Daquesta manera, el següent pas
consistirà en classificar la població estudiada sobre la base dels indicadors de
lleialtat lingüística elaborats. En el nostre cas, hem optat per lanàlisi de
conglomerats o de cluster. Mitjançant aquesta estandarditzem els valors dels
indicadors de lleialtat, així aconseguim que els valors que es troben per sota de la
mitjana siguen negatius i els que es troben per sobre siguen positius, amb lobjectiu
de facilitar la seua identificació; finalment, són els mateixos elements de les mostres
els que sagrupen en funció del seu nivell dafinitat.
Fet i fet, lanàlisi de
conglomerats ens proposa la presència de cinc grups amb les característiques
actitudinals reflectides a la taula següent:
Grups |
Lleialtats |
Tipologia |
Competencial |
Instrum. Primària |
Instrum. Secundària |
Instrum. Escrita |
Valorativa |
1 |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Lleials |
2 |
+/ |
+ |
+ |
|
+ |
Usuaris |
3 |
+ |
|
|
+ |
|
Competents |
4 |
|
|
|
|
+ |
Idealitzadors |
5 |
|
|
|
|
|
Assimilats |
Elaboració pròpia.
a) Lleials.
Recull individus amb una puntuació mitjana en totes les lleialtats superior a la mitjana.
És un grup amb elevada Lleialtat Competencial, Instrumental oral, Instrumental Escrita i
Valorativa. Ens dibuixen una actitud altament positiva envers la normalització del
valencià i oposada al procés de substitució lingüística.
b) Competents.
Tenen una alta lleialtat Competencial i Instrumental Escrita, però amb valors negatius en
les dues lleialtats instrumentals orals i en la Valorativa. Coneixen molt bé la llengua
però no la parlen ni la valoren.
c) Idealitzadors.
Són individus amb lleialtats lingüístiques negatives en totes les seues formes excepte
en la valorativa. No coneixen bé el valencià i per tant no lusen, però
introdueixen una valoració explícita molt destacada.
d) Usuaris.
Es tracta dun grup amb elevades lleialtats instrumentals orals, però amb una
lleialtat Competencial i Instrumental Escrita negativa, i una lleialtat Valorativa
positiva, però baixa. És un grup que parla habitualment en valencià, tant en les seues
relacions primàries com secundàries, encara que no sap llegir-lo ni escriure-lo.
e) Assimilats.
Per últim obtenim una agrupació dindividus amb lleialtats lingüístiques
negatives en les cinc dimensions estudiades. Es tracta dun grup amb una actitud molt
allunyada de la lleialtat lingüística al valencià. No té competència, no usa i no
valora. Així trobem una polarització que ens duu a considerar-los com totalment
integrats al castellà oposant-se a la normalització lingüística.
|