|
En este cas, les respostes de les
preguntes varien entre "sempre en castellà" (amb valor 0, ja que no suposa cap
lleilatat en lús oral del valencià en les relacions socials primàries),
"generalment en castellà" (1), "més en castellà que en valencià"
(2), "indistintament" (3), "més en valencià que en castellà" (4),
"generalment en valencià" (5) i "sempre en valencià" (6).
En quina llengua parla... |
P5a
...a casa? |
P5b
... amb els
amics? |
P5c
... amb els
companys de treball? |
P5f
... en tendes
tradicionals? |
Sempre en valencià |
1 |
1 |
1 |
1 |
Generalment en valencià |
2 |
2 |
2 |
2 |
Més en valenc. que en cast. |
3 |
3 |
3 |
3 |
Indistintament |
4 |
4 |
4 |
4 |
Més en cast. que en valenc. |
5 |
5 |
5 |
5 |
Generalment en castellà |
6 |
6 |
6 |
6 |
Sempre en castellà |
7 |
7 |
7 |
7 |
Per tant, obtenim
una variable la puntuación de la qual oscil·la entre un mínim de 0, per a aquells que
sempre usen el castellà als àmbits de relació social considerats, i un màxim de 60,
per als qui sempre usen el valencià. Igual que en el cas anterior, per a treballar amb un
indicador entre 0 i 1, dividim la nova variable entre 60. El seu nom serà Lleialtat
Instrumental Primària.
2.1.3.
Lleialtat Instrumental Secundària
Per a
construir lindicador dús secundari sha seguit el mateix mètode
anterior. En aquest cas, shan utilitzat les preguntes p5d, p5e i p5g: ús en les
relacions externes en el treball, al carrer amb desconeguts i a les grans superfícies,
respectivament. La primera delles la ponderem per 2, ja que considerem que al
treball, en les relacions externes (clients, proveïdors,...), lindividu arrisca
més recursos en la relació comunicativa que al carrer amb desconeguts o quan va de
compres a grans superfícies.
Alhora, si tenim
en compte que les opcions de resposta per a estes dues variables són les mateixes que en
el cas anterior, obtindrem una nova variable amb una puntuació màxima de 24, per a
aquells que sempre usen el valencià als àmbits considerats, i una mínima de 0, per a
aquells que sempre usen el castellà. Dividim entre 24, amb la qual cosa lindicador,
anomenat Lleialtat Instrumental Secundària, varia entre 0 i 1.
2.1.4.
Lleialtat Instrumental Escrita
Els dos
indicadores anteriors ens permeten mesurar lús oral del valencià, però necessitem
una visió més completa de la lleialtat instrumental. Amb aquesta finalitat es procedeix
a construir un indicador dus escrit que ens permeta comprovar el grau dús
escrit, actiu (escriure) i passiu (llegir) del valencià entre la població estudiada. La
construcció daquest sha portat endavant a través de les preguntes p6, en les
quals es pregunta als entrevistats per allò que solen llegir en valencià: p6a, "cap
cosa" (amb valor 0); p6b, "rètols i senyalitzacions" (1); p6c,
"anuncis publicitaris..." (2); p6d, "textos festius..." (3); p6e,
"comunicacions dorganismes oficials..." (4); p6f, "revistes,
butlletins..." (5); p6g, "llibres" (7). A més a més, sha utilitzat
la pregunta p7 que demana si sescriu alguna cosa en valencià, valorada amb 10.
Daquesta manera, tenint en compte que les 8 preguntes són dicotòmiques, un
entrevistat la resposta del qual siga "sí" en totes elles obté una puntuació
de 32. Per tal daconseguir que el nou indicador oscil·le entre els valors 0 i 1
dividim entre 32. El seu nom és el de Lleialtat Instrumental Escrita.
2.1.5.
Lleialtat Valorativa
Finalment, hem fet
servir les preguntes p9 i p10 per a extraure lindicador relatiu a la Lleialtat
Valorativa. En la primera delles els entrevistats responen si creuen que, en la
actualitat, el valencià, a nivell social, susa més (amb puntuació 2), igual (1) o
menys (0) que abans; en la segona responen si creuen que deuria usar-se més (2), igual
(1) o menys (0). En aquest cas, hem considerat amb major pes valoratiu el desig de major
ús (ponderat per 3), que lopinió del seu ús actual respecte al passat (per 1). La
màxima puntuació en aquest indicador és 8, com a resultat de contestar "més"
en les dues preguntes utilitzades. De la mateixa manner que en la resta dindicadors,
per a obtindre indicadors amb valors que oscil·len entre 0 i 1, dividim entre 8.
3.
Grups actitudinals lingüístics
Linterés de
loperativització anterior es troba en la capacitat que ens dóna de classificar la
població i dimputar-li determinades actituds lingüístiques. De fet, les
dimensions de la lleialtat lingüística obtingudes no funcionen per separat, sinó
combinades per a donar com a resultat una actitud global davant els processos de
substitució/normalització que experimenta el valencià.
|