda
per al coneixement i lanàlisi lingüístiques. Això és suficient, si estem
pensant en la tradició del funcionalisme i en lacció del context, però no és
suficient si esperem un estudi més intens daquestes relacions causa-efecte. No ho
és tampoc si ens situem en el costat de la gramàtica i desitgem conèixer les regles
pragmàtiques que hi interactuen.
Tanmteix,
lassaig de Vives apunta en una direcció interessant: el funcionalisme i la
pertinència de la comunicació. Aquesta pertinència sexpressava bé amb
lexpansió del coneixement retòric, i mostra la continuïtat entre els autors. Leonardo
Bruni (1369-1444), sense anar més lluny, a propòsit de la traducció, defensava que
totes les paraules estaven interconnectades de forma divertida com formant un mosaic,
advertint de la facilitat amb què podíem caure en els faux amis o les belles
infidèles, i alhora de la necessitat de comptar amb la major informació contextual i
pràctica possible (De Interpretatione recta, 1426). Estem lluny ací de
lanàlisi gramatical darrel lògica que es postularia més endavant com a
fonament de la gramàtica universal.
La diversitat de
la tradició funcionalista ens posa també sobre la pista del motivacionisme. Per algun
motiu, lextensió de la hipòtesi arbitrarista, vinculada al judici crític i a
lanàlisi positiva del llenguatge (base, sense dubte, de la important tasca de
reconstrucció gramatical duta a terme durant el XIX), ha desplaçat els corrents
motivacionistes cap a la perifèria de la investigació. La qüestió delicada és que
durant el Renaixement i el Barroc aquests no eren simplement corrent perifèrics i que,
mancats duna hipòtesi racional consistent, és difícil decidir ací què forma
part de la trama científica i què no. El motivacionisme era el fonament de les
associacions de formes i de sentits que teixien els erudits i els crítics per acostar-se
a la reconstrucció dels textos.
Elevar-se des de
la història textual fins al coneixement lingüístic general és una altra cosa.
Segurament Condillac (1715-1780) i el seu langage daction
és un interessant point de repère en aquest recorregut. La seua idea de lorigen
funcional i sígnic del llenguatge està vinculada a la hipòtesi motivacionista, i al
rebuig de lanàlisi gramatical abstracta. El langage daction de
Condillac pressuposava una noció activa de context, un origen de la comunicació lligat a
les coses que es feien. Tot i ser pràctica, la semiòtica de Condillac esquivava la
teoria lockeana de larbitrarietat i reconeixia el valor cognitiu de les associacions
funcionals. Un segle més tard, el pare de la sociologia August
Comte partiria de pressupòsits així en fonamentar una teoria biològica (també
funcional) i alhora sociològica del llenguatge humà i en dreçar-ne la història
evolutiva en tant que història dels signes.
3. Laportació de Giambattista Vico
Litalià
Vico (1688-1744) és segurament el punt de referència més interessant en el tombant
epistemològic de la tradició erudita a la recerca positiva moderna. Vico, a la seua Ciència
Nova, desplegà una teoria sobre lorigen del coneixement humà basada principalment en el
llenguatge. La Ciència
Nova sobre, per contrarestar la imponent crítica cartesiana als filòlegs i a
la història, amb un capítol dAnotacions cronològiques i històriques que
desanimen a qui vagi buscant principis abstractes o declaracions sobre el mètode. La idea
del napolità era fonamentar les seues hipòtesis sobre lús lingüístic i les
funcions socials dels idiomes en una sòlida crítica històrica.
La tesi principal
de la Ciència Nova és lorigen poètic o creatiu del llenguatge. A això està
dedicat el llibre segon, on trobarem les millors explicacions funcionalistes sobre
lactivitat lingüística, reforçades amb importants consideracions de caràcter
social.
És sorprenent que
els lingüistes (hispànics) no hagin detectat abans el rebuig de Vico de la tasca
gamatical de Sánchez de las Brozas, tingut per un dels principals
gramàtics racionalistes de finals del XVI. La línia de Sánchez és congenial amb la
idea (aristotèlica) de trobar causes lògiques per als principis sintàctics molt dacord amb el que
sestudiaria durant el segle XX sota lepígraf més o menys correcte de
lingüística formal. La raresa i el logicisme de Sánchez fan recordar a Vico que la gent
parla molt abans danar a les classes de gramàtica: "Com si els pobles que
trobaren les llengües haguessin abans hagut danar a lescola dAristòtil
(...)!" [SN44 455].
En línies
generals, el funcionalisme de Vico, concebut com la vinculació estreta entre llengües i
humanitat, soposa al formalisme i al logicisme darrel cartesiana. Soposa
també a la idea racionalista (tan difosa durant el segle XX) de concebre la poesia com
una desviació de la prosa dentendre el llenguatge poètic com quelcom més
que lactivitat lingüística quotidiana, com alguna cosa que se nescapa, que
està de més a més. Vico pren el mot poètic en el sentit clàssic, amb el
significat de creatiu. Unint aquests vessants, les hipòtesis funcionals de Vico
parteixen del principi de la creativitat lingüística, associada a les primeres
produccions lingüístiques humanes, que, evidentment, no són la prosa elaborada dels
nostres llibres escrits.
No cal dir que tot
això xoca amb bastants dels pressupòsits del coneixement lingüístic modern en la
mesura que aquests pressupòsits sallunyen duna hipòtesi funcionalista forta,
com la que descriurem ací. Aquest origen creatiu, relacionat amb lorigen informal i
brut sense polir del coneixement, i amb les primeres passes de la humanitat,
és la unió duna poderosa fantasia i dun esdeveniment inicial. En el context
historiogràfic de Vico, lexclamació dels primers homes davant el llamp, pensant-se
que era la manifestació de Déu. En un context més ordinari, el crit de por.
En
largumentació viquiana, les funcions es transformen dacord amb les
necessitats i transformen alhora la mena de coneixement. Està clar que la prosa ací és
el resultat duna transformació, duna evolució que afaiçona el pensament
racional, així com lescriptura alfabètica és una transformació de la primera
escriptura per signes. Vico connecta les transformacions lingüístiques i estilístiques
amb levolució de lescriptura, en una magnífica
trama històrica.
Una poderosa
transformació és el que produeix el primer signe lingüístic. Vico bolca el coneixement
retòric en lanàlisi del llenguatge. Els primers caràcters poètics
imaginen de forma natural els continguts, com "[el fet] de concebre els primers homes
del món gentil les idees de les coses a través de caràcters fantàstics de substàncies
animades, (...) i dexplicar-se amb actes o cossos que tinguessin una relació
natural amb les idees (com ara, per exemple, lacte de dallar tres vegades o tres
espigues per significar "tres anys"), i així explicar-se amb una llengua que
signifiqués naturalment" [SN44 431]. De manera que resulta un error pensar en
larbitrarietat de forma generalitzada: "Sobre les llengües vulgars, ha estat
rebut amb massa bona fe per tots els filòlegs el fet que signifiquessin per convenció,
ja que, degut a aquests orígens naturals, devien haver significat naturalment" [SN44
444].
La idea duns
caràcters poètics apareix, per tant, vinculada a la formació del sentit i als
estats naixents: "[Es] demostra que els primers homes, com els xiquets del gènere
humà, no sent pas capaços de formar gèneres intel·ligibles de les coses, tingueren la
necessitat natural de fingir-se els caràcters poètics, que són gèneres o universals
fantàstics, per reduir-hi, com a models certs o gairebé retrats ideals, totes les
espècies particulars semblants cadascuna al seu gènere" [SN44 209]. El més
interessant és que aquesta operació de la fantasia és el fonament de les faules i els
mites, i el rerefons dels significats que trobem encara en les llengües vulgars, ja que:
"La paraula poètica, com hem meditat en virtut daquesta lògica poètica,
transcorre durant un llarg tram dins del temps històric, així com els grans rius
sestenen bona cosa dins el mar i mantenen dolces les aigües que hi han dut per la
violència del curs" [SN44 412]. Vico no deixa escapar la relació entre llenguatge i
construcció literària ni la pertinència de la narrativitat com a origen del discurs,
posada en relleu recentment per la pragmàtica moderna. |