|
Sumari
1.
Introducció
2. La
mirada pragmàtica: precedents i orígens
3.
Orientacions i connexions
4. Vells i
nous temes, velles i noves teories
5. Tres
exemples i una proposta
6.
Confluències i perspectives
7.
Bibliografia
1.
Introducció
Tenint en compte
laudiència prototípica daquesta revista, i parafrasejant el títol dun
llibre força conegut de lògica per a lingüistes (i també duna pel·lícula de
Woody Allen), aquest article shauria pogut titular "tot allò que un(a)
sociolingüista volia saber de la pragmàtica
però no satrevia a
preguntar". Però segurament no hauria estat gaire just, perquè encara que
sociolingüistes i pragmatistes continuen sent dos gremis bastant independents, les
connexions entre tots dos són prou evidents, i per exemple no costa gaire de trobar noms
cèlebres que es poden adscriure als dos bàndols. Aquestes connexions fan que la
pragmàtica hagi fet seva una bona part de la descoberta sociolingüística i,
encara que potser no duna manera tan evident, que la sociolingüística hagi tendit
a integrar si més no alguns dels (des de la seva perspectiva) nous temes o reptes
dabast pragmàtic.
Fent una altra
paràfrasi, ara duna cita famosa de Roman Jakobson, si acceptéssim que res
lingüístic no ens és aliè, potser també ens veuríem abocats a admetre a continuació
que, duna banda, la reflexió sociolingüística no pot ser aliena a la pragmàtica
(si no és amb el risc de crear una mena de pragmàtica angelical o asocial, com la
gramàtica) i, duna altra, que la reflexió pragmàtica ha destar inclosa en
els plantejaments sociolingüístics (per evitar una sociolingüística ignorant dels
fenòmens comunicatius).
2.
La mirada pragmàtica: precedents i orígens
El que sha
convingut a anomenar la mirada o perspectiva pragmàtica, amb un terme
deliberadament ampli, sha dentendre, més que com una disciplina o orientació
determinada, com una confluència de corrents, amb diversos precedents i orígens cada un
(cf. Levinson 1983, Verschueren, Östman i Blommaert (eds.) 1995, Mey (ed.)
1998,Verschueren 1999).
La retòrica
clàssica en seria el primer, amb un èmfasi evident en el discurs oral, i la filosofia
del llenguatge, molts segles més tard, en seria un dels últims, amb linterès per
una teoria de lacció humana, que es concretarà en la teoria dels actes de parla
(J. L. Austin, J.R. Searle).
Des dels
plantejaments gramaticals, sha tendit a arribar a la pragmàtica o bé per la
insuficiència de les teories semàntiques (quan es trobaven amb lescull del context
dús), o bé per la necessitat i la voluntat de defensar plantejaments
funcionalistes (per exemple els de M.A.K. Halliday) que integressin els fenòmens de
variació lingüística. A més, aquesta última línia entronca, a la pràctica, amb els
desenvolupaments de la sociolingüística interaccional, lantropologia lingüística
i letnografia de la comunicació (D. Hymes i J.J. Gumperz).
Altres tradicions
més especifiques o limitades han donat pas també a la pragmàtica, com en el cas de la
teoria de lenunciació (R. Jakobson, E. Benveniste), o en el de teories
psicolingüístiques i cognitives (L. S. Vygotsky). Els camps de la lingüística textual
i de lanàlisi del discurs shan constituït, igualment, al costat del de la
pragmàtica, i les interrelacions entre tots són múltiples.
Per acabar, la
reflexió semiòtica (interessada en lestudi dels signes i de la comunicació)
sempre sha esmentat com un dels camins principals darribada a la pragmàtica,
sobretot gràcies als plantejaments de Ch. S. Peirce i de Ch. W. Morris, tots dos en la
tradició nord-americana, i de M. M. Bakhtin en la tradició (més lligada a la crítica
literària) soviètica. A Peirce, amb la reformulació de Morris, li devem la concepció i
la definició encara més usual de la pragmàtica, com a branca de lestudi
semiòtic, complementària de la sintaxi i de la semàntica, que analitza les relacions
entre els signes i els usos o usuaris.
Aquesta
definició, malgrat que pot ser criticada per vaga, és una bona i fàcil manera de
centrar la pragmàtica, si més no amb caràcter general i per intensió, és a
dir, fent esment del tret que permet destriar els objectes que formen o no formen part del
conjunt (en aquest cas tot allò que faci referència a lús lingüístic). Resulta
complex trobar altres trets més específics que substitueixin o concretin
lanterior, i per això sovint sha acabat definint la pragmàtica per
extensió, és a dir, esmentant un per un els objectes destudi que inclou (els
actes de parla, la dixi, les inferències, la modalitat, etc.).
3.
Orientacions i connexions
¿Què té
doriginal, en definitiva, la mirada pragmàtica que no es trobi en altres mirades
veïnes? Potser no hi ha un sol punt específic, però sí la suma de tot un seguit de
trets i interessos (cf. Payrató 2003): lèmfasi en els subjectes parlants o de
lenunciació, els lligams entre el text i el context, la voluntat dexplicar el
significat (literal i no literal) i la seva interpretació,
la regulació de la conducta lingüística, la integració dòptiques
complementàries sobre lús, la necessitat dexplicar la variació funcional,
en particular, i la variació i la diversitat, en general
Els precedents,
per una banda, i els objectius, per una altra, acaben de donar un tint especial a les
diferents orientacions pragmàtiques, des de les més lligades a la sociolingüística
fins a les més gramaticals (la sociopragmàtica i la pragmalingüística,
segons Leech 1983), i des de les més generals, preocupades pels universals pragmàtics i
per les condicions o requisits generals de lús lingüístic, fins a les més
particulars, que emfatitzen la descripció daspectes o recursos específics
duna llengua o una cultura determinades.
De fet, es pot
convenir que sovint no resulta gaire fàcil de destriar on sacaba la pragmàtica i
on comença la sociolingüística (vegeu per exemple Calsamiglia i Tusón 1991; cf. com a
manuals Boix i Vila 1998 i Bassols 2001). Tanmateix, tampoc no es treu cap profit de
subsumir tota la recerca sobre lús lingüístic sota rètols generals, que pot
semblar que unifiquen, però que en realitat acaben actuant com a simples calaixos de
sastre. La línia del progrés sembla més aviat la dintentar determinar, tant des
dun angle diacrònic com sincrònic, quina és la xarxa teòrica de connexions en
què se situa cada recerca particular. A grans trets, les orientacions predominants en la
recerca pragmàtica són, primer de tot, les de qualsevol altra ciència:
lorientació sovint mal anomenada teòrica, que es correspon amb la recerca
bàsica i que inclouria la metapragmàtica, lorientació descriptiva (que
inclou al seu torn necessàriament un component contrastiu i un dhistòric) i
lorientació aplicada, encaminada a la resolució de problemes pràctics
derivats de lús lingüístic.
El desenvolupament
duna explicació pragmàtica, com a teoria general de lús, que
inclogui una resposta satisfactòria a qüestions com els universals pragmàtics i els
processos de gramaticalització (o, en el fons, les relacions entre la pragmàtica i la
gramàtica), no es pot deslligar de la recerca dabast més empíric, descriptiva,
sobre el pes dels factors socials i culturals en lús lingüístic. Aquesta
orientació ha de permetre una especulació teòrica ben fonamentada en una adequada base
empírica, i a més ha de facilitar les aplicacions de tota mena, ja sigui en el camp de
lensenyament de llengües, en la resolució de conflictes propis de la interacció
ordinària o de la comunicació interètnica o intercultural, en la diagnosi i la teràpia
de les pertorbacions lingüístiques, etc.
4.
Vells i nous temes, velles i noves teories
Les múltiples mirades
que admet lobjecte danàlisi que constitueix lús lingüístic
sacaben concretant en diferents maneres de fotografiar (o filmar, si
preferim una metàfora menys estàtica!) aquest objecte. La pragmàtica sha
desenvolupat amb teories que, de manera més o menys fidel, han incidit sobre els
següents nuclis o centres dinterès (vegeu Payrató 2003):
a)
Les regles i els principis: ¿quines normes de control regulen lús lingüístic o
la conducta lingüística dels interlocutors?
b) El
context: ¿com saparellen els enunciats amb els contextos dús?
c) El
significat i les inferències: ¿com reconeixem i interpretem el significat dels enunciats
lingüístics?
d) La
gramaticalització: ¿fins on arriba la pragmàtica en relació amb la gramàtica, i com
es produeixen els processos de gramaticalització?
e) La
funcionalitat: ¿com sadapta el llenguatge com a maquinària o sistema als requisits
que demana el seu funcionament?
Daquests
diferents centres dinterès i de les preguntes corresponents sorgeixen teories que
intenten aportar llum sobre una problemàtica que ja sintueix que és difícil de
reduir a un sol paràmetre. Les tradicionals teories sobre els actes de parla què
fem quan parlem--, amb la distinció entre les dimensions locutiva (lacte de
dir), il·locutiva (el que fem quan diem alguna cosa, en el sentit
dasseveració, ordre, etc.) i perlocutiva (el que en resulta, del que diem, en el
sentit defecte en el receptor), són les que han promogut més estudis pragmàtics.
Aquests shan desenvolupat, en particular, sobre el cas dels actes indirectes, en
què la força il·locutiva no coincideix amb la que esperaríem atès el significat
literal de lenunciat; per exemple, Has deixat el llum encès com a demanda
perquè algú lapagui, i no com a simple asseveració.
La teoria sobre
els actes de parla encara avui té força vigència (vegeu en especial Kerbrat-Orecchioni
2001 i Vanderveken i Kubo (eds.) 2001), tot i que les teories inferencials, més
preocupades pels significats addicionals que per una teoria general de lacció
humana, han passat a ocupar el lloc preminent en la recerca. No ho han fet, però, sense
dissensions: a part de les teories sobre largumentació (vegeu Anscombre i Ducrot
1983, Moeschler i Reboul 1994), les dues orientacions principals se centren en les
propostes de Levinson (1983, 2000), per una banda, i les dSperber i Wilson
(1986/1995), per una altra. Aquests últims són els iniciadors i defensors de la teoria
de la rellevància, que proposa el principi de rellevància (o pertinència) com a guia
estructuradora de lactivitat comunicativa i cognitiva, més en concret de la manera
com produïm i entenem els enunciats lingüístics.
La importància de
la rellevància o pertinència ja havia estat erior, el de recollida per H. P. Grice,
però no formulada com a principi, sinó amb un estatus de màxima conversacional,
companya de les de veritat, quantitat i manera. Totes quatre
concretaven, en el planteig de Grice, el principi de cooperació conversacional,
que estableix la col·laboració dels interlocutors en lempresa conversacional.
Altres principis, referents a la relació, la quantitat, la informativitat, la
comunicabilitat i la cortesia (o el tacte), han estat també presents en les múltiples
propostes sobre la regulació de lús lingüístic (cf. Lakoff 1973, Leech 1983,
Horn 1988, Mey 1993, Verschueren, Östman i Blommaert (eds.) 1995, Mey (ed.) 1998).
El context
continua sent un cavall de batalla en molts sentits, ja sigui entès en termes cognitius,
com en la teoria de la rellevància, o en termes més aviat socioculturals i situacionals.
Probablement hi ha poques nocions en pragmàtica (i en lingüística) més difuses i
controvertides que aquesta, present en moltes teories i, especialment, en les que es poden
entendre com una explicació de ladaptabilitat del llenguatge (vegeu Verschueren
1987 i 1999). Aquesta capacitat adaptativa implica alhora lelaboració de teories (o
subteories) que permetin explicar la funcionalitat del vehicle lingüístic (com un tret
universal) i la gramaticalització de certes estructures, les quals representarien, en el
fons, com a nucli sintàctic, allò que en realitat és lessència de la
pragmàtica, és a dir els elements universals de caire pragmàtic que han estat
codificats (per exemple el jo i el tu de la interacció; vegeu Mey (ed.)
1998).
Difícilment una
sola de les actuals teories pragmàtiques pot donar avui explicació als interrogants que
se susciten, tant als més arrelats en la tradició com als més nous, propis de les
successives propostes. Els estudis sobre la dixi com a lligam entre el sistema i
lús, de caire personal, despai i de temps i la modalitat, entesa en un
sentit ampli com a manifestació del subjecte parlant en lenunciat, shaurien
dadjuntar als temes anteriors, i presenten múltiples connexions amb els aspectes
gramaticals, ja que constitueixen, de fet, la interfície entre el sistema i lús.
A més a més, la
modalitat és contigua a la subjectivitat (vegeu Kerbrat-Orecchioni 1980), i aquesta a
lestil: la pragmaestilística (o lestilística sense adjectius) és una àrea
destudi que sempre ha estat present, amb diferents rètols i de maneres més o menys
explícites, en els estudis pragmàtics (vegeu Hickey (ed.) 1989 i el volum 29 de Caplletra,
2000). El caràcter de tria encara que les possibilitats estiguin limitades
socialment que sassocia amb lús lingüístic és el responsable
daquesta presència que ha desembocat al seu torn en diferents (sub)teories,
necessàriament coherents amb les explicacions sobre la variació funcional.
Altres temes més
recents connecten la gramàtica amb els aspectes socioculturals: la cortesia
lingüística, en especial, sha revelat com un nucli que ha aglutinat, sobretot
després de lestudi de Brown i Levinson (1987), un nombre altíssim de treballs. Per
acabar, i com a exemple, les connexions pragmàtiques shan començat a estendre fa
poc sobre el camp de la |