 |
Els habitus als quals fem
referència estan lligats i són resultat de la combinació de diferents tipus de
lleialtats lingüístiques. Les lleialtats són indicadors construïts per nosaltres a
partir de preguntes de les enquestes treballades. Amb els indicadors mesurem el nivell de
lleialtat Competencial que està en relació amb els coneixements que es tenen duna
llengua; mesurem les lleialtats Instrumental Primària, Secundària i Escrita, en funció
dels usos orals i escrits de la llengua; i, per últim, localitzem la lleialtat Valorativa
que fa referència a la valoració de la llengua.
Com hem dit abans,
a partir de la combinació de les lleialtats descrites apareixen unes actituds o habitus
localitzables en grups lingüístics en lestructura social. Així, trobem cinc tipus
dhabitus lingüístics que nosaltres hem anomenat Lleialtat, Competència,
Idealització, Ús i Assimilació. Esta denominació està en relació amb la
característica més notòria dels grups lingüístics.
2.
Lleialtats lingüístiques i socials
Com apuntàvem
abans, la construcció dels indicadors de lleialtat lingüística sha fet
mitjançant les preguntes relatives al coneixement, ús i valoració del valencià que
trobem en el qüestionari (1) i (2) de
les enquestes analitzades.
Depenent de la
funció, podem considerar la llengua en una dimensió instrumental o valorativa. La
dimensió instrumental es realitza en la llengua, mentre que la valorativa es
realitza quan parlem 'de' la llengua. Segons Ninyoles (1975), esta distinció la devem a
Fishmann (1989). Nosaltres considerem una tercera dimensió per a les nostres anàlisis:
la competencial.
Així doncs, hem
transformat la informació continguda en les preguntes del qüestionari utilitzant
mitjanes ponderades de resposta. La ponderació consisteix en atorgar valors diferents a
les respostes en funció de la seua major o menor relació amb el nostre concepte central:
lleialtat lingüística. Es tracta duna ponderació opinable, però que objectiva la
medició i permiteix la seua discussió. En tot cas, obtenim cinc indicadors en relació
amb la competència, lús (oral escrit) i la valoració de la llengua.
2.1.1 Lleialtat Competencial
Aquest indicador
relatiu a la competència està construït a partir de les preguntes p1, p2, p3 i p4:
entendre, saber parlar, saber llegir i saber escriure respectivament:
|
P1
¿Entén el
valencià? |
P2
¿Sap parlar
valencià? |
P3
¿Sap llegir
valencià? |
P4
¿Sap escriure
valencià? |
Gens |
1 |
1 |
1 |
1 |
Un poc |
2 |
2 |
2 |
2 |
Bastant |
3 |
3 |
3 |
3 |
Perfectament |
4 |
4 |
4 |
4 |
A entendre el
valencià li assignem una ponderació d1, la més baixa de las quatre preguntes;
saber parlar i saber llegir les ponderem amb 2, ja que ambdues indiquen un nivell de
competència major que només entendre el valencià, ja que impliquen un procés de
codificació i descodificació, oral i escrit, respectivament. Per últim, a saber
escriure li assignem una ponderació de 3 per considerar que es tracta de la màxima
competència possible.
Esta assignació
de ponderacions laplicarem a las quatre opcions de resposta en cadascuna de les
quatre preguntes: "gens", li assignem el valor 0, ja que indica que no té cap
capacitat; "un poc", el valor 1; "bastante bé", el valor 2;
"perfectament", el valor 3. En definitiva, daquesta transformació obtenim
una nova variable en la qual un individu pot obtenir una puntuació màxima de 24 (entén,
sap parlar, sap llegir i sap escriure perfectament), i una mínima de 0 (no saber gens en
las quatre variables). Amb la finalitat de treballar amb un indicador situat entre els
valors 0 i 1, la dividim entre 24. Anomenarem esta nova variable Lleialtat Competencial.
2. 1. 2. Lleialtat Instrumental
Primària
Mitjançant
lindicador dús primari, construït amb les variables p5a, p5b, p5c i p5f, es
pretén mesurar el grau dús del valencià, en comparació amb el castellà, en els
principals àmbits de relació social primària. Aquestos són "a casa",
"amb els amics", "en tendes tradicionals" i "en el treball amb
compayns", i ponderem per 1, 2, 3 i 4 respectivament, per considerar una expressió
de major lleialtat lús del valencià en els espais més allunyats del nucli
familiar.
|