Sumari
1. Introducció
2. Aportacions de la pragmàtica
3. Pragmàtica i discurs
argumentatiu
4. Conclusions
5. Bibliografia
1. Introducció
Cap als anys
setanta i empesos pel salt que havia fet la teoria de lenunciació a lhora de
diferenciar les frases i els enunciats, els enunciats i les enunciacions, un grup de
teòrics mira de superar el límit de la frase i de comprendre la interpretació dels
discursos, és a dir, dunes seqüències no arbitràries denunciats.
De fet, la idea
inicial és que, a més de les unitats lingüístiques conegudes (fonemes,morfemes,
sintagmes, lexemes) pertanyents als diversos nivells de caracterització duna
llengua, es pot postular una altra unitat danàlisi nova, que depassaria el límit
de la frase i que seria el discurs.
El discurs podia
ser entès o bé com una unitat lingüística estructural superior a la frase, (1) o bé com una unitat comunicativa
lligada al subjecte que la produeix, (2) o bé com el resultat duna
pràctica humana íntimament relacionada amb les ideologies socials. (3)
Ben aviat es
perfila un principi universal, molt sovint més de tipus intuïtiu que formulable, que
anomenarem Principi de coherència, segons el qual el discurs és una seqüència
coherent de frases i qualsevol discurs és interpretat a partir del convenciment que és
quelcom coherent.
També es postulen
uns certs elements lingüístics com a marcadors daquesta coherència, com
indicadors que col·laboren a cohesionar-lo. Es parla de pronoms, descripcions definides i
sintagmes nominals anafòrics discursius; del·lipsis; de connectors pragmàtics i
de temps verbals.
I pel que fa a
lestructura, es parla de la macroestructura i la microestructura, segons Van Dijk,
del discurs, fent referència a la semàntica i la sintaxi que vehicula. I
sassenyala, sobretot des de lEscola de Ginebra, un conjunt de marques
lingüístiques que col·laboren a bastir-la:
Duna banda,
els marcadors de funcions il·locutives, és a dir, els verbs performatius, les marques de
llenguatge indirecte o les dislocacions sintàctiques. Duna altra, els marcadors de
funcions interactives, com els que estructuren la conversa i els canvis de torn de parla.
I duna altra, els connectors.
De totes maneres,
la qüestió més discutida i més discutible va ser, i és, la de la delimitació de les
unitats constitutives del discurs. Es podien escollir les frases gramaticals, o els
enunciats, és a dir, les frases en ús. Però també, en la dècada dels 90, i a partir
dels estudis de la conversa, duts a terme per lEscola de Ginebra, es defensa que la
unitat constitutiva del discurs pot ser perfectament lacte de parla és a dir
lenunciació duna frase gramatical completa (Reboul & Moeschler 1998,29).
A aquesta idea se sumen, per exemple, els estudis de Ducrot.
2.
Aportacions de la pragmàtica (4)
És evident que
lanàlisi del discurs té una finalitat molt propera a la de la pragmàtica, perquè
el discurs no deixa de ser, doncs, una seqüència de frases en funcionament, és a dir
denunciats. Però mentre que els analistes del discurs expliquen la interpretació
dels elements sense sortir del llenguatge, la pragmàtica recorre a altres àmbits de
lactivitat humana (creences, sentiments, sabers, intencions
). Tan sols així
pot explicar com sinterpreten els enunciats i com sarriba a aconseguir que
aquesta interpretació es faci amb èxit. Només amb consideracions de tipus pragmàtic
superem la pregunta "què significa aquest enunciat?" i responem "per què
sha produït aquest enunciat?".
Ms: Vagi una mica
de pressa a convèncer el PSOE perquè tenim pressa tots plegats per fer tot això. (5)
Mr: Vostè llegeix
els diaris? (6)
Per saber la raó
per la qual Mr enuncia la pregunta, cal tenir en compte moltes consideracions de tipus
pragmàtic, per exemple, el grau de pertinència que té la qüestió: molt alt
tractant-se dun debat polític. Mentre que lanàlisi del discurs sols podrà
dir que és una resposta a lobservació de Ms o podrà explicitar quina mena de
frases hi ha en cada intervenció, la pragmàtica explicarà quina mena de resposta és, a
partir de la formulació dun o més implícits. Per exemple, "si llegís els
diaris sabria que ja ho he fet moltes vegades", o "com que nestic segur
que llegeix els diaris crec que vostè sap perfectament que ja ho he fet, per tant, la
seva observació és innecessària". Amb lenfocament pragmàtic el lingüista
arriba a esbrinar quina és la intenció que té Mr a lhora descollir
"Vostè llegeix els diaris?", i per què ha seleccionat aquest enunciat i no un
altre.
Lobjecte de
la pragmàtica és "lús i els usuaris del llenguatge" (Haberland &
Mey 2002, 1673), i lús del llenguatge entès com a capacitat i activitat
humana universal- necessita elements no lingüístics per ser interpretat, perquè se
serveix de processos inferencials i necessita coneixements generals del món.
"Lestudi de lús del llenguatge ha dexplicar com saconsegueix
que les frases usades siguin interpretades pels interlocutors amb èxit" (Reboul
& Moeschler 1998, 35).
Què té de nou la
teoria pragmàtica? Quins elements nous hi entren en joc? Com a base fonamental se
sostenta en lestratègia de lintèrpret, que atribueix als altres parlants
racionalitat, desitjos i estats mentals, i que sorienta a la predicció del seu
comportament sobretot interpretatiu. A més, la teoria pragmàtica té tres
conceptes centrals: context, intenció i implícit.
Evidentment no
són pas conceptes que no hagin estat usats abans per altres aproximacions al llenguatge,
concretament el context té un paper rellevant en lantropologia cultural, derivat de
la idea de "context de situació" de Malinowski (1949), és a dir, de les
condicions generals en les quals es parla una llengua. Per a lantropòleg,
expressió i situació ja eren indestriables. Lanàlisi del discurs recupera aquest
concepte i en fa un dels seus eixos. Daltra banda, la intenció i els implícits
tenen un paper fonamental en la teoria dels Actes de Parla i en les formulacions del
Principi de Cooperació de Grice. Però tots aquests termes no tenen pas el mateix
significat en els diversos paradigmes teòrics.
Pel que fa al
context, mentre que el de lanàlisi del discurs és quelcom exterior als parlants i
estàtic, que emmarca lactivitat comunicativa, ve a ser el lloc i el moment en què
aquesta té lloc; en la pragmàtica és quelcom personal i dinàmic. Per a Sperber &
Wilson (1980), per exemple, no és donat dentrada, el construeixen els interlocutors
enunciat rere enunciat. És un conjunt de premisses que fa referència al coneixement
sobre el món, a un conjunt de dades perceptives dels interlocutors i a un seguit
dinformacions extretes de la interpretació dels enunciats precedents en cada
moment. Teoria del coneixement i lingüística shi interrelacionen.
Pel que fa a la
intenció, la pragmàtica defensa que el reconeixement de la intenció del parlant
condiciona lèxit de la interpretació global de lenunciat.
"Linterlocutor arriba a una interpretació satisfactòria de lenunciat,
si aconsegueix recuperar el contingut que el locutor tenia la intenció de comunicar-li
amb el seu enunciat" (Reboul & Moeschler 1998, 47).
Si, per a Searle,
aquesta intenció sexpressa mitjançant unes convencions lingüístiques, que són
leix fonamental, i la intenció passa a ser quelcom anecdòtic; per a Grice, el
significat i la intenció mai són quelcom explícit i transparent, i només es poden
recuperar gràcies als implícits.
La teoria
pragmàtica de la pertinència dSperber i Wilson fa un pas més, i descomparteix la
intenció informativa que és que el parlant vol manifestar un seguit
dassumpcions- i la intenció comunicativa que és que vol comunicar també la
seva intenció en fer-ho.
És evident que
per arribar a interpretar aquestes dues intencions, el receptor es veu abocat a treballar
amb els sabers implícits de què parlava Grice. Ja som, doncs, en un tercer concepte
important, el que engloba tot allò inferit pels interlocutors a partir dallò dit.
En realitat, es tracta dun saber compartit per tots dos i que saben que ho és.
3.
Pragmàtica i discurs argumentatiu
Entre les maneres
diferents que té de materialitzar-se lactivitat discursiva, largumentació
és una de les que ha centrat més linterès dels estudiosos, pel fet que és
omnipresent en lactivitat comunicativa i perquè domina el discurs polític,
jurídic i publicitari.
Des de la teoria
dels Actes de parla (Searle 1970), podem asseverar que lacte argumentatiu és un
acte il·locutiu que va aparellat a lacte perlocutiu convèncer, acte que té
com a finalitat lacceptació per part dels interlocutors dun seguit
didees els arguments- que comporten la demostració duna conclusió.
Van Eemeren (1984,
43-45) caracteritza lacte il·locutiu convèncer daquesta manera:
Contingut
proposicional, el conjunt de proposicions expressades.
Condició
essencial, el fet de dir que aquest conjunt de proposicions serveix com un intent del
parlant per justificar una opinió O davant de l'oient.
Condicions
preparatòries, el parlant creu a) que l'oient no acceptarà d'entrada l'opinió
O expressada, b) que l'oient acceptarà el conjunt de proposicions emeses, c)
que l'oient acceptarà la constel·lació de proposicions com una justificació de O.
Condicions de
sinceritat, el parlant creu que a) O és acceptable, b) les proposicions
expressades en els enunciats són acceptables, c) aquestes proposicions
constitueixen una justificació acceptable de O.
Dit amb unes
altres paraules: el parlant, que sap que té una opinió O que no és acceptada
dentrada per linterlocutor, usa un seguit de proposicions que considera
acceptables i que creu que són una bona justificació de O, perquè aquest modifiqui la
seva opinió inicial.
A lhora de
pensar una estratègia per convèncer linterlocutor, mitjançant la relació entre
un o més arguments i una conclusió, té un lloc molt important la definició de lorientació
discursiva. Lorientació discursiva seria el moviment discursiu que volem donar
al conjunt coherent dactes de parla emesos i que volem induir en el nostre receptor.
Mentre construïm el discurs li imposem un procediment precís dinterpretació, li
oferim instruccions sobre la manera com ha datribuir significació a la nostra
enunciació. Guiem qui ens escolta pel camí interpretatiu que el durà a entendre el que
diem i la intenció amb la qual ho diem. I ho fem plantejant-nos una estratègia, aplicant
un esforç a la selecció dels mots i al moviment discursiu, amb vista a aconseguir unes
finalitats comunicatives concretes. Si apliquem aquest concepte als discursos
argumentatius, podem destriar-ne tres orientacions argumentatives fonamentals: la
concessiva, la consecutiva i la conclusiva.
a)
Lorientació concessiva, que treballa amb dos actes de parla o dues
intervencions. (7) Un que argumenta a favor
duna conclusió r implícita, i un altre que ho fa a favor duna conclusió r
i que, per tant, qüestiona precisament la pertinència argumentativa del primer acte. A
lhora de sumar les forces oposades dels dos actes el resultat implica r.
Encara que
vinguis, no el veuràs
1
2
Tu vindràs >
el veuràs (conclusió r implícita)
No el veuràs (-r)
2 - posa en
evidència que el primer acte no és pertinent argumentativament parlant, perquè la seva
conclusió implícita no és acceptable. Dit duna altra manera, "no serveix de
res que vinguis si el que vols és veurel". (8)
En el corpus
analitzat trobem aquests exemples dorientació concessiva entre actes de parla:
(2) C- És cert
que hem pujat més que la mitjana europea (conclusió implícita: hem pujat més que la
mitjana espanyola) però hem pujat menys que la mitjana espanyola
(3) Mr- 23 anys de
govern donen per molt (concl. impl.: els darrers anys han donat per molt), però els
darrers anys no han donat de si.
(4) C- No
sha aconseguit el millor finançament (concl. impl: no sha aconseguit gairebé
res), en canvi, sí que hem aconseguit ofensives directes.
(5) Ms- Tenia tot
el dret de dir-me que no volia pactar amb mi (concl. impl.: no creia que es pogués pactar
amb mi), però en el fons li interessava que haguéssim de pactar amb el PP. |