|
En definitiva, la política
lingüística soviètica no només promogué el rus com a lingua franca utilitzada per a
les comunicacions pansoviètiques i inter-republicanes, sinó que també millorà i
enfortí la posició de les nacions titulars de les repúbliques federades i de les seves
llengües. Al mateix temps, el descens gradual del percentatge de russos ètnics en el
conjunt de la URSS i uns índexs de natalitat molt inferiors als de les poblacions
dÀsia Central i del Caucas contribuïren a crear un sentiment latent
dinseguretat al si del grup majoritari, la qual cosa provocà el naixement dun
nou tipus de nacionalisme rus com a reacció davant de la intensificació dels moviments
nacionalistes al centre i a la perifèria de la Unió. Finalment, els resultats de la
política lingüística soviètica reflecteixen la contradicció entre processos de
centralització i descentralització, entre promoció i repressió i entre estratègia de
classe i tacticisme nacionalista.
2. Les tensions interètniques a la Federació Russa en l'espai post-soviètic
El desmembrament
de la Unió Soviètica i laugment de les tensions interètniques dins de la mateixa
Federació Russa suposaren la intensificació de la crisi d'identitat russa que
shavia anat desenvolupant al llarg del procés de construcció del patriotisme rus a
partir de mitjans dels anys trenta. Els primers signes de tensió coincidiren amb les
declaracions de sobirania de les repúbliques autònomes de Mari El, dels Komis i de
Tatarstan durant lestiu de 1990. Aquestes declaracions de sobirania constituïren un
intent de forçar les autoritats federals a atorgar un nivell més alt dautonomia
que permetés a les autoritats locals controlar i gestionar els seus recursos naturals
(diamants, petroli, gas, indústries fusteres) per tal de tenir un accés directe als
mercats exteriors.
Les negociacions
començades amb vistes a la signatura del Tractat de la Unió de 1991 acceleraren aquest
procés, de tal manera que no només les setze repúbliques autònomes de la RSFSR es
declararen sobiranes, sinó que també ho feren les regions autònomes de Birobidjan,
Karatxaevo-Txerkèssia, Khakàssia, de Gorno-Altai i Adigea, que reclamaren la seva
reconversió en repúbliques autònomes. D'altra banda, com ja havia estat el cas a
principis dels anys vint, sorgiren noves entitats territorials, sense cap base legal,
constituïdes a partir de decisions unilaterals preses pels soviets locals: l'associació
Gran Volga; l'associació Gran Ural; l'associació Extrem-Orient; l'associació de les
ciutats del sud de Rússia; les antigues regions autònomes abans esmentades i
reconvertides en repúbliques autònomes; la república de facto independent de
Txetxènia; i, finalment, el districte de Tyumen. Així, doncs, Rússia es trobà
confrontada, com el conjunt de lEstat soviètic, a un procés de desintegració
territorial, econòmica i social que tingué unes conseqüències determinants sobre la
configuració duna nova identitat nacional que, per primera vegada des de
lEdat mitjana, havia de dissociar els conceptes dImperi i dEstat.
Per consegüent,
la nació russa es veu actualment confrontada a una aguda crisi didentitat nacional
i està a la recerca de la seva pròpia autodefinició. Contràriament al paradigma
clàssic segons el qual la qüestió nacional i identitària és protagonitzada per
'nacions incompletes' (10) que lluiten per afirmar-se enfront
de nacions més grans i 'completes', a la Rússia actual és el grup ètnic dominant qui
està la recerca de la seva autodefinició. A grans trets, lexistència dun
Estat rus (Rossiiskoe Gosudarstvo) va ser anterior a la nacio(nalitat) russa (Russkaya
narodnost) i, a la vegada, lImperi rus va precedir lEstat rus.
Dacord amb això, lemergència de Rússia com a nació estigué
indefectiblement lligada al procés continu dexpansió de lImperi cap als
territoris poblats per ètnies al× lògenes. Una altra característica de lImperi
rus, compartida posteriorment amb la Unió Soviètica, radicava en les relacions que
sestabliren entre la nació russa i els pobles al·lòfons. Durant el tsarisme, les
classes dominants de les societats perifèriques van assimilar-se progressivament a les
elits del centre, com va ser el cas dels tatars, georgians, alemanys, bàltics o
polonesos.
Durant
determinades èpoques del règim comunista, també es va tornar a establir aquest mateix
tipus de satel·lització en tant que les consideracions de classe o ideològiques varen
prevaler sobre les identificacions ètniques. És més, durant el període de korenizatsiia,
ser rus o pertànyer a una elit nacional russificada suposava un fre per a qui
aspirava a ocupar càrrecs importants a les repúbliques nacionals. Daltra banda,
els propis russos no es consideraven com una nació particularment afavorida per
lanterior règim: els indicadors econòmics de la RSFSR no eren substancialment
millors que els de les altres repúbliques, les purgues dels anys trenta hi havien
provocat més víctimes que enlloc, els russos havien estat més delmats que cap altre
poble durant la Segona Guerra Mundial, la situació medioambiental era desastrosa, les
minories ètniques els identificaven amb el totalitarisme soviètic, la seva contribució
al manteniment de les repúbliques centroasiàtiques va ser considerable, etc. Finalment,
des del punt de vista polític, la RSFSR tampoc no va ser privilegiada atès que tenia el
mateix rang que nombrosos grups ètnics de dimensions més reduïdes i, fins i tot, estava
subrepresentada des del punt de vista institucional en la mesura que nombroses
institucions pansoviètiques substituïen les institucions russes.
Des daquest
punt de vista, laccés a la independència no ha comportat una millora de la
situació. Si la pèrdua de territoris inclosos dins lImperi rus i posteriorment a
la Unió Soviètica (especialment Àsia central i Transcaucàsia) no fou viscuda de manera
traumàtica, en canvi la secessió de Bielorússia i Ucraïna va ser interpretada com una
amputació històrica, identitària i cultural. De més a més, el nou traçat de
fronteres ha provocat que gairebé 25 milions de russos ètnics es convertissin en
ciutadans estrangers a les antigues repúbliques federades que molts consideraven de feia
temps com part integrant de la pàtria. Si bé la desaparició de lEstat soviètic
ha permès que els russos passessin de ser no gaire més del 50% de la població de la
URSS a representar més del 80% de la Federació Russa, el reforçament dels russos en
tant que grup ètnic majoritari enfront duna multiplicitat de minories ètniques no
ha fet més que intensificar la idea de que Rússia no és només lestat dels russos
i que la identitat russa ha dintegrar, també, els elements al·lòfons.
En darrer terme,
la Federació Russa actual reprodueix a menor escala la contradicció tradicional entre
les variables ètniques i culturals i les variables polítiques i territorials de la URSS
o del Imperi Tsarista. Aquesta situació es complica pel fet que la Federació Russa està
formada per 89 entitats (32 de les quals són definides en termes ètnics) entre antigues
repúbliques autònomes, regions, comarques, i ciutats federals, totes iguals en drets i
deures segons la Constitució de 1993. Però atès que el Tractat Federal de 1992 es
mostra més generós amb les repúbliques, existeix una duplicitat dinterpretacions
quant a les competències que han de ser assumides per les institucions federals i les que
corresponen a les repúbliques.
|