En el cas de textos informatius
--recordem que es tracta duna notícia usada per avaluar la comprensió lectora
dalumnes del cicle mitjà de Primària-- els resultats suficients apareixen, amb
excepcions, a partir del cinc anys destada al país. Finalment, pel que fa als
textos expositius, lèxit és excepcional fins arribar als sis anys destada a
Catalunya.
Ja hem dit que els
resultats de lescriptura no permeten obtenir dades generalitzables.
En els resultats
obtinguts, les altres variables considerades, al marge del temps destada, és a dir,
la variable de gènere dels alumnes, la variable etapa educativa i la variable dedat
darribada, no han mostrat diferències significatives, en cap cas.
Probablement, a
molts professionals de lensenyament els sorprendrà --com ens va passar a nosaltres
mateixos-- que ledat dincorporació al sistema educatiu no sigui
significativa. Aquesta variable lhem considerada entre els alumnes del grup C, és a
dir aquells que fa més temps que són a Catalunya. En aquest grup, els alumnes que es van
incorporar al sistema educatiu a lEducació Infantil o als primers cursos de
Primària, no obtenen millors resultats que els que shi van incorporar de més
grans. Com a mostra, podem observar els resultats en comprensió lectora dels diferents
textos en els alumnes del grup C, ordenats segons ledat que tenien quan van arribar
a Catalunya.
Tot i que la
mostra considerada en aquest cas (16 alumnes) és petita i no permet generalitzar,
segurament els resultats inviten a qüestionar una creença molt estesa al sistema
educatiu. De fet, els alumnes dorigen marroquí no tenen suports específics per a
ladquisició del català fins a partir de tercer de primària, al menys a les
escoles de la zona estudiada.
Tampoc han
resultat significatius els resultats en funció de la variable que agrupa els alumnes
segons si són de Primària, o estan escolaritzats a lESO. Cal dir que la manca
dinformació objectiva sobre el nivell descolaritat al país dorigen
dels alumnes, abans de la seva arribada a Catalunya, ha impedit de considerar aquesta
variable que, sens dubte, hauria aportat dades interessants.
6. Resultats pel que fa al procés d'adquisició del català per part dels
alumnes d'origen marroquí a l'ensenyament obligatori
Lanàlisi
del corpus recollit, permet avançar una primera descripció general dels sistemes
lingüístics que els alumnes marroquins van desenvolupant successivament en el procés
dadquisició del català. Ateses les limitacions despai pròpies dun
article, ens limitem a fer una síntesi, forçadament breu, daquests sistemes
lingüístics. Aquesta síntesi, daltra banda, es limita als aspectes estudiats:
anàlisi derrors i produccions gramaticals (fonologia, lèxic i morfosintaxi);
competència discursiva, lectura i escriptura.
Per tal de donar
veu als propis alumnes, recollirem un fragment de cada grup que sembla prou representatiu
del moment dadquisició. Per a facilitar la comparació, mostrarem la mateixa
seqüència: lexplicació duna festa popular viscuda per ells. Les
transcripcions shan posat amb lortografia i puntuació normativa, per tal de
facilitar la lectura.
El
sistema lingüístic del grup A (menys de 18 mesos destada a Catalunya)
Vacil·lació E
/ I; en menor grau O / U; ocasionalment A / E. Sovint errors per desconeixement del terme
correcte.
|