7.2. Institucions sanitàries i
socials
Gràfic 9.
Institucions sanitàries i socials
En els subsectors
en què es divideix el sector d'institucions sanitàries i socials, les diferències més
substancials són entre les institucions sanitàries i les AMPA. Les AMPA i les
associacions culturals tenen un increment similar entre la primera i la darrera
observació i les entitats esportives augmenten 15 punts i continuen en la franja més
alta comparada amb els altres subsectors. L'augment de les institucions sanitàries, de 22
punts, és comparable amb el de les empreses privades, tot i que, a parer nostre, la
relació més o menys estreta amb organismes públics de les institucions daquest
sector fa que lINL de partida sigui més elevat que el de les empreses privades.
8.
Anàlisi per factors
L'Indexplà es
basa en un sistema d'indicadors, agrupats per factors. Fem una descripció breu de cada
factor:
1. Imatge i
retolació: és la identificació social de l'organització.
2. Adequació
lingüística del personal: és el grau d'adequació dels coneixements lingüístics
del personal.
3. Criteris
d'ús lingüístic: es refereix a l'adopció de criteris d'ús lingüístic.
4. Documentació
d'ús extern: són els documents impresos d'ús extern.
5. Comunicacions
exteriors: són els textos orals i escrits de difusió externa a l'organització.
6. Documentació
i comunicacions internes: són documents estàndards i comunicacions orals i escrites
de caràcter intern.
Gràfic
10. Resultat per factors de tots els subsectors
L'índex per
factor del conjunt de totes les organitzacions de cada subsector ens indica que els que
impliquen canvis relativament senzills que depenen directament duna decisió de la
direcció de les organitzacions (com la imatge o la documentació i comunicacions
externes) són més fàcils dassumir que els que impliquen canvis que afecten el
personal, com ladequació lingüística. Aquest factor és el que sempre és més
baix en tots els sectors observats i el que costa més dincrementar, tant per la
inversió econòmica i de temps que ha de fer lorganització en formació com
perquè és on el canvi sobserva més a mitjà i llarg termini que a curt termini.
Vegem la
comparació dels objectius i de les actuacions previstes en dues entitats d'INL inicial
molt diferent:
a)
Anàlisi d'una entitat amb INL baix
Gràfic
11. Indexplà '98. Lacoma, Santolaya, Malet y Cornet, abogados y economistas
En aquest cas es
tracta d'una despatx d'advocats amb una plantilla de vuit treballadors. Es tracta d'una
empresa petita pel que fa al volum de personal.
Els factors
econòmics i productius no tenen rellevància a l'hora de mesurar l'Índex de
Normalització Lingüística (INL) d'una organització.
En el pla
lingüístic, a la primera observació de l'Indexplà hi ha un INL de 6%. Segons l'índex
es desprèn que no està en condicions d'atendre el públic en català i que la
intervenció ha d'anar orientada a assolir un increment substancial de l'ús del català a
tots els àmbits, des de la imatge d'identificació de l'empresa, l'adequació
lingúística del personal i establir uns criteris, tant pel que fa a l'atenció al
públic com en les comunicacions escrites. Es tracta de programar un seguit d'actuacions
que intervinguin en l'augment de tots els factors.
En la segona
mesura observem que lINL ha augmentat en 24 punts. S'ha incrementat de manera més
considerable les actuacions que tenen un resultat immediat com són els factors d'imatge i
de traducció i correcció de la documentació. Altres factors necessiten més temps per
reflectir el progrés, com és el cas de l'adequació lingüística i l'aplicació dels
criteris d'ús lingüístic.
En la tercera i
quarta mesura es pot veure com queda reflectit l'increment en els factors que necessiten
més temps per aconseguir l'objectiu proposat.
Com a conclusió,
es valora positivament l'augment de l'INL que ha passat de 6 punts a 67 a la quarta mesura
i es proposa una darrera observació al final del procés de formació. El procés de
formació del personal, repetim, és l'actuació que necessita més temps per obtenir un
resultat satisfactori i on es troben més obstacles per al canvi lingüístic.
b)
Anàlisi d'una entitat d'INL molt elevat
Gràfic
12. Indexplà '98
9.
Indexplà Eix de Serveis
Es tracta d'una
empresa de serveis que destina la seva oferta a l'escola i al lleure. Té una plantilla de
22 treballadors.
La primera
observació del pla lingüístic dóna un INL de 81%. És un índex que ha assolit un grau
elevat d'utilització del català a l'empresa. En aquest cas es va signar un conveni per
desplegar un pla d'autonomia lingüística.
Si s'observen els
sis factors veiem que la imatge, les documentacions i les comunicacions de l'empresa ja
eren a la primera observació d'un INL al voltant del 90%, en canvi és en l'adequació
lingüística on s'observa l'índex més baix, un 23%.
Resulta evident
que les necessitats lingüístiques de l'empresa són només de formació i que la resta
de factors no necessiten gaire intervenció i només amb l'augment de l'adequació
lingüística, per ponderació i interrelació amb la resta de factors, ja assoliran un
nivell més elevat.
Només s'han fet
dues observacions més i, malgrat que s'han dut a terme revisions de documentació i
altres aspectes puntuals d'assessorament, pràcticament no han variat els factors. És
necessari un procés més llarg de formació i dimplicació de lempresa per
incentivar el personal a formar-se per aconseguir que l'adequació lingüística del
personal assoleixi el nivell necessari perquè puguin ser lingüísticament autònoms. |