Logotip de la revista Noves SL

Presentació

hemeroteca

bústia

Logo

Sociolingüística catalana


Usos i representacions socials de les llengües a les Illes Balears, per Ernest Querol


CONTINUA


4.1.1.4 Disseny de la mostra

La població triada com a objecte d’estudi són, doncs, els estudiants de 4t curs d’ESO dels centres de les Illes Balears. Per tal de garantir una major representativitat de la mostra respecte a la població, s'han delimitat diferents estrats a controlar, d’acord amb un conjunt de variables considerades fonamentals per a la nostra recerca. Són les següents:

1. Divisió territorial: les Illes

2. Tipologies d’aglomeració poblacional:
-nuclis de població superiors a 30.000 habitants a Mallorca i Eivissa i 20.000 a Menorca;
-inferiors als 30.000 habitants a Mallorca i Eivissa i 20.000 a Menorca.

3. Tipologia del centre pel que fa a la seva titularitat: púbica / privada.

4. Tipologia del centre de secundària segons l’idioma utilitzat:
-ensenyament més en català;
-ensenyament més en castellà.

Atès que s'ha considerat com a unitat d’estudi el "grup-classe", s’ha optat per prendre una estratègia de tipus mixt en el disseny de la mostra. Específicament ha tingut dues etapes diferenciades:

Primera etapa. A partir de les dades facilitades per la Conselleria d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears, s’ha estimat que la població total d’estudiants de 4t curs d’ESO a centres d’ensenyament de les Illes Balears era de 3.897 estudiants a la privada i de 4.939 estudiants a la pública (curs 2000-2001).

De l’aplicació d’aquests criteris s’obté que la grandària mínima mostral ha de ser de 384 estudiants enquestats. Una vegada calculat el nombre mínim d’estudiants que s’han d’enquestar, partint d’una hipòtesi de 22 estudiants per grup-classe, es determina que el nombre total de grups-classe per passar-los l’enquesta (conglomerats, cluster sampling) es fixa en 18 grups mostrals, que es repartiran segons la situació geogràfica tal com ens mostra el quadre següent.

Hem observat que l'1.047 % de la població cursa 4t d'ESO. I que el percentatge d'estudiants que enquestem és del 4.47 %.

Segona etapa. En aquesta segona etapa, es prenen les decisions relatives a la distribució d’aquests 18 grups en base als estrats. Per tal de fer això, s’obté i s’analitza informació referent a les variables a controlar.

En la taula 1 presentem quina és la mostra resultant de l'aplicació dels criteris que acabem d'exposar i quantes enquestes hem obtingut en cada centre.

Taula 1. Mostra obtinguda segons tots els estrats

COL·LEGIS PRIVATS

Illa i població

Tipus d'aglome-
ració

Titularitat del centre

Orient. ling.

Estrat social

Nombre enques-
tes

% respecte al total

Lluís Vives

Mallorca

Palma

Palma

centre

Privada no concertada

Cat.

Alt

26

5,8 %

Pius XII

Mallorca

Palma

Palma

centre

Privada concertada

Cast

Mitjà

28

6,3 %

La Salle

Mallorca

Palma

Palma

Perifèria

Privada concertada

Cast.

Mitjà alt

31

7 %

Sant Vicenç de Paül (2)

Mallorca

Palma

Palma

Perifèria

Privada concertada

Cast.

Mitjà baix

25

5,6 %

St. Francesc d'Asís

Mallorca

Manacor

Urbà

Interior

Privada concertada

Cast.

Mitjà

24

5,4 %

Nostra Senyora de la Consolació

Mallorca

Alcúdia

rural

litoral

Privada concertada

Cast.

Mitjà baix

28

6,3 %

Cor de Maria

Menorca

Maó

Urbà

Privada concertada

Cast.

Mitjà alt

24

5,4 %

Virgen de las Nieves

Eivissa

Sant Josep

Rural

Privada concertada

Cast.

Mitjà alt

17

3,8 %


3 de 12