|
Sumari
1.
Introducció
2. La
pragmàtica
3. La
pragmàtica del català
3.1
Els inicis
3.2
L'expansió
3.3 La
consolidació?
4.
Referències bibliogràfiques
1.
Introducció
Aquest article
pretén fer un retrat cronològic de ladopció de la perspectiva pragmàtica en
làmbit de la recerca sobre la llengua catalana. Més concretament, la nostra
intenció és mostrar com ha evolucionat la concepció de la pragmàtica en aquest àmbit
i quin ha estat el seu procés dinstitucionalització des dels inicis, pels volts
del 1980, fins a lactualitat. No ens ocupem en aquest text de fer una revisió dels
objectius de la recerca pragmàtica sobre el català, que són tractats en un altre
treball (Alturo, en preparació). (1)
En els
apartats següents, distingim tres etapes en el desenvolupament de la pragmàtica del
català: els inicis (apartat 3.1), que situem en la dècada dels vuitanta, lexpansió
(apartat 3.2), que correspon a la dècada dels noranta, i una tercera etapa que esperem
que sigui de consolidació (apartat 3.3), que sinicia pels volts del 2001.
Precedeix aquest retrat cronològic una definició breu del concepte de pragmàtica en
què es fonamenta aquest article (apartat 2).
2.
La pragmàtica
Els articles
que sapleguen en aquest monogràfic mostren la Pragmàtica com una disciplina
polièdrica, fonamentada en tradicions independents (filosòfica, sociològica i
antropològica, psicològica i cognitiva, lingüística, literària) que han anat
conformant el que alguns autors descriuen com una "perspectiva interdisciplinària
sobre lús dels recursos del llenguatge en la comunicació humana" (Haberland i
Mey 1977, Reyes 1990, Verschueren 1999). La pragmàtica, entesa en un sentit ampli, és
una disciplina fronterera, que comparteix tant les inquietuds sistematitzadores de la
lingüística dels recursos com lesperit humanista, obert, de la recerca
interdisciplinària sobre el llenguatge.
La
conseqüència lògica daquesta concepció de la pragmàtica és la necessària
acceptació del pluralisme teòric i metodològic, limitada, només, pel respecte a tres
condicions bàsiques:
1. La
pragmàtica és una disciplina científica, i per tant assumeix que lús del
llenguatge és sistemàtic i pot ser observat, descrit i explicat. Això vol dir,
evidentment, que no pot ser prescriptiva o normativa. La funció del pragmatista no és la
de formar i dictar regles de comportament lingüístic, sinó la de descobrir les lleis i
els principis que regulen aquest comportament. Aquest fet, és clar, no impedeix
lanàlisi científica de la llengua estàndard en el marc de lestudi sobre la
variació intralingüística, ni laplicació daquest estudi a diversos camps
(com lensenyament de la llengua).
2. En tant que
la pragmàtica estudia el llenguatge com una forma de comportament, o en relació amb el
comportament humà, només les dades que representen aquest comportament shaurien
dacceptar com a evidència empíricament vàlida.
3.
Lactivitat lingüística interessa només en la mesura que es relaciona amb el
significat que té per a les persones que hi estan implicades. En aquest sentit,
lorientació empírica que sadopti ha de permetre lanàlisi del
significat en relació amb els processos de producció i dinterpretació.A banda
daquests requisits bàsics, qualsevol recerca pragmàtica hauria de poder integrar
evidències empíriques de les dimensions cultural, social i psicològica de lús
del llenguatge. Aquesta, però, no deixa de ser una possibilitat ideal, encara avui,
malgrat els esforços integradors que shan anat repetint des dels inicis de la
disciplina. De fet, el respecte als requisits bàsics que acabem de formular no és ni ha
estat una constant en la recerca pragmàtica, particularment pel que fa a lús de
dades "reals". Com han subratllat diversos autors (Reyes 1990: 35, Salvador
1997: 206), els orígens filosòfics de la pragmàtica i la seva íntima relació amb la
semàntica han afavorit en alguns casos la recerca basada en materials construïts pel
lingüista, amb oracions fora de context. Un exemple clàssic daixò que diem són
els estudis sobre els actes de parla i sobre les inferències, que tot i constituir una
part fonamental de lestudi del significat en context, shan basat
tradicionalment en oracions aïllades i pensades artificialment. Nogensmenys, la
pragmàtica ha evolucionat cap a tècniques dinvestigació més empíriques, en part
com a conseqüència de la seva íntima relació amb disciplines que "defugen"
la idealització de lobjecte destudi, especialment la sociolingüística i la
psicolingüística, i també gràcies al desenvolupament tecnològic, que ha obert la
possibilitat del tractament de grans corpus de llengua real, oral i escrita.
3. La pragmàtica del català (2)
Com la
pragmàtica general, la pragmàtica del català sha anat configurant des de
diferents tradicions que convergien (convergeixen) en linterès per lús del
llenguatge, de manera que, sovint, els estudis sobre la pragmàtica del català ens han
arribat de la mà de la sociolingüística, la lingüística, la gramàtica descriptiva,
lestilística, la lingüística aplicada... El que tenen en comú aquests estudis,
el que fa que ens interessin en aquest article, és que tots comparteixen, com la
pragmàtica que hem descrit en lapartat anterior, una perspectiva
interdisciplinària sobre lús del llenguatge. Parlar, doncs, de pragmàtica del
català no és parlar duna disciplina autònoma, amb components teòrics i
metodològics ben definits i clarament diferenciats dels daltres disciplines, sinó
parlar dels estudis sobre la llengua catalana que incorporen la reflexió
interdisciplinària sobre els processos implicats en lús a la descripció
sistemàtica dels diversos nivells del sistema lingüístic català.
En aquest
apartat mostrem com linterès pels processos de lús, i la seva incidència en
les estructures lingüístiques, sha anat estenent en el marc dels estudis sobre la
llengua catalana. Parlem aquí de la reflexió sobre lenfocament de la recerca, de
la voluntat daplegar i difondre els interessos sobre lús, de lentrada
de lenfocament pragmàtic en els estudis universitaris, de laparició creixent
de publicacions en català sobre els temes de la pragmàtica, etc.
3.1
Els inicis
La
participació dels estudiosos de la llengua catalana en làmbit de la pragmàtica no
sinicia, com ja hem comentat, fins a la dècada dels anys vuitanta. Certament, abans
hi havia hagut autors interessats per la variació en lús del llenguatge lligada al
context (entre daltres, López del Castillo 1976, Vallverdú 1968, Coromines 1971,
Eberenz-Greoles 1979, Vinyoles 1978, o el precedent, llunyà, de Calveras 1925, que
reivindica Aracil 1983: 102), però es tractava de treballs aïllats, que no responien
encara a una voluntat generalitzada dobertura cap a les noves tendències que en el
context internacional estaven donant peu a laparició de la pragmàtica. La
sociolingüística catalana, que hauria pogut ser el marc dentrada dalguns
corrents que condueixen a la pragmàtica, estava massa ocupada, durant el llarg període
franquista, en la denúncia de la situació política i cultural de la llengua catalana.
Daltra banda, la lingüística catalana mantenia la tradició descriptiva i
normativa que predominava en les facultats de filologia espanyoles, i començava molt
lentament a interessar-se per altres plantejaments.
En els anys
vuitanta la situació canvia. Un sociolingüista, Aracil, inicia lensenyament
universitari de qüestions relacionades amb la variació lingüística condicionada pel
context dús. (3) Al mateix temps, altres
professionals de la llengua comencen a interessar-se per alguns dels temes de la
pragmàtica i produeixen documents que seran claus per al desenvolupament posterior
daquests estudis: Serrano (1980), Rigau (1981), Payrató (1988) i Salvador (1984a,
1984b). La tasca daquest autors, al costat de la dAracil i de la
dinvestigadors que escriuen breus treballs empírics o teòrics sobre temes
vinculats a la pragmàtica (Calsamiglia i Tuson 1980, Marí 1983, Cabré 1984), tesines
(Viana 1983, Conca 1985) i tesis doctorals (Espinal 1985, (4) Bassols 1988), (5) obrí la lingüística catalana als
diversos corrents de la disciplina. Al costat daquests treballs individuals, cal
recordar també laparició de la revista Límits, a més de
lorganització dels primers grups i seminaris interessats pels temes que ens ocupen
(el Seminari de Sociolingüística de Barcelona, animat per Aracil; la creació del Cercle
dAnàlisi del Discurs, que no pren oficialment aquest nom fins a lany 1991;
lorganització dalguns seminaris danàlisi textual a València i a
Lleida, etc.).
En aquesta
etapa inicial, la pluralitat de perspectives que conviuen en làmbit internacional
suscita, entre els investigadors catalans, la reflexió epistemològica sobre el
caràcter, i el nom, duna nova disciplina que shauria docupar de donar
compte de lús de la llengua des duna perspectiva interdisciplinària (Rigau
1981, Aracil 1982a, 1983, Serrano 1980, 1982, Salvador 1984c, 1990, Cabré
1984, Viana 1986, Payrató 1988). Aracil, un sociolingüista, i Rigau, una lingüista,
representen en aquests moments els pols extrems dun moviment dobertura cap als
nous corrents que en làmbit internacional estaven donat peu a la
institucionalització de la pragmàtica. (6)
En un article
escrit el 1978, que es publica per primera vegada el 1982, Aracil dóna a conèixer
algunes de les tradicions que han configurat la pragmàtica moderna: els estudis del
discurs francòfons i anglòfons, letnografia de la parla de Hymes, el funcionalisme
de Halliday, la retòrica comparativa de Kaplan, la filosofia del llenguatge dAustin
i Searle, les recerques de Bernstein sobre els codis elaborat i restringit, la sociologia
de la vida quotidiana i del sentit comú (Shutz, Berger) i letnometodologia
(Cicourel, Garfinkel, Goffman). Per a Aracil, aquests corrents dinvestigació
haurien de contribuir a la configuració duna nova disciplina autònoma
("nova" en làmbit de la lingüística catalana) que shauria
docupar dels usos lingüístics en els diversos contextos comunicatius i que tindria
com a unitat de treball el discurs o text. Larticle dAracil enceta un debat en
què participen, almenys, tres altres autors: Salvador (1984a,c), Viana (1986) i
Payrató (1988). Salvador (1984a,c) manifesta el seu acord general amb les
propostes dAracil i proposa el que podrien ser les bases daquest nou camp
epistemològic: la sociolingüística, la semiòtica, la filosofia del llenguatge, la
lingüística del text i la teoria literària. Salvador presenta aquest camp com un
"programa dinvestigació" interdisciplinari i evita fer una proposta
definitiva sobre el terme que lhauria de denominar, encara que manifesta la seva
simpatia pel terme estilística, que havia proposat Aracil. Viana (1986) reprèn el
fil del discurs encetat per Aracil i Salvador hi afegeix la conveniència de recórrer a
la pragmàtica per donar raó dels aspectes interpretatius del discurs. En aquest treball
apareixen els dos termes que posteriorment han estat més usats, en làmbit de la
recerca sobre el català, per denominar el camp de la pragmàtica (o almenys alguns dels
possibles acostaments a aquest camp): pragmàtica i anàlisi del discurs.
Payrató (1988: 14), finalment, dóna notícia dels plantejaments dAracil, Salvador
i Viana i aposta per un camp teòric "a cavall entre la pragmàtica i la
sociolingüística". (7) En la mateixa època en què Aracil
reclama una perspectiva interdisciplinària sobre els usos lingüístics apareix una obra
que dóna entrada als plantejaments funcionals i antropològics de la pragmàtica: Signes,
llengua i cultura (Serrano 1980), una reflexió personal sobre la cultura catalana des
del paradigma de la semiòtica i amb elements dels estudis sobre comunicació no verbal.
Rigau publica
el 1981 Gramàtica del discurs, una versió revisada de la seva tesi doctoral
(1979, Aspectes duna gramàtica generativa del discurs o text). En aquest
llibre, que es pot considerar liniciador de lorientació més lingüística de
la pragmàtica catalana, Rigau fa una síntesi dels temes i de les teories més
significatives en el camp de la gramàtica textual i apunta la necessitat de descriure i
explicar el discurs des de diversos fronts per tal darribar a una teoria del discurs
formalitzable. Dos aspectes daquesta obra són particularment remarcables: en primer
lloc la valoració positiva que shi fa de la semàntica generativa, que reflecteix
el que en un nivell internacional suposà aquest moviment de cara a lobertura cap al
text i cap a daltres disciplines des de posicions ortodoxes de la sintaxi i de la
semàntica formals; en segon lloc, la presentació de la teoria dels actes de parla
dAustin i Searle i, per primera vegada en català, dels principis i les màximes
conversacionals de Grice. Tres anys més tard, Cabré (1984) planteja una reflexió sobre
làmbit general de lanàlisi del discurs que enllaça amb el treball de
Rigau. En aquest treball, Cabré deixa per a la pragmàtica els aspectes més
lingüístics de lanàlisi del llenguatge en context i situa en la base de
lanàlisi del discurs bona part dels corrents (inclosos els lingüístics) que, des
duna visió àmplia de la pragmàtica com la que hem descrit més amunt,
sintegren perfectament en el procés de constitució daquesta disciplina
(lanàlisi del discurs de Harris, la teoria de lenunciació de Benveniste, la
teoria dels actes de parla dAustin i Searle, la teoria de les ideologies de Foucault
i Pêcheux, etc.). Aquest text contribuí a difondre els models lingüístics i
filosòfics que ja havien estat presentats per Rigau, als quals va afegir la teoria de les
ideologies i una referència als models sociolingüístics.
3.2
L'expansió
La dècada
dels anys noranta és lèpoca dexpansió dels estudis pragmàtics en la
recerca sobre la llengua catalana. El 1990, dos fets marquen linici daquesta
nova etapa: (a) la publicació dun monogràfic de la revista Caplletra
sobre "Anàlisi del discurs", que shavia acabat de preparar la tardor del
1989, i (b) la celebració, a Barcelona, del tercer congrés de lAssociació
Internacional de Pragmàtica (IPrA). A partir daquests fets, la recerca, els
programes docents, la publicació de treballs, la formació de grups i
lorganització dactivitats (jornades, seminaris...) dorientació
pragmàtica creixeran progressivament.
El monogràfic
de Caplletra serví per presentar alguns dels conceptes fonamentals de
lanàlisi del discurs (Salvador), la pragmàtica lingüística (Bassols) i
lanàlisi de la conversa (Cots, Nussbaum, Payrató i Tuson), alhora que shi
exploraven algunes connexions entre sintaxi i discurs (Viana, Cuenca) i entre llengua i
literatura (Conca i Carbó). El tercer congrés de lIPrA tingué una forta
repercussió en la institucionalització de la pragmàtica en làmbit català. Era
la primera vegada que es reunien els estudiosos catalans interessats per la pragmàtica,
la conversa, el discurs. També era una ocasió de participar molt directament en la
configuració dun camp relativament incipient (recordem que era el tercer
congrés). |