|
Igualment,
a mesura que augmenta el temps destada, i per tant lescolarització, a
Catalunya, millora visiblement la competència en lectura, tant pel que fa a textos
narratius, com informatius i expositius.
Aquí, també, els
resultats mostren la dificultat creixent en la comprensió dels diversos tipus de text:
narracions, notícies i la dificultat superior del text expositiu.
En canvi,
lavaluació de competència en escriptura, a partir de la reescriptura de la
faula, ha resultat molt difícil per a tots els alumnes de la mostra, de forma que els
criteris establerts només saconsegueixen de forma excepcional a tots els tres
grups. La coherència ha estat laspecte més difícil: només tres alumnes han
incorporat els elements específics de la faula (la intenció denganyar a través
les adulacions, per aconseguir el formatge) i menys de la meitat (el 41%) han incorporat
al seu text tots els elements narratius bàsics (personatges, conflicte, acció i
desenllaç). La cohesió, lligada al progressiu domini gramatical de la llengua, ja és
assolida per la majoria dels alumnes que fa més de tres anys que estan escolaritzats
aquí. Com anècdota, podem dir que lortografia arbitrària, ni que sigui inicial,
és excepcional als grups A i B, fins i tot en els alumnes dESO i que al grup C
només apareix a la meitat dels alumnes.
Les diferències
de resultats entre els tres grups definits pel temps descolarització, resulten
significatives, estadísticament (1), especialment entre el grup B i el
grup C. En canvi, la millora de resultats entre els grups A i B no assoleix significació
clara, ni a la conversa, ni a la lectura. Això obliga a revisar els límits cronològics
de les successives etapes en el procés dadquisició. Val a dir que aquest no era un
objectiu de la recerca i, per això mateix, només podem aproximar unes hipòtesis que
caldria confirmar.
Per fer aquesta
aproximació, hem ordenat els resultats de cada alumne segons el temps darribada.
Lalumne que fa menys temps que va arribar, ho va fer fa cinc mesos. El que fa més
temps, va arribar fa 12 anys, quan en tenia un dedat. Recordem que cap alumne de la
mostra no ha nascut a Catalunya. La representació gràfica dels resultats, ordenats
així, indica a partir de quin temps destada a Catalunya es comencen a obtenir els
resultats suficients o bons a cada ítem, segons els criteris fixats.
Així, per
exemple, pel que fa a la competència discursiva en conversa, observem que és a partir
dels 30 mesos destada a Catalunya que comencen a obtenir-se resultats valorats com a
suficient o bons.
Resultats similars
els hem obtingut a lexplicació de festes populars i a la resolució del dilema. Des
del punt de vista de lanàlisi estadística, efectivament, les diferències de
resultats tenen una significació clara si agrupem els alumnes entre els qui fa menys de
30 mesos que van arribar i la resta. És a dir, semblaria que cal una estada dun
mínim de dos anys i mig a Catalunya, amb escolarització, per aconseguir una competència
suficient o bona en conversa. Pel que fa als altres tipus de discurs, de major
dificultat, els resultats no són concloents.
Des del punt de
vista de les possibilitats daccedir als requeriments escolars, és especialment
rellevant la competència lectora. Pel que fa als textos narratius, sembla que, malgrat
excepcions, és a partir de quatre anys que la majoria dels alumnes obtenen resultats
suficients.
|