ENT: [somriu]
aixís
sha de tallar el coll...
MUS: sí.
ENT: al xai,
uhmm
i què més? Què més es fa?
MUS: eh
fas
eh
cuscús, fas el cuscús.
ENT: sí, què bo!
MUS: el xai a
sobre de
no a sobre, a dalt
ENT: sí, a dalt
del cuscús
MUS: sí, sí. I
menjo.
ENT: uhmm
molt bé; menjar el xai amb la família
MUS: sí,
amb
[murmuri]
ENT: i alguna cosa
més
es fa aquell dia? Alguna cosa especial?
MUS: sí. Quan em
donen els diner
a vegades donen un diners
a vegades no.
ENT: ahà
MUS: jo compro.
Vaig a una tienda
o compro una cosa per menjar
per jugar
i de tot.
ENT: molt bé, i
alguna
MUS: i canvio la
ropa
ENT: ah! Et
compren roba nova
El sistema
lingüístic del grup C (més de tres anys d'estada)
A partir dels 30 /
36 mesos destada a Catalunya, la gran majoria dalumnes assoleixen una
competència suficient en el discurs oral en català.
Els errors
gramaticals que encara persisteixen al grup C (ni que sigui ocasionalment) indiquen els
aspectes més difícils en ladquisició del català per part dalumnes
marroquins:
- Vacil·lació fonològica E / I, encara que sigui ocasionalment
- Omissions no habituals de larticle definit
- Confusió en lús dels pronoms àtons
- Omissions no habituals del verb principal
- Malformacions verbals en els temps compostos
- Confusió en lús dels temps verbals, especialment lús dels temps de passat
en lloc dels hipotètics: futur, el condicional o el subjuntiu.
- Errors en lús dels nexes de subordinació.
Es mantenen també
dificultats lèxiques en un discurs de baixa densitat verbal (una UIR per torn de
paraula).
Es fan servir
escassament les estratègies de caire explicatiu per resoldre limitacions lèxiques.
Pel que fa a la
lectura i a lescriptura, en la nostra mostra, lassoliment de competència
suficient segons els criteris marcats, només sassoleix a partir dels quatre o cinc
anys destada a Catalunya.
TAJ pot
il·lustrar una competència suficient en lexplicació duna festa,
majoritària en aquest grup. És un noi de 6è de primària que fa sis anys que viu aquí.
TAJ: sí, la
Pasqua, quan acabem el Ramadan. (
) ara
anem a on venen els xais; comprem el
xai i el
[senyala el coll i fa el gest de degollar] com es diu? El matem, no sé
com
ENT: ah! li talleu
el coll.
TAJ: sí, li
tallem el coll i el mengem. (
) I ens compren roba nova. (
) al Marroc ho fan
més bé; perquè és el seu país.
En canvi, SET, un
noi de 3r de primària, que va arribar fa quatre anys, introdueix molts més detalls
(informacions) del ritual de matar al xai:
SET: el matem amb
un daixò.
ENT: i se li talla
el coll
SET: però tot no,
fins aquí [senyala], i quan li surt sang, li posem aigua per aquí [senyala el turmell] i
després linflem (
) Linflem perquè la grassa no se quedi enganxada al
daixò
Nosaltres el matem a casa.
|