|
Mantenen les
substitucions entre verbs copulatius i entre verbs del mateix camp semàntic, en nombre
decreixent.
Les preposicions
bàsiques no augmenten. Els adverbis sí: introdueixen no gaire, poc, allà, a dins, a
fora, ara, a vegades
Ús predominant
destratègies economitzadores, però disminueix a la meitat el recurs a la demanda
directe dajut.
Poques
estratègies explicatives en les dificultats lèxiques, però són una mica més precises.
Els sintagmes
nominals són més complexos i diversos. Augmenta lús dels determinants indefinits,
poden posar dos determinants junts. La meitat incorpora adjectius i preposicions.
Encara la
majoria fan errors de gènere, i la meitat, errors de nombre.
La possibilitat
de construir sintagmes verbals més complexos fa augmentar el nombre derrors, fins i
tot lomissió del verb principal.
Disminueixen les
malformacions verbals i ja es limiten al verbs irregulars en les formes simples de
lindicatiu. Hi ha més autocorreccions. La majoria ja fa servir el perfet i el
futur. Lindefinit és més freqüent que limperfet.
La meitat fan
servir el condicional, el present i limperfet de subjuntiu.
Són més
freqüents les confusions de mode, i també les confusions entre temps verbals,
especialment lús del present en lloc del passat o del futur.
Tots els alumnes
fan servir pronoms àtons, però amb molts errors domissió, de confusió i
addició.
La majoria
construeixen ja subordinades temporals, condicionals de possibilitat i subordinades
relatives.
Han millorat la
producció discursiva: produeixen enunciats més llargs i complexos.
Encara
necessiten molt ajut: per completar una UIR requereixen més dun torn de paraula. El
ritme de conversa és encara molt lent i feixuc.
Augmenta
lautonomia del discurs i poden encadenar més informacions, però, en aquests casos,
les produccions resulten poc comprensibles i cal molt ajut per aclarir el sentit. Hi ha
força errors gramaticals que afecten la coherència del seu discurs.
Es manté el
recurs freqüent al castellà (prop del 15 % denunciats són en castellà).
Encara hi ha
dificultats en la comprensió dalguns enunciats de lentrevistadora (en prop de
la meitat dels alumnes). Un 25 % encara es mostren força inhibits en lexpressió.
També poden
incorporar, ocasionalment, alguns elements de qualitat: precisions, detalls
Millora la
competència, però només entre un 20% i un 30 % assoleixen els criteris de suficiència
en el discurs oral.
Pel que fa a la
lectura, encara hi ha tres alumnes que no poden llegir un text. Ateses les dificultats,
lentrevistadora decideix llegir-los el text expositiu a deu dels 16 alumnes. Només
el 25% assoleixen els criteris de competència en habilitats de lectura en veu alta. La
meitat no fan cap entonació i la majoria fan més de cinc errors en el desxifrat.
La comprensió
de textos és minoritària. Tres alumnes demostren comprensió suficient de la faula i del
text expositiu. Només dos ho assoleixen amb la notícia.
En
lescriptura, millora la cohesió del text (sis alumnes sen surten bé), però
cap dells no reuneix tots els criteris de suficiència.
MUS, per exemple,
explica la festa del Xai. És un noi de parla berber, que està a segon dESO, té 15
anys i fa 29 mesos que va arribar a Catalunya. La competència és mínima, perquè la
seva explicació no seria suficient sense els coneixements previs de
lentrevistadora, però és capaç daportar detalls, com la manera de matar el
xai, el fet de portar roba diferent
:
ENT: em podries
explicar com es fa la festa del Xai? Què és el que sha de fer?
MUS: ah!
aixins [fa un gest passant-se el dit pel coll]
|