9.1. Canvi fonamental en
l'estructura dels plans de normalització
Amb l'aplicació
de l'Indexplà es van dissenyar els plans de normalització lingüística a partir del
diagnòstic dels factors i es van poder concretar els objectius de l'organització
respecte a lincrement de lús del català de manera molt més estructurada i
concreta.
10. Anàlisi de les primeres observacions dels factors
10.1.
Àmbit socioeconòmic
Gràfic
13. Factors de l'àmbit socioeconòmic
En aquesta
gràfica podem observar les diferències per subsector de tots els factors en les primeres
observacions de l'Indexplà. És evident que el factor que necessita més intervenció és
la formació del personal i és on les empreses han de dedicar més esforços.
En el subsector
d'empreses públiques cap factor supera el 80% de l'INL. Tots els factors menys
l'adequació lingüística del personal estan dins la franja en la qual es considera que
han assolit el nivell llindar de normalització. S'ha de tenir en compte que només s'han
observat dos organismes i pot ser que distorsionin els resultats globals.
El col·legis
professionals tenen un comportament similar al de les empreses públiques, tot i que tenen
la diferència entre la majoria dels factors i el de l'adequació lingüística molt més
accentuada. En aquest cas s'han observat set organitzacions.
En el grup
d'empreses privades cap factor supera el nivell llindar de normalització lingüística,
tots estan per sota del 60% i l'adequació lingüística és, com en els altres
subsectors, el que té un INL més baix.
10.2.
Institucions sanitàries i socials
Gràfic
14. Factors institucions sanitàries i socials
Aquesta gràfica
ens mostra les diferències de les primeres observacions dels factors dels subsectors de
les Institucions sanitàries i socials.
En el subsector de
les associacions culturals s'observa que tots els factors menys l'adequació lingüística
estan dins la franja del nivell llindar de normalització.
Les entitats i
clubs esportius tenen tots els factors dins la franja de nivell llindar, fins i tot
l'adequació lingüística del personal; és l'únic grup que té aquest factor al mateix
nivell dels altres.
Les institucions
sanitàries i les AMPA tenen valors similars.
11. Conclusions
Un cop
analitzats els resultats de l'estudi de les 300 observacions de l'Indexplà a la ciutat
podem concloure que es tracta d'una eina no solament útil, sinó també necessària per
poder mesurar d'una manera fiable els avenços o l'estancament dels usos de la llengua
catalana en el conjunt d'organitzacions de la ciutat amb les quals s'ha signat un conveni
i per tant han demostrat el seu interès i sensibilització per incorporar o millorar el
nivell de català de la seva organització.
Les conclusions
per sectors i factors shan anat comentant darrere de cada gràfic; cal incidir en
tot cas en el factor de ladequació lingüística, que és el que presenta nivells
més baixos i sabem, també, que és el factor que necessita el període de temps més
llarg per pujar el nivell, ja que el procés per aconseguir la competència lingüística
és el més llarg de tots els factors.
El subsector de
les empreses privades és global i lestudi no sha fet tenint en compte el
tipus dactivitat. Caldria preveure la distribució de les empreses en funció de la
seva activitat i es podria arribar a conclusions que podrien portar a nous enfocaments en
els serveis que shi ofereixen.
És evident que
els organismes que hem observat no representen una mostra de tot el ventall de la ciutat;
tal com ja hem indicat més amunt, seria interessant fer l'observació de l'Ofercat per
tenir el diàgnòstic complet dels usos del català a la ciutat.
Montserrat
Peitx
Centre de Normalització Lingüística de Barcelona
Consorci
per a la Normalització Lingüística
mpeitx@cpnl.cat |