|
Lèxic molt
limitat. Predomini dels verbs de tot propòsit, de caràcter més general (fer
menjar x cuinar). Ús de les preposicions fonamentals i dels adverbis
dafirmació, negació, ordre i alguns de quantitat. Moltes restriccions en
lús dadverbis temporals, de lloc i modals.
Predomini
destratègiques lèxiques economitzadores (gestos, deíctics, hiperònims,
onomatopeies
). Ús freqüent de la demanda directe dajut. Molt poques
estratègies explicatives (definicions, descripcions, analogies
).
Errors de
confusió entre verbs copulatius, entre parelles de verbs oposats (venir x anar) o
entre verbs del mateix camp semàntic (preguntar x dir) o entre daltres verbs
(portar x tenir).
Sintagmes
nominals molt simples. Omissió de larticle determinat en els primers mesos;
omissions de lindeterminat; molt pocs adjectius; errors freqüents de gènere,
especialment en els femenins. Menys errors de nombre.
Sintagma verbal:
omissió freqüent del verb principal. Freqüents malformacions verbals, ja en
lindicatiu. Ús del present, limperfet i lindefinit, però el perfet i
el futur no apareixen a la meitat dels alumnes. El condicional és rar i el subjuntiu és
excepcional i sempre forçat.
Ús dels pronoms
àtons, molt limitat i amb errors abundants.
Adquisició
progressiva de la coordinació, la subordinació causal, completiva i temporal. Les
relatives i les finals són rares.
Necessiten molt
ajut de linterlocutor: baixa densitat del discurs: necessiten més de dos torns de
paraula (i dajut), per terme mig, per completar una informació concreta. Molt
escassa autonomia de discurs: una sola producció de 4 UIR en un torn de paraula en tot el
corpus.
Fàcilment es
recorre al castellà en enunciats complets (un 15% dUIR estan formulades en
castellà).
Poden aparèixer
dificultats de comprensió de lenunciat de lentrevistadora. Un nombre
considerable dalumnes, mantenen una actitud dinhibició i retraïment
important al llarg de tota lentrevista.
No aportació
personal a la conversa: es limiten a contestar el que es demana. Tendeixen a evitar els
temes complexos (p.e. les festes populars: no sé
)
Desenvolupament
temàtic mínim.
Lectura: el
domini de les habilitats de lectura en veu alta és rar.
La competència
en lectura de textos narratius és excepcional.
Només una
alumna aconsegueix comprendre la notícia i el text expositiu.
Gairebé la
quarta part no aconsegueixen escriure un text mínim. Només una quarta part dels alumnes
poden construir un text simple, comprensible i amb cohesió.
Com a mostra de
les produccions daquest grup, hem triat ABD, un noi de 4t de primària que fa 16
mesos que ha arribat. Explica la festa del Xai, duna forma mínima, però
aconsegueix explicar el nucli fonamental:
ENT: i com és la
festa de Xai allà, al Marroc? Com la feu? Què sha de fer?
ABD: eh
menjar xai.
ENT: molt bé!.
Però com? es reuneixen els amics, no? I què fan?
ABD: no. Cada un
té un xai. I el que tenen xai
vénen a fer festa amb nosaltres.
ENT: els que tenen
xai es reuneixen tots i mengen el xai plegats
ABD: sí.
ENT: i no
sha de fer res més? No hi ha més coses per fer aquell dia? És un dia
especial
ABD: no.
El sistema lingüístic
del grup B (entre 18 i 36 mesos d'estada)
Es mantenen els
mateixos errors fonològics encara que en menys quantitat.
Fan servir el
doble de verbs que al grup A, especialment en els àmbits daccions generals i vida
quotidiana.
|