En profunditat

  • Projecte "Escolta'm" per a una tutoria personalitzada

    Antoni Giner i Carme Saumell

    Aquest article pretén fer una petita presentació del projecte "Escolta'm". Es tracta d'un projecte que se situa dins de l'àmbit de l'acció tutorial als centres educatius, tant de primària com de secundària.

    El projecte proposa personalitzar l'escola amb un pla d'intervenció educativa que estableixi una vinculació educativa positiva entre el tutor i l'alumne, i que proporcioni a tot l'alumnat factors promotors que els reconeguin i els acompanyin en el seu creixement per anar aconseguint cotes de seguretat personal que els ajudin a desenvolupar-se de manera integral i satisfactòria.

Àmbit jurídic

  • El Pla de parentalitat en el llibre II del Codi civil de Catalunya relatiu a la persona i la família

    Elena Lauroba
    UB, e.lauroba@ub.edu

    L'1 de gener de 2011 va entrar en vigor el llibre II del Codi civil de Catalunya, relatiu a la persona i la família (Llei 25/2010, de 29 de juliol), que reforma i actualitza els continguts del Codi de família (1998) i introdueix novetats importants, amb la voluntat d'adaptar-se a l'evolució de les famílies i la societat en els darrers anys. Aquí volem destacar que, en la regulació de la crisi de parella, els dos aspectes més remarcables són l'aposta per la guarda conjunta com a modalitat preferida/preferent i la regulació del Pla de parentalitat.

La Finestra

  • Acompanyant famílies en situació de risc: L'espai maternoinfantil EQMON

    Núria Capdevila Seix, educadora social d'EQMON
    En representació de tot l'equip d'EQMON

    Ben al mig de l'Eixample esquerre, a tocar del parc de l'Escorxador i amb llum natural durant tot el dia, un espai curiós s'entreveu entre comerços, associacions, pisos particulars i la parròquia. En un lloc ple de joguines, peluixos, informes, xumets, trossos de roba i cafès es reuneixen diàriament un grup de mares, un grup d'infants, i un de professionals que intenten fer de cada matí una estona agradable, d'intercanvi i d'aprenentatge.

Actualitat i informacions

  • Es regula la protecció dels menors durant el règim de visites de progenitors i familiars

    El passat mes de juny es va aprovar el Decret que regula els serveis tècnics de punt de trobada, un recurs que té com a objectiu atendre i prevenir la conflictivitat familiar en un lloc neutral i transitori amb personal qualificat. Actualment hi ha 20 serveis tècnics de punt de trobada estesos per 17 municipis catalans, que el 2010 van atendre més de 1.600 menors.

    Llegir més...

  • El Comitè dels Drets del Nen celebra el 30 de setembre el seu debat general entorn dels drets dels nens i nenes amb pares i mares que estan en centres penitenciaris

    La jornada tindrà lloc a Ginebra (Suïssa) i supervisarà l'aplicació de la Convenció, concretament del seu article 9, amb relació als drets dels nens i nenes que tenen els pares en centres penitenciaris.

    Atesa la complexitat del tema, el Comitè ha proposat abordar-lo partint de dos grups de treball sobre dues vessants:

    • Nadons, nens i nenes que viuen amb els pares i mares que estan a la presó o els visiten.
    • Nenes i nens ubicats fora dels centres penitenciaris quan els seus progenitors són empresonats.

    Per a més informació: Web del Comité de los Derechos del Niño

  • La Creu Roja informa sobre l'impacte de la crisi en la infància i les famílies

    La Creu Roja de Catalunya ha presentat, el passat mes de juliol, el primer informe de l'Observatori de Vulnerabilitat de l'entitat. Aquest estudi pilot té el nom de "L'impacte de la crisi en la infància i les famílies", i té com a objectiu apropar-se als usuaris dels programes de lluita contra la pobresa i l'exclusió social de la Creu Roja a fi d'avaluar la incidència dels projectes sobre aquestes persones i poder detectar noves necessitats per adaptar així l'actuació humanitària de l'entitat a la variable realitat social.

    Per a més informació: L'impacte de la crisi en la infància i les famílies

Formació

  • Congrés: "Familias, adolescentes, drogas"

    Organitza: Fundación de ayuda contra la drogadicción y Ministerio de Sanidad, Politica Social e Igualdad
    Dates: 28, 29 i 30 de setembre de 2011
    Lloc: Bilbao
    Telèfon: 900 4311295 Fax: 93 3126945
    Congresofad@fad.es
    Enllaç web al programa


  • Jornada "L'atac contra allò humà". Una jornada de treball amb Pierre Benghozi

    Organitza: Fundació Congrés Català de Salut Mental
    Dates: dissabte, 1 d'octubre de 2011
    Lloc: Barcelona
    Telèfon: 93 2386247 Fax: 93 2183665
    info@fccsm.net
    PDF del programa

  • Altres cursos...

    Trobareu més informació a continuació.

Beques, ajuts i premis

  • Premis Catalunya d'Educació

    Convocatòria per a la concessió dels Premis Catalunya d'Educació, de reconeixement social a mestres, professores, professors, centres d'ensenyament i institucions impulsors de l'escola catalana corresponents a l'any 2011.

    El termini de presentació de les propostes finalitza l'11 d'octubre.

    PDF de les disposicions

La Biblioteca

  • Altas capacidades en niños y niñas. Detección, identificación e integración en la escuela y en la familia

    Portada del llibre

    Aquest llibre se centra en l'anàlisi dels trets més rellevants de la personalitat dels nens i nenes que formen part del col·lectiu d'alumnes amb altes capacitats. Segons les seves apreciacions, poden presentar característiques molt variades, que es poden mostrar amb conductes de retraïment o comunicació en excés, indisciplina, indiferència o emotivitat, i creatives i individualistes per evitar l'avorriment. Com a annex, s'ofereixen diferents qüestionaris per edat per facilitar la detecció i el tractament des de la valoració de la família, l'educador/a i el mateix alumne. Afavorim sense cap dubte la necessària col·laboració entre els agents implicats en el procés educatiu d'aquest col·lectiu tan silenciós, però amb una alta representació en l'alumnat de l'actualitat.

    Autores: M. Teresa Gómez Masdevall i Victòria Mir Costa
    Editorial: Narcea
    Preu: 15 €
    Enllaç web a la fitxa del llibre

  • Salvar tu vida

    Portada del llibre

    La psiquiatra Alice Miller fa quasi 30 anys que estudia els traumes infantils derivats de la violència i els maltractaments vers els infants i els adolescents. En aquesta obra, a més d'explicar les seves causes i conseqüències, ens planteja algunes propostes per superar-los.

    Proposa, en primer lloc, establir una nova forma de comunicació amb un mateix i amb els altres; l'adult que no ha patit maltractaments en la seva infància "en lloc de compadir els pares, i culpabilitzar-se a si mateix, ha de posar-se al costat del nen/a maltractat que una vegada podia haver estat".

    I alhora, s'introdueix en un territori nou, ja que segons ella ningú no ha explorat la qüestió del que un nen/a sent quan pateix maltractaments, ni tampoc els efectes que la repressió d'aquests sentiments produeixen a la vida adulta i les relacions socials.

    Autora: Alice Miller
    Editorial: Tusquets
    Preu: 19,23 €
    Enllaç web a la fitxa del llibre

  • Acción socioeducativa con infancias y adolescencias. Miradas para su construcción

    Portada del llibre

    Aquest llibre està pensat i escrit a diferents llocs geogràfics i disciplinaris, i, segons els seus autors, amb l'objectiu d'ubicar temes centrals que col·laborin en la reflexió del treball educatiu social. Des de diverses mirades (psicologia, treball social, pedagogia, educació social) ens conviden a participar en la comprensió de la complexitat dels processos educatius en el camp de les infàncies i els riscos socials.

    El que implica créixer en condicions de dificultat social, els processos de socialització i la cultura, el treball educatiu social i el lloc de l'educador, els sistemes de protecció a la infància, la història de les institucions de protecció social, són els temes principals desenvolupats en aquesta obra. També intenta ser un compromís amb les noves generacions per contribuir a generar condicions per a l'acció educativa i a obrir escletxes per tal que tothom tinguem un espai en allò que ens és comú de l‘educació i de la societat.

    Autors: Paola Fryd (coord.), Alicia Abal, Sandra Leopold, Fernando Miranda, Encarna Medel i Segundo Moyano
    Editorial: UOC
    Preu: 23 €
    Enllaç web a la fitxa del llibre

  • Cartes al meu fill. Un català de soca-rel, gairebé

    Portada del llibre

    «Sovint em diuen que no semblo marroquí, com si m'estiguessin dient un compliment, tirant una floreta. "I per què t'enfades, noi?, si jo volia alegrar-te el dia!", em va dir una vegada una senyora. Durant l'adolescència em molestava molt, moltíssim, que, d'una banda, no es deixés de gratar la nafra de la diferència estigmatitzant i, de l'altra, se m'intentés recompensar disfressant-me d'un europeu autèntic o, millor, d'un quasi europeu.»

    Així és com es presenta Saïd El Kadaoui Moussaoui, nascut a Beni Sidel (Nador, el Marroc) el 1975 i que es va instal·lar a Catalunya als set anys.

    Llicenciat en psicologia i màster en psicopatologia i psicoteràpia psicoanalítica, treballa com a psicòleg a l'Hospital de Dia d'Adolescents de Gavà i ha col·laborat i col·labora com a docent en diversos màsters i postgraus de la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Girona i la Universitat Ramon Llull, a part d'impartir conferències en nombroses institucions. Les seves classes i conferències giren a l'entorn de la salut mental en contextos de migració i identitat, adolescència i migració.

    En aquest llibre, dirigeix al seu fill Elies unes cartes carregades de tendresa, ironia i humor, però també d'intel·ligència i esperit crític. Una visió nova i valenta de les migracions, la relació entre nosaltres i els altres, la identitat personal i el sentiment de pertinença a una cultura, o a més d'una cultura.

    Autor: Saïd El Kadaoui
    Editorial: Ara Llibres
    Preu: 16 €
    Enllaç web a la fitxa del llibre

  • Valors tous en temps durs

    Portada del llibre

    L'equip d'investigadors de la Càtedra Lideratges i Governança Democràtica d'ESADE i la Fundació Lluís Carulla han elaborat l'estudi Valors tous en temps durs, que recull els resultats obtinguts en la darrera Enquesta europea de valors passada a Catalunya a 1.200 persones entre els mesos de maig i juny de 2009.

    Sense entrar en consideracions sobre la tipologia de preguntes formulades als enquestats, l'estudi presenta una fotografia transversal de la societat catalana i confirma una tendència creixent cap a d'individualisme.

    Pel que fa a l'associacionisme i al voluntariat, la recerca informa de l'augment de l'activitat del sector, però amb noves tendències: les entitats estan formades per un perfil de ciutadà cada vegada més clientelar i d'implicacions febles, de baix compromís (sobretot en les noves generacions), que participa en més entitats però està menys disposat a ocupar-se de la seva gestió.

    L'estudi classifica la població catalana en cinc categories, diferenciades pel seu sistema de valors: neoconservadors (28,4%), individualistes egocèntrics (10,8%), individualistes pragmàtics (16,4%), individualistes cívics (24,4%) i neomoderns (20%).

    Valors tous en temps durs resulta un pretext per conèixer-nos, millorar, treballar per convertir els valors tous en sòlids, avançar com a societat i preservar l'estat del benestar. I ens deixa un repte: plantejar-nos si per realitzar-nos personalment i amb llibertat, hem de dedicar també una part de la nostra vida a ajudar a construir un entorn, un país i un món millor.

    Autors: Javier Elzo i Àngel Castiñeira, Pau Mas, Teodor Mellén, Carlos Obeso, Ferran Sáez i Lluís Sáez
    Editorial: Barcino
    Preu: 38 €
    Enllaç web a la fitxa del llibre

Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència
Av. Paral·lel, 52
Telèfon: 93 483 10 00
Correu-e: sec_inf_ad@gencat.cat
ISSN 1988-7612

Generalitat de Catalunya. Departament de Benestar Social i Família. Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència